تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

حمید سمندریان پیشکسوت تئاتر کشورمان درگذشت

  • کد خبر : 6518
  • 22 تیر 1391 - 11:40

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، سمندریان استاد بزرگ تئاتر ایران سحرگاه امروز در منزل خود چشم از جهان فروبست. سمندریان در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. شروع فعالیت تئاتریش در حین تحصیل در دوره متوسطه بود او در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی شرکت کرد. سمندریان همچنین ویلون می‌نواخت و از شاگردان ذوالفنون بود. […]

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، سمندریان استاد بزرگ تئاتر ایران سحرگاه امروز در منزل خود چشم از جهان فروبست.

سمندریان در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. شروع فعالیت تئاتریش در حین تحصیل در دوره متوسطه بود او در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی شرکت کرد.

سمندریان همچنین ویلون می‌نواخت و از شاگردان ذوالفنون بود.

وی پس از اتمام دوره دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند اما بعد از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد برخورد با تئاتر آن‌قدر برایش گسترده بود که مجالی برای موسیقی نمی‌گذاشت و شاید برای همیشه از موسیقی خداحافظی کرد.

وی طی شش سال به صورت آکادمیک تحت آموزش ادوارد مارکس که یکی از استادان برجسته تئاتر بود اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد.

سمندریان از بنیانگذاران دانشکده تئاتر دانشگاه تهران است وکار تدریس را بدون وقفه تا به امروز در دانشگاه‌های تهران و کلیه دانشگاه‌های تئاتری ادامه داد.

در سال ۱۳۷۳ به تاسیس کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی دست زد که هنرجویان بسیار زیادی از آنجا دانش‌آموخته شدند و به عرصه حرفه‌ای هنر وارد شدند.

پیکر زنده یاد حمید سمندریان، کارگردان و مدرس برجسته ی تئاتر صبح روز شنبه – ۲۴ تیرماه-از مقابل تالاری که به نام او (استاد سمندریان) در تماشاخانه ایرانشهر نامگذاری شده است، به سمت قطعه ی هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=6518

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. روحش شاد ویادش گرامی باد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.