تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
8

شهادت همچون فرزند جدش… / شهید والامقام سید حسن مراد زمانی

  • کد خبر : 65464
  • 17 اسفند 1393 - 21:53

امام خمینی ( ره ) : خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست.           مردی صبور و آرام: شهید سید حسن مراد زمانی فرزند مرحوم سید شاهمراد زمانی، در سال ۱۳۳۲ شمسی برابر با ١٣٧٢ قمرى در روستای مله خان، از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان واقع در استان لرستان […]

امام خمینی ( ره ) : خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست.

 

 

 

شهید سید حسن مراد زمانی

 

 

مردی صبور و آرام:

شهید سید حسن مراد زمانی فرزند مرحوم سید شاهمراد زمانی، در سال ۱۳۳۲ شمسی برابر با ١٣٧٢ قمرى در روستای مله خان، از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان واقع در استان لرستان دیده به جهان گشود، او سومین فرزند خانواده‌ای هفت نفره بود. زندگی سید شاهمراد (پدر شهید زمانی) مانند بیشتر سادات منطقهٔ مله خان بسیار ساده و بی‌آلایش بود و همین امر در نوع نگاه شهید زمانی به زندگی، بسیار تاثیر گذار بود. زندگی در روستایی کوهستانی با ساختاری پله کانی و بافت سنتی در کنار طبیعت دلنشین و خوش آب و هوا، از او مردی صبور و آرام ساخته بود.

شهید مهربان:

این شهید بزرگوار از‌‌‌ همان ابتدا و در دوران نوجوانی و جوانی نشانه‌های بلوغ را در تفکر و نگاه خود نشان می‌داد، خواهر شهید دربارهٔ او می‌گوید: «حسن بسیار مهربان بود و هربار فردی به ضعیفی زور می‌گفت حسن به شدت با آن فرد برخورد می‌کرد و نسبت به این قضیه حساس بود.«

نشانه‌های ایمان و اخلاص:

جوانی این شهید عالیقدر مصادف شد با اوج گیری فعالیتهای امام خمینی(ره) و شروع انقلاب اسلامی، ایشان از‌‌ همان ابتدا به همراه برادر بزرگ‌تر خود در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند و در این راه شور جوانی و ایمان را، با پیروی از ولایت به هم آمیخته بودند، تا نشانه‌های ایمان و اخلاص را بیش از پیش نمایان سازند.

نماز اول وقت:

«شهید زمانی» نسبت به اقامهٔ نماز بسیار حساس بودند و همیشه سعی می‌کردند نماز را در اول وقت ادا کنند و اهمیت این موضوع را با نکته سنجی و ریز بینی خاص، خطاب به خانوادهٔ خود و نسل بعد، در وصیتنامهٔ پربار و صمیمی خویش اینگونه ذکر کرده‌اند: «مساجد را همیشه با صف‌های نماز ِ خود پُر کنید زیرا منافقین از اتحاد و همدلی مسلمین در مساجد و مراسمات مذهبی می‌ترسند».

 

اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱:

کم کم زمان هجرت فرا رسیده بود، خواب‌ها و دلشورهای شیرین همسر و خواهران «شهید زمانی»، نویدبخش این بود که زمان وصال نزدیک است و او بایستی راهی میدان‌های نبرد حق علیه باطل شود. اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ بود، شهید همراه با دوست دیرینش «جانباز مرحوم سید نبی الله حسینی» راهی «عملیات بیت المقدس» می‌شود؛ عملیاتی که به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات نظامی در دفع تجاوز از کشورمان و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس قلمداد می‌شود.

 

 

Untitled-1

 

 

دهم اردیبهشت:

شب دهم اردیبهشت ماه است و ساعات به کندی می‌گذرد! مشتاقان پیروزی و شهادت، بی‌صبرانه در انتظار خلق حماسهٔ پایمردی و ایثارند. شهید در این شب فراموش نشدنی وصیت نامه‌اش را می‌نویسد و بعد از آن به مناجات و راز و نیاز با معبود خود می‌پردازد؛ تا اینکه در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد عملیات، با رمز و نام مبارک «یا علی‌ بن ‌ابیطالب (ع)» آغاز شد.

شهادت همچون فرزند جدش:

سرانجام در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۲۰ شهید زمانی در حالی که آخرین گلوله‌های  RPGرا آمادهٔ شلیک می‌کرد با اثابت گلوله به گلویش، همچون علی اصغر (علیه السلام)، فرزند جد بزرگوارش، با شلیک دشمن بعثی در سن ۲۹ سالگی به شهادت رسید.

 

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

 

تهیه و گردآوری: سید مجتبی حسینی (وبلاگ راه شهیدان راه آسمان)

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65464

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 21در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۱
  1. خداوند در ” یوم الجمع ” ما را شرمنده شهداء نکند !

  2. گرامی باد یادوخاطره ی تمامی شهدای گرانقدر علی الخصوص شهید سیدحسن مراد زمانی.
    از آقای مهندس بالنگ بخاطر زحماتی که درخصوص گردآوری خاطرات شهدا ،متحمل میشوند نیز تقدیر وتشکر میشود.

  3. خداوند روح این دو عزیز را با شهدای کربلا محشور گرداند.انشاله.
    از سعید بالنگ عزیز به خاطر درج این مطالب وزنده نگه داشتن یاد شهدای عزیز بسیار ممنون وسپاسگزاریم. اجرت با سید وسالار شهیدان.

  4. روحش شاد راهش پررهرو بنده از همرزمانش شنیدم که این سید شهید با سادگی خاصی نحوه شلیک ونشانه گیری با RPG را فرا گرفت ودر بین ۴۰۰ نفر به عنوان نفر اول انتخاب شد به گونه ای که حتی یک تیر خطا هم نداشت وبا انهدام هر تانک صدای الله اکبر همرزمانش بلند میشد واین به دلیل استعداد جمعی خانوادگی در تیر اندازی است که در تمامی برادرانش هم اکنون وجود دارد وهم چنین به دلیل خلوص ایمان و سادگی ایشان بود امیدواریم با جدش سید الشهدا مهشور گردد انشاء الله

    • جناب سیفی عزیز
      بنده مدتهاست مترصد فرصتی هستم تا افرادی که از این شهید عزیز خاطراتی دارند رو پیدا کنم تا اطلاعات بیشتری از این شهید محجوب به دست بیارم. مممنون میشم اگه شرایطی فراهم بشه خدمتتون برسم.

  5. شهادت‏ ‏عزت‏ ‏ابدی‏ ‏است‏ ‏وفقط‏ ‏شامل‏ ‏وارستگان‏ ‏وسبک‏ باران‏ ‏ساحل‏ ‏سعادت‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏.‏ ‏خدایا‏ ‏مرگ‏ ‏ما‏ ‏بیچارگان‏ ‏ودر‏ ‏راه‏ ‏ماندگان‏ ‏کوی‏ ‏معرفت‏ ‏را‏ ‏شهادت‏ ‏قرار‏ ‏بده‏ ‏.
    فردای‏ ‏قیامت‏ ‏با‏ ‏چه‏ ‏رویی‏ ‏با‏ ‏شهدا‏ ‏ملاقات‏ ‏کنیم‏ ‏واز‏ ‏آنها‏ ‏طلب‏ ‏شفاعت‏ ‏کنیم؟-
    ممنون‏ ‏برادر‏ ‏بالنگ‏ ‏شهید‏ ‏متعلق‏ ‏به‏ ‏مکان‏ ‏وزمان‏ ‏نیست‏ ‏.با‏ ‏آنکه‏ ‏روستای‏ ‏مله‏ ‏خان‏ ‏بسیار‏ ‏محروم‏ ‏و‏ ‏دورافتاده‏ ‏است‏ ‏اما‏ ‏چون‏ ‏چنین‏ ‏گلی‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏بوستان‏ ‏شهدا‏ ‏تقدیم‏ ‏داشته‏ ‏بسیار‏ ‏با‏ ‏ارزش‏ ‏است‏ ‏.شرف‏ ‏المکان‏ ‏با‏لمکین‏ ‏.

  6. روحش شاد ویادش گرامی باد.

  7. شهید زمانی نمونه یک انسان کامل و با اخلاص بود رفتار و کردار ایشان زبانزد همه بود روحش شاد و یادش گرامی باد

    • جناب درگاهیان عزیبز ممنون بایت لطفتون.
      قطعا شما با توجه به محبتی که همیشه به ما داشتید و آشنایی که از خانواده شهید دارید اطلاعات مفیدی از این شهید عزیز در اختیار دارید. ممنون میشم بنده رو در جمع آوری اطلاعات جامعی از شهید زمانی یاری کنید.

  8. با تشکر از سیدالشعرای شهر مجتبی حسینی عزیز و جناب آقای بالنگ برای درج این مطالب ارزشمند.
    امید که راه شهدا ادامه یابد …

  9. با سلام و تشکر از برادران عزیزمان امین آزادبخت ،سید مجتبی حسینی و سعید بالنگ
    و گرامیداشت یاد آن عزیزان سفر کرده
    جملاتی از خاطرات مربوط به آن روزها که در همان ایام به نگارش در آمده است را تقدیم می نمایم :
    ….ساعت ۲ نصف شب ( ۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ ) به پایگاه نمونه اهواز رسیدیم . پس از دو ساعت استراحت ، بلند شدیم تا نماز صبح بخوانیم . پس از اقامه نماز ، همراه چند تن از برادران در داخل پایگاه قدم می زدیم . صبح تمامی گروهان ها در میان محوطه پایگاه آماده رفتن به خط بودند ….

    ….کنارپلی که زده بودندمتوقف شدیم. نمازصبح رادرآنجاخوانده وپس ازسه چهارساعت به خط مقدم اعزام شدیم ، ساعت ده صبح به خط رسیدیم . هنوزازماشین پایین نیامده بودیم که خمپاره زدوتعدادی ازما را زخمی و یک تن را (نبی الله ابراهیمی) را شهید کرد. درپشت خاکریز به استراحت پرداختیم.اماچه استراحتی!؟؟؟

    نمی توانم ازحالات برادران صحبت کنم . به چهره ها که می نگریستی به یاد یاران حسین می افتادی . برادران دو به دو با هم صحبت می کردند ، باهم می خندیدند وازسرگذشته سخن می گفتند. لحظه به لحظه خمپاره برسرمان می بارید. بنده خودم رفتم ازیک تانکرآب, آب بخورم که دراین حال خمپاره ای به چندمتری من زد ومن به زمین خوردم. تعدادی زخمی شدند دوان دوان به طرف برادران رفتم اما دربین راه دگربارخمپاره زد ولی هیچ صدمه ای به من نرسید وخداخواست که من صدمه ای نبینم.بایستی این رابدانیم که زخمی شدن وشهید شدن خودسعادت می خواهد همین طوری نیست!!!!

  10. خداوند در چند مورد به پاداش بزرگ و ضایع نشدن عمل شهید در قرآن اشاره فرموده است، از جمله: کسانی که در راه خدا کشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را ضایع نگرداند و آنان را به سعادت هدایت کند و امورشان را اصلاح نماید و به بهشتی که از پیش مقامات آن را به آنها شناسانده است واردشان می‌سازد.

  11. شکر لله شیعه ای نامی شدیم ……………….هل جمهوری اسلامی شدیم
    از خمـینی درس عشق آموختیم ………………….در تنور جنگ و جبهه سوختیم
    بیعتی کردیم با سید علی……………… راه حق در قول و فـعلش منجلی . . .
    به روح پاک شهدا صلوات

  12. خجالت بکشید چراگزینشی برخورد میکنید چندبار پیام دادم نگذاشتید .لعنت برمقصرتان

    • سلام برهمه ،واقعا برای مسول این بخش متاسفم چندین بارپیام دادم هیچکدام رو نگذاشتید البته علت برای بنده
      مشخصه ،بعدازاینکه بصورت تندنوشتم بنظر خودشان بهترین راه گذاشتن پیام آخریه اما بدانید بااین حرکات بچگانه من خراب نمیشم بازهم براتان متاسفم

  13. سعید جان لطفا تلاشت را بکن و از شهدا و جانبازان باز هم عکس بگذار…
    در ضمن بنده عکس به ایمیلت فرستادم

    • سلام آقای آزادبخت
      ممنونم
      چشم حتما
      البته اگر لیاقتشو داشته باشم

  14. روحش شاد و یادش گرامی

  15. سلام برشهدا وایثارگران

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.