- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پرونده ویژه / ممنوعیت کشت ذرت و چغندرقند در کوهدشت

zorrat [1]

 

….مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به افت شدید سطح آب های زیرزمینی در کوهدشت عنوان نمود: در سال زراعی ۹۴ کشت ذرت و چغندر قند ممنوع اعلام شده است….

۲ اسفند ۱۳۹۳ درپی انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی میرملاس نیوز و سایر رسانه های محلی استان و شهرستان، بسیاری از کشاورزان و نیز اقشار مختلف مردم در تماس های مکرر خود با خبرنگاران میر ملاس نیوز خواستار پیگیری این خبر و اطلاع از چند و چون این تصمیم ناگهانی متولیان بخش کشاورزی استان شدند.
نظر به اهمیت موضوع، تیم تحریریه میرملاس نیوز قصد دارد با تشکیل پرونده یی ویژه با حضور کارشناسان بخش کشاورزی و هم چنین نمایندگان کشاورزان به بررسی زوایای مختلف این موضوع بپردازد.
پایگاه خبری تحلیلی – میرملاس نیوز برای پیگیری این پرونده در ابتدا به سراغ کشاورزان شهرستان رفته وضمن گفت وگو با ایشان ، خواستار ارایه نظرات و پیشنهادات کشاورزان در رابطه با این تصمیم متولیان بخش کشاورزی شده اند.

   

 IMG08371287 [2]        

 

                                                                                            

عبدالعلی زرین قلم از کشاورزان نمونه کشوری ، با انتقاد ازاین تصمیم غیرکارشناسی می گوید:مسوولین با اعمال این محدودیت، معیشت مردم و کشاورزی شهرستان را به سمت فاجعه ای سوق می دهند که عواقب آن دامنگیر حداقل یکصد هزار نفر از اهالی منطقه را خواهد گرفت.
زرین قلم در ارتباط با تاخیر درزمان اعلام این ممنوعیت به میرملاس نیوز گفت: تصمیم مذکور قطعا در سال زراعی مذکور قابلیت اجرا ندارد ومورد پذیرش هیچ کدام از کشاورزان منطقه نیست؛ همچنین در رابطه با وضعیت مذکور در سال های آتی نیز در صورت تفاهم کشاورزان و مسوولین مربوطه ، باید بصورت تدریجی اعمال گردد در غیر اینصورت باعث مشکلات عدیده ای در زندگی مردم می شود که اولین نتیجه آن، عدم توان بازپرداخت وام های کشاورزی می باشد.
وی با بیان اینکه ممنوعیت مطرح شده در رابطه با کشت اقلام مذکور در بلند مدت سبب کوچ مردم کوهدشت می شود، گفت: بحث ایجاد محدودیت در برداشت آب از چاه های عمیق ، حاصل تدابیر غلط مسوولین در ارایه مجوزهای بدون کارشناسی در زمینه حفر چاه های عمیق است چرا که کارشناسان مربوطه می بایست با پیش بینی این موضوع محدودیت هایی در اعطا مجوز لحاظ می نمودند که متاسفانه این مهم ابداً مورد توجه قرار نگرفته و اکنون این سوال مطرح می شود که کشاورز چگونه باید با محدودیت های عنوان شده ، نسبت به بازپرداخت وام های میلیونی با بهره بالا در سال های آینده اقدام نماید؟

این کشاورز نمونه کشوری در ادامه گفت: تصمیم گیرندگان بخش کشاورزی و وزارت نیرو باید بدانند که کشاورزان ضمن آگاهی کامل از بحران آب های زیرزمینی،اما با اطلاع از حقوق قانونی خود بصورت هماهنگ درمقابل این موضوع اعتراض خواهند .
زرین قلم با اشاره به اینکه ایجاد مشکل معیشتی حاصل از رکود بخش کشاورزی، سبب ناامنی اجتماعی می شود عنوان کرد:بنده و سایر کشاورزان شهرستان چاره کاررا در محدودیت کشت های زراعی بصورت مطرح شده نمیدانیم، بلکه راه نجات مردم کوهدشت، سد معشوره است و سایر اقدامات و نیز کشت جایگزین بیشتر در حکم یک مسکن هستند.

زرین قلم با اشاره به همفکری و هم صدایی کشاورزان منطقه جهت ارایه راه حل مناسب ، از ارایه پیشنهادات کشاورزان به مسوولین در روز های آتی خبر داد و افزود: از جمله مواردی که میتواند به حل این مشکل کمک کند توجه مسوولین به بحث بدهی کشاورزان و بازپرداخت وام های بخش کشاورزی است که در این رابطه تقسیط وام های کشاورزی بدون بحث دیرکرد ها وسود و نیز تبدیل وام ها به بلاعوض ازسوی دولت می تواند راهگشا باشد.
وی همچنین با انتقاد از بی توجهی مسوولین نسبت به شرکت های صنعتی و دامداری هایی که با داشتن مجوز بهره برداری صنعتی، اقدام به برداشت اب کشاورزی می نمایند، خواستار برخورد جدی با این افراد شد.

 

 در همین رابطه فرود ابراهیمی دیگر نماینده کشاورزان ،درباره این موضوع به خبرنگار میرملاس گفت: در صحبت هایی که با مهندس غضنفری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و محمدی فرماندار شهرستان داشته ایم ، مقرر شد که جهت پیگیری های مربوطه  نامه ای حاوی نظرات  و پیشنهادات کشاورزان تهیه و در اختیار ایشان  قرار گیرد.

ابراهیمی در رابطه  با نقش دولت در موضوع مذکور گفت:کشاورزان خواستار سیاست های حمایتی دولت در بخش کشاورزی هستند و این موضوع را در گفتگو با فرماندار به ایشان یادآوری نموده ایم .

فرود ابراهیمی همچنین افزود: ما دراین دیدار به این موضوع اشاره نموده ایم که نگرانی کشاورزان کمتر از مسوولین نیست ولی در مورد مذکور انتظار داریم دولت با کشاورزان با یک تفاهم عادلانه  وارد بازی برد-برد شود.

این فرهنگی بازنشسته با اشاره به اینکه محدودیت یا ممنوعیت مطرح شده در سال زراعی جاری قابل اجرا نمی باشد ، گفت: دولت برای اجرایی کردن این پروژه باید اطلاع رسانی دقیق انجام بدهد تا کشاورز بتواند با زمان بندی مناسب نسبت به مراحل کشت اقدام نماید .

 

همچنین یکی از کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به افت آب های زیرزمینی و بحران موجود گفت: سازمان نمی تواند بصورت قهری با کشاورز برخورد نموده و کشت اقلام بهاره را ممنوع اعلام کند . مسوولین باید در این رابطه با کشاورز همراهی نموده و در این راه می توانند از مدل های اجرا شده در اصفهان و ارومیه استفاده نمایند.

این کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به سیستم های آبیاری نوین افزود:  از اقدامات راهگشا در این رابطه  استفاده درست از سیستم آبیاری تحت فشار توسط کشاورزان و نیز استفاده از سیستم قطره ای یا طرح تیپ در کاشت غلات است که می تواند به میزان قابل توجهی در استفاده بهینه از آب موثر باشد.

 

2598_560 [3]