تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

پیشینه‌ی مطبوعات کوهدشت منتشر شد

  • کد خبر : 65274
  • 13 اسفند 1393 - 10:46

  کیانوش رستمی کتاب “پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت”  را به همت انتشارات شاپورخواست در ۳۰۳ صفحه منتشر نمود. پس از «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی» و «سیری در تاریخ مطبوعات محلی لرستان» این سومین اثر رستمی در حوزه‌ی مطبوعات است که روانه‌ی بازار کتاب می‌شود. یادداشت آغازین این کتاب را با […]

5104a1b2e1964d6decac501573adac6e_S

 

کیانوش رستمی کتاب “پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت”  را به همت انتشارات شاپورخواست در ۳۰۳ صفحه منتشر نمود. پس از «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی» و «سیری در تاریخ مطبوعات محلی لرستان» این سومین اثر رستمی در حوزه‌ی مطبوعات است که روانه‌ی بازار کتاب می‌شود.

یادداشت آغازین این کتاب را با هم می‌خوانیم:

 «از زمانی که شعبه‌ی سیزدهم دیوان عالی کشور، رأی شعبه‌ی اول دادگاه تجدید نظر و (کیفری) استان لرستان را تأیید و قابل قبول دانست، بنده رسماً به مدت یک سال طبق همین رأی از تصدی مشاغل مطبوعاتی محروم شدم. بدترین محدودیت؛ یعنی از کسی که سال‌ها جز نوشتن کار دیگری نمی‌داند و نمی‌تواند، بخواهند که ننویسد! بر اساس اصل «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد»، از فرصت پیش‌آمده استفاده کردم، بدین روی مدت‌ها بود که دنبال چنین فرصتی می‌گشتم که برخی از آثارم را به دست چاپ بسپارم. نخستین اثرم با نام «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی»، سال گذشته چاپ شد؛ اما اندیشه‌ی تدوین و چاپ کتاب «پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت» به چهار سال پیش برمی‌گردد، در آن سال‌ها که سرگرم درس و مشق بودم و در مقطع دکترا تحصیل می‌کردم، بر آن شدم تا موضوع پایان‌نامه‌ام را بررسی مطبوعات محلی ایران با تأکید و شاهد مثال‌هایی از مطبوعات ولایت خودم (لرستان) انتخاب نمایم. موضوع رساله در شورای دانشکده تأیید شد. البته پیش از این مقالاتی در این حوزه در برخی از نشریات محلی به‌ویژه هفته‌نامه‌ی سیمره به چاپ رسانده بودم. به هر روی، یادداشت‌های پراکنده‌ی خود را سامان دادم.

در سال ۲۰۱۳ چکیده‌ای از پایان‌نامه‌ام را با عنوان «سیری در تاریخ مطبوعات لرستان» به همت انتشارات “عرفان” شهر دوشنبه‌ی تاجیکستان منتشر کردم که اگر خدا بخواهد و عمری باقی باشد این اثر را مفصل‌تر و مشروح‌تر با نام «تاریخ تحلیلی مطبوعات لرستان» از خط سریلیک (کریلیک) به فارسی برگردان خواهم کرد.

همان‌گونه که گفته آمد؛ آن‌چه پیش روی دارید «پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت» نام دارد. آن‌گونه که در صفحات بعدی گفته‌ام، پای مطبوعات و رسانه‌های گروهی نسبت به دو شهر خرم‌آباد و بروجرد دیرتر به کوهدشت باز شده است. اما به دلیل نقش مهم و تأثیرگذار رسانه‌های همگانی روی افکار عمومی، بر آن شدم تا هم دِینم را نسبت به زادگاهم ادا کرده باشم و هم به معرفی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه این شهرستان محروم بپردازم و آنان را که در آگاه کردن و بیداری مردم نقشی انکارناپذیر داشته‌اند، به جامعه بشناسانم.

در گام نخست بر آن بودم تا تنها به مطبوعات چاپی بپردازم اما چون تاریخ مطبوعات این دیار عمری بسیار کوتاه- ولی پُربار- دارد و کتاب کوچکی سامان می‌یافت، بدین روی، بخش‌های معرفی روزنامه‌نگاران، معرفی تارنماها با توجه به ظهور این نوع جدید و تأثیرگذار رسانه‌ی مجازی، معرفی فروشندگان روزنامه‌ها و … را به کتاب افزودم.

کتابی که در پیش رو دارید در ده بخش تنظیم شده است. بخش نخست: موقعیت، آثار تمدن و نهادهای فرهنگی کوهدشت، بخش دوم: تاریخچه‌ی مطبوعات در ایران، بخش سوم: نگاهی به تاریخ مطبوعات محلی لرستان، بخش چهارم: پیشینه‌ی مطبوعات در کوهدشت، بخش پنجم: معرفی نشریاتی که روزنامه‌نگاران کوهدشتی‌ در خارج از این شهرستان منتشر کرده و یا می‌کنند، بخش ششم: ویژه‌نامه‌های مطبوعاتی، بخش هفتم: معرفی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی، بخش هشتم: فروشندگان مطبوعات، بخش نُهُم: وبلاگ‌نویسان و پایگاه‌های خبری و بخش دهُم: پیوست‌ها (اسناد و تصاویر).

نگارنده ادعا ندارد که این اثر خالی از نقص و اشتباه است، بدین روی از صاحب‌نظران و اهل فن انتظار دارد خطاهای احتمالی این اثر را گوشزد نمایند تا در چاپ‌های بعدی اصلاح گردد.

در پایان بر خود بایسته می‌دانم تا از دوست ارجمندم جناب آقای سیّدیدالله ستوده مدیر فرهیخته‌ی انتشارات شاپورخواست که چاپ این اثر را با گشاده‌رویی پذیرفتند، سپاس‌گزاری نمایم. هم‌چنین از سرکار خانم ثریا ساکی که اُمور رایانه‌ای و صفحه‌آرایی کتاب حاضر را برعهده داشتند، قدردانی می‌کنم. از دوست روزنامه‌نگارم جناب پرویز گراوند که یک بار این اثر را خواندند و نکات خوبی را یادآور شدند نیز سپاس‌گزارم. یزدان بی‌همتا به همه‌ی این گرامیان بختیاری و کامگاری دهاد!»

 

 

 

کیانوش رستمی – خرم‌آباد، اسفندماه ۱۳۹۲

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65274

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. ضمن تبریک خدمت جناب دکتر رستمی ،به امید انتشار آثار فاخر دیگری از شما در حوزه مطبوعات ، موفق و پایدار باشید. انشاء الله

  2. دکتر کیانوش جان رستمی با سیمره ات سیرابیم جاری مانی

  3. سپاس از دکتر رستمی بخاطر زحمات این سالها

  4. درودبراستادفرهیخته دکتررستمی

  5. تبریک،توفیق همراه تان، درود نثارتان

  6. تبریک بسیار به آقای رستمی و به سیمره ی همیشه جاری.
    مانا نام سیمره…
    با آرزوی جاری شدن ها و موفقیت ها..

  7. جناب آقای رستمی! سلام علیکم
    تبریک عرض می نمایم و امیدوارم هم چون گذشته موفق باشی.
    انتظار می رفت از لوگوی «ماه نامه آفتاب» که از سال ۷۸ تا کنون بعد از هفته نامه سیمره فعال ترین نشریه شهرستان کوهدشت بوده و هست، در طرح روی جلد استفاده می کردید.

    • درود بر شما و دیگر دوستانی که بر بنده منت نهاده پیام تبریک گذاشته‌اند. جناب ناصری من لوگوی تمام نشریات رادراختیار طراح روی جلد جناب داریوش عزیز گذاشته‌ام و نظر ایشان چنین بوده است؛ حتما جناب‌عالی به انصاف و دقت نظر آقای جعفری اذعان داریید. پیروز باشید.

  8. درود خدا بر دکتر رستمی عزیز

    خداقوت و سپاس بی کران از زحمات بی پایانت.

    ارادتمند فیروز اسماعیلی نژاد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.