- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نکاتی در مورد تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)

3028521_948

 

به گزارش میرملاس ، یکی از با فضیلت ترین اعمالی که برای بعد از نماز به آن سفارش شده است تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها چیست؟
از امام علی علیه السلام نقل شده است که: یکی از پادشاهان عجم برده ای به پیامبر هدیه نمود، من به فاطمه گفتم نزد رسول خدا برو و خدمتگزاری برای خود درخواست کن، زهرا نزد رسول خدا رفته و این موضوع را با ایشان در میان گذارد، پیامبر علیه السلام فرمودند: فاطمه جان! چیزی به تو دهم که برایت از خادم و آنچه در دنیاست بهتر باشد؛ بعد از نماز، ۳۴ بار الله اکبر، و ۳۳ مرتبه الحمد لله و ۳۳ بار سبحان الله بگو.
آنگاه این اذکار سه گانه را با «لا اله الا الله.» پایان بخش، و این برای تو از آنچه خواسته ای و ازدنیا و آنچه در دنیاست بهتر خواهد بود.

(سید محمد کاظم قزوینی، فاطمه الزهراء از ولادت تا شهادت، ترجمه دکتر حسین فریدونی، نشر آفاق، چاپ سوم، ۱۳۶۵، ص ۲۲۴)

بهترین هدیه عالم

ما اعتقاد داریم که حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله ) بهترین بنده خداوند متعال هستند. و همچنان اعتقاد داریم که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، بهترین دختر، بهترین همسر و بهترین مادر هستند، پس وقتی بهترین پدر بخواهد به بهترین دختر هدیه ای دهد  چیزی را به او می دهد که بهترین و بی نظیر باشد.
عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ ءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَهَ سلام الله علیها وَ لَوْ کَانَ شَیْ ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَاطِمَهَ سلام الله علیها؛( الکافی، کلینی، دار الکتب الإسلامیه،ج‏۳، ص‏۳۴۳)
امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند به چیزی مانند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها حمد و ستایش نشد. اگر چیزی بهتر از آن وجود داشت پیامبر صلی الله علیه وآله آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها می بخشیدند.»

اول تحمید یا اول تسبیح؟

بعضی از افراد در هنگام ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها “سبحان الله ” را بر “الحمدلله” مقدم می دارند آیا این درست است؟تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها عبارت است از: گفتن ۳۴ مرتبه الله اکبر سپس ۳۳ مرتبه الحمدلله سپس ۳۳ مرتبه سبحان الله.
البته برخی فقها تقدیم تسبیح را بر تحمید جایز می دانند؛ ولی می فرمایند تقدیمِ تحمید بهتر است.(حریر الوسیله، امام خمینی، موسسه دار العلم، ج‏۱، ص‏۱۸۴)

تسبیحات را چه زمانی بگوییم؟

معمولا برای ما اینگونه نهادینه شده است که بعد از نمازهای واجب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را می گوییم، اما خوب است بدانیم این ذکر شریف فقط مختص اتمام نمازهای واجب نیست و هر وقت گفته شود برکت خود را دارد.
هر چند بعد از نمازهای واجب مستحب موکد است .
امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید:«من سبح تسبیح فاطمه الزهراء علیهاالسلام قبل ان یثنى رجلیه من صلاه الفریضه، غفر اللَّه له». (فروع کافى، کتاب الصلاه، ص ۳۴۲، ح ۶)
هرکس تسبیح حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام را قبل از اینکه وضع خود را بعد از نمار واجب عوض کند، بجا آورد، خداى متعال او را مشمول مغفرت خود مى‏گرداند.
خوب است بدانیم یکی از مواقعی که به گفتن این تسبیحات سفارش شده است هنگام خواب است  «وَ عند إراده النوم لدفع الرویا السیِّئه؛ و هنگام خواب برای دفع خواب های بد[مفید است].»(العروه الوثقی المحشی، سید محمد کاظم بن عبد العظیم طباطبایی،ج‏۲، ص‏۶۱۶)

تکمله ای بر تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)

همان طور که در ابتدای بحث نقل کرده ایم ، ختم تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها با ذکر «لا اله الا الله» وارد شده است و همانطور که می دانید این ذکر از  بزرگترین و با فضیلت ترین ذکرهاست.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند عزّ و جل به موسی بن عمران فرمود: ای موسی! اگر آسمان‌ها و تمام ساکنینش و مجموع زمین‌های هفت گانه را در پیشگاه من به یک طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف دیگر بگذارند، به راستی که کفّه «لا إله الا اللّه» بر آن کفه ترجیح خواهد داشت. (سائل الشیعه: ۷/ ۲۰۹، باب ۴۴، حدیث ۹۱۳۲؛ بحار الأنوار: ۹۰/ ۱۹۶، باب ۵، حدیث ۱۸)
امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه علیهاالسلام ثم استغفر، غفر له، و هى مائه باللسان، و الف فى المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضى الرحمان». ( وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۲۳، ح ۳)

دستور العملی بهتر از کیمیا
در خاطره ای  آیت الله محمدی ری شهری از فرزند شیخ حسنعلی نخودکی نقل کرده اند که : امام و مرحوم ابوی بالا سر حضرت امام رضا علیه‌السلام، آشیخ حسنعلی را می‌بینند. می‌آیند که با ایشان صحبت کنند، ایشان زیارت می‌خواندند و اشاره می‌کنند بروید جلوی مدرسه حاج ملا جعفر، زیارت را که خواندم، به آنجا می‌آیم. به آنجا می‌آیند و ظاهراً امام به ایشان می‌گویند: «شما را به این حضرت رضا علیه‌السلام قسم می‌دهیم که علم کیمیا را به ما یاد بدهید».
ایشان می‌گویند: «اگر همه کوه‌های عالم را طلا کنید، آیا اطمینان دارید که از آنها سوء استفاده‌ای نشود؟» امام می‌گویند: «نه، اطمینان نداریم.». می‌گویند: «پس چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟ اما من چیزی را به شما یاد می‌دهم که برایتان خسارتی ندارد و محتاج دیگران هم نمی‌شوید».
این را نشنیده بودم، بعداً از اخوی بزرگ حاج آقا موسی شنیدم و کاملش را برایم بیان کردند.
ایشان می‌گویند آشیخ می‌گفتند اول آیه‌الکرسی می‌خوانید، بعد تسبیحات حضرت زهرا«سلام الله علیها»، بعد سه تا قل هو الله و سه صلوات و سه مرتبه « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا » ( سوره طلاق، آیات ۲ و ۳).

(کتاب زمزم عرفان، نوشته آیت الله محمدی ری شهری)