تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
9

پرونده ویژه / ممنوعیت کشت ذرت و چغندرقند در کوهدشت

  • کد خبر : 65256
  • 13 اسفند 1393 - 10:23

  ….مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به افت شدید سطح آب های زیرزمینی در کوهدشت عنوان نمود: در سال زراعی ۹۴ کشت ذرت و چغندر قند ممنوع اعلام شده است…. ۲ اسفند ۱۳۹۳ درپی انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی میرملاس نیوز و سایر […]

zorrat

 

….مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به افت شدید سطح آب های زیرزمینی در کوهدشت عنوان نمود: در سال زراعی ۹۴ کشت ذرت و چغندر قند ممنوع اعلام شده است….

۲ اسفند ۱۳۹۳ درپی انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی میرملاس نیوز و سایر رسانه های محلی استان و شهرستان، بسیاری از کشاورزان و نیز اقشار مختلف مردم در تماس های مکرر خود با خبرنگاران میر ملاس نیوز خواستار پیگیری این خبر و اطلاع از چند و چون این تصمیم ناگهانی متولیان بخش کشاورزی استان شدند.
نظر به اهمیت موضوع، تیم تحریریه میرملاس نیوز قصد دارد با تشکیل پرونده یی ویژه با حضور کارشناسان بخش کشاورزی و هم چنین نمایندگان کشاورزان به بررسی زوایای مختلف این موضوع بپردازد.
پایگاه خبری تحلیلی – میرملاس نیوز برای پیگیری این پرونده در ابتدا به سراغ کشاورزان شهرستان رفته وضمن گفت وگو با ایشان ، خواستار ارایه نظرات و پیشنهادات کشاورزان در رابطه با این تصمیم متولیان بخش کشاورزی شده اند.

   

 IMG08371287        

 

                                                                                            

عبدالعلی زرین قلم از کشاورزان نمونه کشوری ، با انتقاد ازاین تصمیم غیرکارشناسی می گوید:مسوولین با اعمال این محدودیت، معیشت مردم و کشاورزی شهرستان را به سمت فاجعه ای سوق می دهند که عواقب آن دامنگیر حداقل یکصد هزار نفر از اهالی منطقه را خواهد گرفت.
زرین قلم در ارتباط با تاخیر درزمان اعلام این ممنوعیت به میرملاس نیوز گفت: تصمیم مذکور قطعا در سال زراعی مذکور قابلیت اجرا ندارد ومورد پذیرش هیچ کدام از کشاورزان منطقه نیست؛ همچنین در رابطه با وضعیت مذکور در سال های آتی نیز در صورت تفاهم کشاورزان و مسوولین مربوطه ، باید بصورت تدریجی اعمال گردد در غیر اینصورت باعث مشکلات عدیده ای در زندگی مردم می شود که اولین نتیجه آن، عدم توان بازپرداخت وام های کشاورزی می باشد.
وی با بیان اینکه ممنوعیت مطرح شده در رابطه با کشت اقلام مذکور در بلند مدت سبب کوچ مردم کوهدشت می شود، گفت: بحث ایجاد محدودیت در برداشت آب از چاه های عمیق ، حاصل تدابیر غلط مسوولین در ارایه مجوزهای بدون کارشناسی در زمینه حفر چاه های عمیق است چرا که کارشناسان مربوطه می بایست با پیش بینی این موضوع محدودیت هایی در اعطا مجوز لحاظ می نمودند که متاسفانه این مهم ابداً مورد توجه قرار نگرفته و اکنون این سوال مطرح می شود که کشاورز چگونه باید با محدودیت های عنوان شده ، نسبت به بازپرداخت وام های میلیونی با بهره بالا در سال های آینده اقدام نماید؟

این کشاورز نمونه کشوری در ادامه گفت: تصمیم گیرندگان بخش کشاورزی و وزارت نیرو باید بدانند که کشاورزان ضمن آگاهی کامل از بحران آب های زیرزمینی،اما با اطلاع از حقوق قانونی خود بصورت هماهنگ درمقابل این موضوع اعتراض خواهند .
زرین قلم با اشاره به اینکه ایجاد مشکل معیشتی حاصل از رکود بخش کشاورزی، سبب ناامنی اجتماعی می شود عنوان کرد:بنده و سایر کشاورزان شهرستان چاره کاررا در محدودیت کشت های زراعی بصورت مطرح شده نمیدانیم، بلکه راه نجات مردم کوهدشت، سد معشوره است و سایر اقدامات و نیز کشت جایگزین بیشتر در حکم یک مسکن هستند.

زرین قلم با اشاره به همفکری و هم صدایی کشاورزان منطقه جهت ارایه راه حل مناسب ، از ارایه پیشنهادات کشاورزان به مسوولین در روز های آتی خبر داد و افزود: از جمله مواردی که میتواند به حل این مشکل کمک کند توجه مسوولین به بحث بدهی کشاورزان و بازپرداخت وام های بخش کشاورزی است که در این رابطه تقسیط وام های کشاورزی بدون بحث دیرکرد ها وسود و نیز تبدیل وام ها به بلاعوض ازسوی دولت می تواند راهگشا باشد.
وی همچنین با انتقاد از بی توجهی مسوولین نسبت به شرکت های صنعتی و دامداری هایی که با داشتن مجوز بهره برداری صنعتی، اقدام به برداشت اب کشاورزی می نمایند، خواستار برخورد جدی با این افراد شد.

 

 در همین رابطه فرود ابراهیمی دیگر نماینده کشاورزان ،درباره این موضوع به خبرنگار میرملاس گفت: در صحبت هایی که با مهندس غضنفری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و محمدی فرماندار شهرستان داشته ایم ، مقرر شد که جهت پیگیری های مربوطه  نامه ای حاوی نظرات  و پیشنهادات کشاورزان تهیه و در اختیار ایشان  قرار گیرد.

ابراهیمی در رابطه  با نقش دولت در موضوع مذکور گفت:کشاورزان خواستار سیاست های حمایتی دولت در بخش کشاورزی هستند و این موضوع را در گفتگو با فرماندار به ایشان یادآوری نموده ایم .

فرود ابراهیمی همچنین افزود: ما دراین دیدار به این موضوع اشاره نموده ایم که نگرانی کشاورزان کمتر از مسوولین نیست ولی در مورد مذکور انتظار داریم دولت با کشاورزان با یک تفاهم عادلانه  وارد بازی برد-برد شود.

این فرهنگی بازنشسته با اشاره به اینکه محدودیت یا ممنوعیت مطرح شده در سال زراعی جاری قابل اجرا نمی باشد ، گفت: دولت برای اجرایی کردن این پروژه باید اطلاع رسانی دقیق انجام بدهد تا کشاورز بتواند با زمان بندی مناسب نسبت به مراحل کشت اقدام نماید .

 

همچنین یکی از کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به افت آب های زیرزمینی و بحران موجود گفت: سازمان نمی تواند بصورت قهری با کشاورز برخورد نموده و کشت اقلام بهاره را ممنوع اعلام کند . مسوولین باید در این رابطه با کشاورز همراهی نموده و در این راه می توانند از مدل های اجرا شده در اصفهان و ارومیه استفاده نمایند.

این کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به سیستم های آبیاری نوین افزود:  از اقدامات راهگشا در این رابطه  استفاده درست از سیستم آبیاری تحت فشار توسط کشاورزان و نیز استفاده از سیستم قطره ای یا طرح تیپ در کاشت غلات است که می تواند به میزان قابل توجهی در استفاده بهینه از آب موثر باشد.

 

2598_560

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65256

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 70در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷۰
  1. جناب غضنفری به روی چشم و همه تصمیم را میپذیرند ولی بسته حمایتی شما برای کشاورزان مقروض چیست؟

  2. قرار نیست سفره های اب زیر زمینی تا ابد ارث ابی کاران باشد ایندگان راچکارکنیم

  3. یکی نیست به داد این کشاورزا برسه ای هاوااااااارررررررررررررررررررررررررررر

    آقا ذرت کشت نکنیم چغندر کشت نکنیم پس چطور قرض و قوله هامون رو پس بدیم

  4. آقای فریدونی خداوکیلی خود تا الن بیل دست گرفتی؟میدونی چطور باید کشاورز از پس وام دانشگاه آزاد و خرج جهیزیه و پول برق و تلفن بربیاد؟

  5. درود بر خانی زرین قلم که همیشه هم خوب سخن می گوید هم سخن خوب می گوید

  6. اتفاقا مسئولین کشاورزی تصمیم بجا و عاقلانه ای گرفته اند می بایست سال های قبل از کاشت چغندر و ذرت جلوگیر ی می کردند اگر آب نباشد حیات انسانی ۲۰۰ هزارنفر از ساکنان این شهرستان به خطر می افتد واز آقایان کشاورز سوال نمایید که اگر آب نباشد جمعیت این شهرستان به کجا مهاجرت کنند و آن وقت باید این سرزمین خالی از سکنه شود ولیکن کاشت چغندر و ذرت حیات هیچ انسانی را تهدید نمی کند و جایگزین آن وجود دارد و در این میان فقط تعداد انگشت شماری در کاشت چغندر و ذرت ذینفع هستند آیا می شود به خاطر این افراد محدود با زندگی هزاران انسان بازی کرد.

  7. آقای محمد ؛ یعنی نمیدونی که حیات این ۲۰۰هزار نفر فقط به کشاورزی بستگی داره؟یعنی نمیدونی تمام مردم این شهر نه کارخانه ای دارن نه پتروشیمی؟بابا ذرت نباشه کشاورز چطور وام پرداخت کنه؟کشاورز پول خرید از مغازه ها رو نداشته باشه کدوم مغازه ای فروش میکنه؟کشاورز پول نداشته باشه بره بازار چطور بازار رونق داشته باشه؟

    • جناب محمد . کسی نگفته کشاورزی نکنید . مسئله کمبود شدید آب هست که یک بچه خردسال هم این رو لمس کرده . بحث سر دو محصول شدیدا آبدوست هست . کشت جایگزین کنن . حالا سود کمتری هم ببرن . از این بهتره که همه بیا فتیم تو ورطه بی آبی . من هم کشاورزم ولی خدا وکیلی حیفه که این سرمایه عظیم غیر قابل جبران واسه ذرت خرج بشه و چند سال دیگه هم واسه خوردن آب نداشته باشیم . برخی از این آقایون معترض ( عده خیلی کمی ) هم ظاهرا واسه این قضیه کیسه دوختن

  8. ای ملت به امام زمان قسم میخورم که کارشناسای ما رفتن خوزستان بازرسی کردن دیدن گندم رو مثل برنج دارن آبیاری میکنن اونوقت میگن این آب بزارید بره خوزستان….به الله قسم اونا دارن ۳۰۰هزار هکتار زمین دیم رو با آب های روان لرستان آبیاری میکنند چرا توجه نمیکنید؟

  9. جناب غضنفری
    از اینکه به فکر آب شهرستان کوهدشت هستید کار کاملا بجایی است.
    اما فقط سوالی که اینجا مطرح میشه، جهاد کشاورزی در قبال صادر کردن همچین بیانیه ی قراره برای کشاورزهایی که زیر آوار بدهکاریهای این چاه عمیق ها قرار گرفتن چکار کنه؟
    کشاورز تا ۱۰۰میلیون وام گرفته کشاورزی شو مکانیزه و بارانی کرده که آب کمتر مصرف کنه و هم بتونه وام هاشو و بدهکاری هاشو پرداخت کنه، حالا با اجرای این ممنوعیت چه کسی باید پاسخگویی کشاورز باشه، راهکار فقط ممنوعیت نیست باید مثل ارومیه هزینه هایی به کشاورزها بابت کشت نکردن چغندر و ذرت پرداخت بشه وگرنه تنها منبع درآمد ابن مردم با خطر جدی مواجه خوهد شد.
    این موضوع هم پیامدهای خودش رو داره و نمیشه یکطرفه کشاورزی رو ممنوع کرد ولی از اون طرف کشاورز رو به حال خودش رها کرد.

  10. واقعاتصمیم به جایی است به جای کشت چغندرکشت جایگزین میکاریم

  11. جناب اقای مهندس فریدونی
    چنین ممنوعیتی قابل اجرا نیست هیچکدام از کشاورزان زیر بار این کار نمیروند و اگر هم لازم باشد تظاهرات چند هزار نفری به راه می اندازیم.
    کدام مسول بازپرداخت تسهیلات بانکی کشاورزان که برای حفر چاه گرفته اند پرداخت میکند؟ ؟

    متولیان این طرح کدام بسته حمایتی از چند ماه پیش برای جایگزینی این طرح لحاظ کرده اند؟؟

    اصلاً چرا چندماه پیش اعلام نکردید تا کشاورزان تدارکات واقدامات برای کشت چغندر و ذرت را انجام نمیدانند! !!!!

    آیا کوهدشت صاحب پتروشیمست؟ صاحب کارخانه فولاد است ؟منطقه ویژه اقتصادیست؟ ۹۰ درصد مردمش از طریق کشاورزی تامین معاش میکنند چطوری یکطرفه این حق مشروع از آنها میگیرید؟ ؟

    جناب مهندس فریدونی محض اطلاع شما و مسولین چنین طرحی در اصفهان و ارومیه اجرا شد که مسولین ذیربط با تلاش فراوان جهت دفاع از حقوق کشاورزان به ازای هر هکتارمبلغ ۱۵ میلیون به آنها پرداخت کردند . این کجا و آن کجا. ….

    • اگه میشه کمی تخفیف بدید . دولت امسال پول زیاد نداره . انشاله بعدا جبران میشه . هکتاری ۱۲ میلیون یک کلام .

  12. برادر آزادبخت این تصمیم شخص فریدونی نیست تصمیم مسولان استانی و شهرستانی است یکطرفه قضاوت نکنید

    • جناب اقای اسماعیلی عزیز
      چو دانی پرسی سوالت خطاست
      اقای فریدونی بعنوان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت باید فریاد رس کشاورزان به مدیران مرکز باشد نه هرطوری به ایشان دیکته میکنند سریع به این قشر زحمتکش تحمیل کند

  13. کشاورزان محترم خداوکیلی به جای آب داره اززمین نفت وقیر سیاه درمیاد بسه دیگه لا اقل یک سال ذرت وچغندر نکارید

  14. آیا به نظر شما دوستان عزیز باید مردم کوهدشت ازتشنگی بمیرن بنده به عنوان یک کشاورز وکشاورز زاده از مسِِئولین درخواست دارم همه باهم وبه کمک هم یک راهکار مناسبی اتخاذ کنیم

  15. با سلام خدمت دوستان خصوصا” کشاور ان عزیز.بنده در جلسات بحران آب وشوراى کشاو زى شهرستان به نمایندگى از شما عزیزان ضمن پذیرش بحران آب در شهرستان تمام مشکلات ممنوعیت ومحدودیت کشت ذرت وچقندر را مطرح نموده وراهکارهاى عملیاتى براى اجراى این طرح را عنوان نموده وبصورت مکتوب با امضاى تعدادى از کشاورزان تحویل جناب غضنفرى، استاندار محترم ونمایندى شهرستان دادیم ودر آن راهکارها سه شرط براى اجراى این طرح ارایه نمودیم ولى متاسفانه مسولین بدون توجه به این شروط وحتى پاسخ به آن این خبر غافل گیر کننده وغیر عملى رااعلام فرمودند که جاى بسى تعجب است .ولى به نظر اینجانب مسولین محترم استانى وشهرستانى چون زو شان به خوزستان نمیرسد وتقریبا” ازآمدن آب معشوره نا امید شده اند دیوارى کوتاهتر از دیوار کشاوزان بدهکار غیور ندیداند وبارشان را روى دیوار ما آوار کرده اند ! اگر واقعا به فکر حل ریشهاى مشکلات کوهدشت هستید مردم را از مطالبه ى حقشان منع نکنید (مارا به خیر تو امید نیست شر م سان)

    • جناب رشیدی
      از زحمات شما ، به عنوان کسی که زندگیمو چه مالی چه عمر به پای کشارزی صرف کردم واقعا تشکر میکنم
      اما مسئولین محترم هم باید این نکته رو به هیچ عنوان فراموش نکنند که کسی از حق خودش گذشت نمیکنه چه برسه به کشاورزی که کل زندگی خودش رو صرف کشاورزی کرده، مسئولین پیشین و فعلی زمانیکه مجوزهای دامداری صادر میکردند و طرف میرفت چاه عمیق حفر میکرد ” و کاملا اطلاع داشتند” باید فکر میکردند نه الان. حالا هم حق ندارن با پایمال کردن حق کشاورزهایی که دچار مشکل شده اند ادای آینده نگری در بیاورند.
      باید مثل کشاورزهای ارومیه حق کشاورزها رو پرداخت کنن و گرنه هیچ کشاورزی حاضر نیست از حق و حقوق طبیعی خودش که مجوز رسمی از دولت دارد کوتاه بیاد. کسی هم به این راحتی نمیتونه این حق رو این ممنوع کنه، و نظر خودش رو تحمیل کنه، به اندازه کافی چوب بی تدبیری مسئولین محترم رو خوردیم.
      وسلام

  16. آیا کشاورزی فقط در کاشت چغندر و ذرت خلاصه میشه؟ گندم قوت غالب انسانهاست، چرا کشاورزان با کشت گندم هم به معاش خود و هم به فکر دیگر انسانهای غیر کشاورز کمک نمی کنند؟؟؟؟و… بنظر من این تصمیم خیلی زودتر می بایست اتخاذ و اجرایی شود، بقیه هم حق حیات دارند…

  17. باسلام موضوع این است که شهرستان بزرگ کوهدشت بامشکل آب شرب مواجه است البته بحران آب. بنابراین این تصمیم حکیمانه است البته دیرگرفته شد.موفعی که آب شرب یک شهرستان درمعرض تهدیداست چقندررامیخواهیم چکارکنیم.

  18. آقای فریدونی کلان نگر است او میداند که حیات کوهدشت در مدیریت صحیح منابع آب است عالم و آدم میداند که جمعیت چاه عمیق داران کوهدشت به یک درصد جمعیت شهرستان نمی رسد . آیا سزاوار است بخاطر تامین منافع این جمعیت چند صد نفری کل شهرستان را بخاطر عدم صحیح مدیریت منابع آب تهدید کرد.

  19. آب سرمایه ملی است.قرار نیست تا ابد عده ای آن را چپاول نمایند.کشاورزان عزیز کمی هم به فکر آب باشند.شما هم ساکن این دیار هستید.

  20. این پاک کردن صورت مسئله است

  21. دوستان بنده شاىد ده سال مى نالم که آب کوهدشت حق همه کوهدشتى هاست نه فقط کشاورز ها.در جواب دوستانى هم که فکر مىکنن پول کشاورز هاى عمده در کوهدشت در حال گردش است باىد بگم که اشتباه مى کنن پول اىن افراد داره تو جىب کاسب هاىشهرهاى خرم آباد کرمانشاه و تهران مىره.

  22. آقای رشیدی چنان صحبت می کنید شما نماینده کشاورزان هستید و برای مسئولین خط نشان می کشید شما یک کشاورز هستید وچاهات هم خشک شده آب متعلق به چند نفر خاص نیست آب منابع ملی است متعلق به همه مردم مشکل کل کشور است شما اگر مجوز داشته باشید با مجوز قانونی ونصب کنتور حجمی باید سهم خود مصرف نه ظلم به عامه مردم و منابع ملی کنید شما نباید برای اعضای شورای کشاورزی تعیین تکلیف نمائید.

    • با سلام خدمت جناب منطقی! اولا بنده دوحلقه چاه عمیق فعال دارم وکمتر از مجوز قانونیم از اپ آنها بهره برداری مینمایم دوما این مجوزها بعد از طی مراحل قانونی وبه تشویق دولت برای رونق اقتصاد و خود کفایی کشور صادر گردیده و علت بوجود آمدن بحران کنونی نیز بی برنامگی مسیولان ذی ربط بوده وکشاورزان نقشی در ایجاد آن ندارند سوما بنده برای کسی تعین تکلیف نکرده ام وبه دعوت فر ماندار محترم در جلسات شرکت نموده و فقط پیشنهاد ارایه نمودم و جناب غضنفری ضمن تاییدفرمودند از کشاورزان امضا بگیرم در ضمن جناب منطقی آدم برای گفتن حرف منطقی از اسم واقعیش استفاده میکنه و از ایدش منطقی دفاع میکنه دیگه نیاز به قایم شدنم نداره فقط یکم شهامت میخواد

  23. چند نفر از کشاورزان بدهکار سالیانه اقدام به پرداخت قسط کردن.. از بانک کشاورزی آماری جهت تنویر اففکار عمومی بگیرید

  24. مردم نجیب کشاورزان عزیز
    مشگل آب کوهدشت جدی است خداوکیلی ما در شبانه روز دو یا سه ساعت بامداد فقط آب آشامیدنی داریم انصافا در چنین مواردی شما به فکر کشت ذرت و چغندر بی خاصیت هستید که پول آن را تا مدتها بعد پس نمی دهند .
    باید الگوی کشت را تغییر داد تا کی می خواهید سهم آیندگان را مصرف کنید .آقایانی که مورد مصاحبه بودند تماما ثروتمند هستند و الحمدالله نیازی به کشت ذرت ی چغندر ندارند پس بگذارید جرعه های باقی مانده آب صرف آشامیدن شود با اینکه دولت باید راهکارهایی عملیاتی مختص کوهدشت و یارانه هایی مناسب به کشاورزان مستحق بپردازداما در ممنوعیت کشت ذرت وچغندر خوب عمل شده است.

  25. واقعا خیلی رو دارید شما چاداران که این وضعیت رو بوجود آوردید و تازه طلبکار هم هستید

  26. به جای قتع نان بیش از چند هزار کارگر یه فکری به حال معشوره بکنید مالک چاه عمیق اثلن هیچ جواب کارگرو چی

  27. دوستان من دیروز به جهادرفتم اصلابحث ممنوعیت نیست .مهنس فریدونی هم خودش ازاین قضیه بسیارناراحت است ومیگویداین تصمیم ازمراجع بالاترگرفته شده است

  28. اقایان ذرت و چغندر کار ما داریم از تشنگی می میریم شما به فکر پول هستید

  29. این تصمیم تلخ را هر چه دیرتر بگیرند، تلخ تر می شود.

  30. اینکه باید بحران آبهای زیرزمینی در کوهدشت حل شود لازم و ضروری است اگر حل نشود خود کشاورزان دچار خسارت می شونند از جمله نشست زمین و تخریب ساختمان خاک که قابل برگشت نیست و حتیتاسیسات را از بین خواهد برد مثل همدان و چند راه پیشنهاد می گردد:
    ۱- برقی کردن و کنتور دار کردن چاههای دارای مجوز با هزینه دولت ۲- بستن تمام چاههای غیر مجاز و برخورد جدی با متخلف ۳- تبدیل روش آبیاری غرقابی و بارانی به آبیاری قطره ای با دادن وام بلا عوض ( کشت تحت فشار بارانی خودش عامل تبخیر بخصوص در مناطق گرمسیر مثل کوهدشت است زیرا که آب را در هوا پودر و باعث تبخیر و پایین رفتن راندمان آبیاری می گردد) ۴- جایگزین کردن کشت جایگزین مانند کلزا و سیب زمینی و … با پرداخت مابع التفاوت سود ناشی از کشت ذرت به کشاورزان ۵- اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در اطراف دشت جهت نفوذ آب باران به زیر زمین که در سالهای گذشته کار زیادی انجام شده ولی رها شده است باید ترمیم گردد . ۶- از همه مهمتر فرهنگ سازی و مدیریت آب و جلو گیری از مصرف بی رویه و جدا کردن آب شرب از آبهای غیر شرب و …

  31. اگر توجه کنید تمام امضاها این متن شاید ۶۰نفر هم نمیشه. یعنی زندگی ۲۰۰هزار نفر در مقابل ۶۰ زارع ثروتمند ارزش نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این اقایون به سود چغندر و ذرت برسند ما تشنه بمونیم؟ زارعین عزیز میدونستید هر کیلو ذرت برای تولیدش ۱۲۲۲ لیتر اب نیازه؟ یعنی هر کیلو ذرت به طور متوسط سرانه اب ۹روز یک نفر رو مصرف میکنه. این انصافه؟ چرا اینقدر خودخواه هستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  32. برادران کشاورزمطمئن باشیدکه دلسوزواقعی کشاورزان شهرستان کوهدشت شخص مهنس فریدونی است به آمارجهادکشاورزی دراین شش ماه که فریدونی به کوهدشت امده رجوع کنید اندازه ۵سال برای این شهرستان ازنظر تسهیلات مکانیزاسیون ابیاری دامداری و……رابین کشاورزان شهرستان توزیع کرده .برای این کارهم حتما دلیلی دارد باید قدراورابدانیم نه ا

  33. دوستان میتونیم کشت جایگزین بکاریم تاازتشنگی نمیریم

  34. امیدوارم این تصمیمات عجیب و غریب و خود خواهانه شما به همین ی قانون بسنده کنه ادامه نداشته باشه حتما بعد از این نوبت ممنوعیت کشت خیاررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررره

  35. با سلام یونجه بکارند از همه بهتره

  36. مدافع کشاورز نظام صنفی باید باشد که ندارد در جلسات شورای کشاورزی از حقوق کشاورزان دفاع نماید درضمن جهاد کشاورزی کوهدشت مدیر توانا و متخصص می خواهد که ندارد فردی غیر بومی و باری به هرجهت است در ضمن بحران کمبود آب باید مدیریت شود با اجرای الگوی کشت مناسب که جوابگوی هزینه های کشاورزان باشد

  37. سلام
    بارها تو پیاده روی زیر باران شدید دیدم که آبهای بارانی چاه های کشاورزی داره کار میکنه و آب ملت فقیر رو میریزه به کام یه قشر خاص و ثروتمند چند صد نفری تو یه شهر ۲۰۰ هزار نفری……نوش جانشان
    این کسایی که داد و بیداد میکنن که زیر بار بار قسط و وام دولیتی داره کمرشون خم میشه اکثر قریب به اتفاقشون ثروتمندان کوهدشت هستن که خرج یک سال بچه هاشون تو تهران و خارج معادل کل وام هایی هستش که گرفتن ولی سیر بشو نیستن. ملت ندونن خدا که میدونه
    بارها ظلم همین افراد را به پیرزن و پیرمرد و بچه های ۱۰ ۱۲ ساله که بخاطر یه لقمه نون از کله سحر تا بوق سگ داران چغندرهای اونا رو از زمین می کنن و غروب به بهانه اینکه ÷ول نداران اونا رو بی دسمت راهی خونشون کردن دیدم.در حالیکه اگه بچه هاشون از اونور دنیا یا شهرهای دیگه بهشون اس بزنن که فلان مبلغ پول می خوان نهایتا یک ساعته به حساب اونا واریز میشه.
    حالا که منافع حداکثری شون به خطر افتاده جمعیت استفاده کننده از آبهای زیر زمینی رو صد هزار نفری قلمداد میکنن و میخوان تظاهرات چند هزار نفری راه بندازن….. تا بوده همین بوده سیر بشو نیستن تا بهشون انقلابین همین که بهشون بگن آبی که اونا دارن حروم میکنن میخوان به مردم تشنه بدن میشن اپوزیسیون و تظاهرات چی….
    البته جرات اون کار رو هم ندارن
    خدا انصاف بده …. همین

  38. آقا خجالت بکشید هرساله تمام آبهارو برای سودتان برداشت کردیدهمتان درکرج وتهران جاهای خوب ایران خانه خریدید بهترین زندگی طی این چندسال بهم زدید بسه دیگه حق مردمه ماداریم ازتشنگی میمیریم دویست هزارآدم برن به جهنم برای صدنفر.تازه جالبه زرین قلم دایی غضنفریه.فرودابراهیمی دامادغضنفریه.داریوش ابراهیمی هم خبره درج کرده پسرعمو فرودخان ابراهیمیه.بخدااگه مطلب منو نزارید میبرم درجاهای دیگه میزارم

    • جناب گراوند؛
      به نظرتون با بیان کردن نسبت فامیلی افراد چیز خاصی رو ثابت کردید؟بهتر نیست کمی منطقی فکر کنید و بعد کامنت درج کنید.اولا اینکه فرود ابراهیمی با مهندس غضنفری فامیله پس باید بخاطر این نسبت از تصمیم مهندس غضنفری استقبال میکرد، که اگر بیشتر دقت میکردی متوجه می شدی اینجا خلاف این مورد دیده می شود دوما: داریوش ابراهیمی اگر پسر عموی فرود ابراهیمیه باید کامنت های موافق صحبت های ایشون رو فقط تایید میکرد که باز اگر بیشتر دقت میکردی متوجه می شدی که اینگونه نیست.البته من فکر میکنم مشکل جنابعالی در نوع خوانش متن بوده.برادر این کارها و این ادبیات که مسبوق به سابقه است در شان شما و سایت میرملاس نیست و به نظرم بهتره حتی در تعربف و تمجید هاتون از اسم مستعارتون استفاده کنید.

      • باسلام .اولااون اسم مستعار جزء افتخارات زندگی فردی منه .دوما همه مردم وشخص جنابعالی دقیقا متوجه هستید کوهدشت متعلق به همه است نه عده ای که بخاطر گذشته ارباب رعیتی هرکدام مقداری زمین ازخوانین زمان طاغوت گرفته ومدت سی پنج شیش سال بطورمرتب تمام آبهای زیرزمین که متعلق به همه مردم است بخاطر پرکردن جیب مبارکشان ماها تاوانش رو بپردازیم ،آیا سزاواراست فرزندان ما بخاطرنبود آب که هرلحظه احتمال قطع شدن دارد ازتشنگی هلاک شوند.سوما جناب ابراهیمی حتما با دادوبیدادو جوسازی حضرات کشاورز
        حکومت اسلامی به این نتجه رسیده وشک نکنید جمعیت دویست هزاری روبرای یکصدنفرقربانی نخواهند کرد
        والسلام.

    • واقعا اسم تشنه برازنده شماست چون از فرط تشنگی علم وادب ”
      مثل بچه کتک خورده دست به دامان ادبیاتی این چنینی شده اید .

      جهت استحضار دوستان ومردم :کشاورزی پیشنه اجداد مردم زاگرس نشین بوده وخواهد بود این را بدانید که اگر در آمد یک کشاورز را تقسیم کنید و سهم شرکای محترم بانک کشاورزی ودلالهای از خدا بی خبر که مثل گرگ میدرند وخون می آشامند و …….را حساب کنید میبینید ۹۹ درصد کشاورزان در فقر پنهان روزگار بسر میبرند.بیایید دعا کنیم که کشاورزان محترم زکات را که سهم خالق هستی برای امورات خیر مردم است را بیاد بیاورند ودلالهای خونخوار را خالق هستی از صفحه رادار بخش کشاورزی حذف نماید

  39. یعنی به قول شما بمیریم ازتشنگی بهتره.حالاچه اجباری هست حتماچغندربکاریم

  40. با سلام خدمته همه کشاورزای عزیز وزحمت کش مردم شهرم یه چیزی رو خدمته کارشناسای محترم بگم که سفره های اب زیر زمینی مثله یه مخزن نیست که ما واسه نسل اینده بزاریم ابهای زیر زمینی هم مثله نفت اگه به موقع ازشون بهره برداری نکنی نشست میکنن . ومسوله محترم که این دستورو دادی بدون این نتیجه بی تدبیری وپارتی بازی همکاری قبلی خودتونه (۱)- کسانی که مجوز حفر چاه عمیق نداشتن به بهانه دامداری ومرغداری اول چاه نمیه عمیق احداث میکردن وبعدم خوب معلوم بود روال زیر میزی و دور زدن قانون تبدیل شدن چاه نیمه عمیق به عمیق اینه که باعث شده به مقدار ۲۵۰ حلقه چاه عمیق غیره مجاز یعنی به همین شکلی که براتون توضیح دادم حفر بشه و باعث بشه میزان برداشت کشاورزان از میزان ذخیره ابهای زیر زمینی بیشتر بشه. ( ۲)- شهره کوهدشت دارای دو شاه روده کشکان وسیمره هست که بدونه هیچ استفاده ای از خاکه حاصلخیزه کوهدشت میگذره و سدهای استانه خوزستان و شارژ میکنه (۳)- تویه شهر ما هیچ کارخانه یا جایی که مردای این شهر مشغوله بکار بشن رونداریم ( عواقب بیکاری مردم رو میدونید که) شما دارین با تصمیم گیری اشتباهتون حقه این مردمو واسه درست و حلال زندگی کردنو از اونا میگیریدمن عاجزانه ازتون خواهش میکنم به فکره راهه چاره باشیدبرای مردم نه اونارو بیچاره کنید از تمامه مسولا عذر خواهی میکنم بخاطره حرفام امیدوارم باتلاشه همه مشکله بحرانه اب حل بشه
    [پاسخ]

    • جناب رستمی نیای عزیز . فکر کنم شما اولین نفری باشید که این نظریه رو دادید . به شما توصیه میکنم تا آمریکاییها یا اروپاییها اون رو مصادره نکردن به نام خودتون به ثبت برسانید .

  41. با خواندن نظرات همشهریانم لازم دانستم به نوبه خودازاین تصمیم دیراتخاذشده حمایت کنم بسیاری ازشهروندان محترم الی الخصوص دوستان عزیزوفهیمم نماینده گان کشاورزان آقایان زرین قلم وابراهیمی خودمیدانندکه بحران آب راکه علت اصلی آن ریشه درسوئ مدیریتهای امورآب داردبایدیک امرعمومی وجدی تلقی کرد .که بنده خوداززبان این عزیزان بارهاوبارهااین موضوع راجهت آموختن شنیده وبه خاطرسپرده ام .قطعااکثرا به یادداریم آب درسه دهه گذشته درکوهدشت بصورت روان آبهادرمسیررودخانه مرکزی شهر ازچشمه هاجاری ودرفرودست آب اراضی کشاورزی راتامین میکرد.که باعدم توجه مدیران امور آب درگذشته بحران بوجودآمده راکه هم اکنون ازسوی مدیریت محترم جهاد پیگیری میشودبایدحمایت کرد.اماموضوع نظرات بعضی کشاورزان محترم دررابطه بابازپرداخت دیون کشاورزان به بانکهاباورکنیم که این اموال بانکها مربوط به همه مردم بوده وهمانگونه که همه میدانیم بدهیها ریشه دردوران طلایی برداشت بی رویه آب دارد ومیتوان گفت این بدهیها حتی مربوط به دوران تسهیلات بارانی دوره اول کوهدشت میباشد..وبه قول یک کارشناس بانک کشاورزی ۵درصدازکل مطالبات معوق بانک کشاورزی کشورمربوط به کوهدشت بوده که استخدام چندین وکیل وموضوعات مربوطه رابرای بازپس گیری این مطالبات همه میدانند.وحال که اندک آب گل آلودی باقی مانده شایسته نیست درآن جهت صید ماهی غوطه ورشویم.این اموال متعلق به فرزندان همین کشاورزان بودکه اکثرا باداشتن مذارک کارشناسی یا ارشد حتی موفق به دریافت تسهیلات برای خوداشتغالی نیز نشده اند.واما آنچه این بحران راتشدیدمیکندبکارگیری ترفندهای جدیدحفرچاه است که عده ای حتی مسئولین تحت عنوان طرحهای صنعتی اقدام به حفرچاه نمودندوآب آسیاب راهم دزدیدند.درامورآب شهرستان نیز نفراتی به عنوان کارشناس بکارگرفته شدند که هیچ تخصص وتعهدی دراین زمینه نداشته ومابقی مسائل شرم آوری که همه ازاین وقایع اتفاقیه اطلاع کامل دارند.مانندصدور مجوزحفرچاه بدون حریم صدور مجوزهای صنعتی برای مصارف کشاورزی حفرچاههای دوگانه وگاها سه گانه وخلاصه مسابقه برداشت آب درراه رسیدن به عمق ۲۰۰ متری ….نمیشودگفت تادیرنشده به خود…..واقعا دیراست به خود……سپاس

  42. سلام از تشنگی مردن بهتره یا بدهکاری کشاورزان ما همه کشاورزیم ولی وقتی آب آشامیدن نداریم مسوولین تاکی میخوان ابهای زیر زمینی را هدر بدن بابا فکر سد معشوره باشید

  43. سلام مسوولین محترم کارشناسی شده تصمیم بگیرند آقایان بالا از مشکلات کشاورزان که خبر ندارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  44. سلام تمام درد دلهای مردم چه کشاورز آبی ،‌دیمی و چه مردم عزیز قابل تامل است ولی زمانی که شهری با مشکل کم آبی مواجعه می شود هم مسئولین و هم مردم باید یکدست شوند نه هر کسی ساز خودش رو بزند من هم کشاورزم و هم چاه دارم و هم بدهکار دولتم ولی حدود ۳ ساله که فقط گندم و جو می کارم

  45. سلام بر لر و لک های ساده و با صفا
    این کارها در راستای تثبیت و تسریع ساخت سد معشوره است. باید داد کشاورزها را در آورد تا ……

    اما جهت اطلاع: طی سالهای گذشته که ما لرستانیها در خواب خرگوشی بوده ایم.یا تهران گارگری و…..
    خوزستان تاکنون با ساخت سد تواسته ۱۵ میلیارد متر مکعب آب را مهار کند و لرستان با احتساب دو سد اخیر(ایوشان و مروک) توانسته فقط ۹۰ میلیون متر مکعب آب را مهار کند و این در حالی است که لرستان سر چشمه است و خاک آن نیز زر(طلا) خیز است.
    خوزستان ۶۸۵ هزار هکتار زمین را به کشت آبی تبدیل کرده و لرستان فقط ۲ هزار هکتار .البته ایوشان و مروک هم شاید سالهای آینده اضافه شود که باز به ۱۰ هزار هکتار نیز نمی رسد.
    میزان اشتغال را خودتان حساب کنید برای هر دو استان.
    میزان ثروت تولیدی سالیانه که عاید خوزستان نیز میشود را خودتان حساب کنید.
    هزار هزار مشکلات مردم لرستان را نیز خودتان می دانید
    این آدرس را هم سری بزنید:
    جهت مطالعه و تفکر همشهریان عزیز: مقایسه وضعیت ما و استانهای هم جوار.
    http://daminfo.wrm.ir/fa/tabularview?rnd=80036
    حال بنگرید چقدر نخبگان و مسئولین و مردم لرستان کم کاری و بی توجهی کرده اند

  46. باسلام واحترام به تمام نظرات بیان شده
    پیشنهادمشودامسال کاشت این دومحصول رابه نصف کاهش دهند واگر مشکل بی آبی ادامه داشت سال آینده کلا”ممنوع کنند البته طبق برنامه جبرانی وبسته های حمایتی کشاورزان مقروض رافراموش وورشکسته نکنند.

  47. اآب نیست. ,کشت ,ذرت وچغندر. ایست

  48. مگه اختلاف قیمت سود کشت گندم و جو با ذرت و چغندر چقدره؟
    آنقدر هست که به تشنگی و بی آبی و در نهایت نابودی یک شهر و مردمش ارجح باشد؟

  49. مسئولین شعار دروغ میدهند چون در همین منطقه کمیر چغاسیاه چاه حفر کردن به اسم دامداری ولی دامداری وجود ندارد

  50. آب شرب ازهمه واجب تراست ولی کشاورزان هم بایستی توسط دولت حمایت شونداین قشرزحمتکش هم بایستی راضی شوندکشت جایگزین بایستی هم کارشناسی شده باشدوهم بتواندرضایت خاطرکشاورزان رافراهم کندوهم آب کمتری نیازداشته باشد.

  51. چی شد
    باز هم مثل همیشه یک جو مسموم راه اندازی شد و بعد هیچ. یک عده فقط دنبال این هستند که اسمشون را هر از چند گاهی مطرح کنند و بعد پی منافع خودشون بروند.
    نامه چه شد؟ صرفاً تهیه نامه کافی است؟ پیگیری و جوابگویی ارائه نتیجه لازم نیست؟
    کسی که مثلاً نماینده یک عده ای است باید دنبال کار باشد نه با تعطیلی عید و … کارهم تعطیل شود و بعد دوباره برگردد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.