تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان:نمی‎توان به کشاورز گفت ۵ سال در منطقه(کوهدشت) فعالیتی نداشته باشد

  • کد خبر : 65520
  • 19 اسفند 1393 - 1:06

    رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: اگر در کشور تقسیم آب می‎خواهد صورت گیرد همه باید این کار را انجام دهند. به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا،  دکتر مراد سپهوند در جلسه کارگروه خشکسالی استان، بیان کرد: در خوزستان حدود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آن به شیوه ثقلی آبیاری می‎شوند […]

index

 

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: اگر در کشور تقسیم آب می‎خواهد صورت گیرد همه باید این کار را انجام دهند.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا،  دکتر مراد سپهوند در جلسه کارگروه خشکسالی استان، بیان کرد: در خوزستان حدود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آن به شیوه ثقلی آبیاری می‎شوند و کشت منطقه توسعه داده شده است.

وی اضافه کرد: وقتی که از کارشناسان این منطقه در رابطه با کمبود آب سوال شد در جواب گفتند که مشکلی از این بابت ندارند.

سپهوند ادامه داد: اگر بنا باشد تقسیم آبی صورت گیرد باید تمام کشور این کار را انجام دهند و ما نباید خود داوطلب شویم. برای مشکل کم‎آبی استان هنوز توصیه عملیاتی نیست و راهکارها توجیه اقتصادی ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با اشاره به مشکل کم‎آبی شهرستان کوهدشت گفت: در این منطقه ۱۰ هزار هکتار کشت آبی داریم. باید برنامه‎ای برای این اراضی داده شود تا به شیوه‎ای صحیح از آنها بهره برد.

وی افزود: بحث‎های ما در رابطه با مشکل کم‎آبی اگر عملیاتی نشود و راهکار اصولی نداشته باشد استخوان لای زخم است. نمی‎توان به کشاورز گفت ۵، ۱۰ سال در منطقه فعالیتی نداشته باشد که سفره‎ها تغذیه شود آنان این موضوع را از ما نمی‎پذیرند.

سپهوند تصریح کرد: با کشت محصولاتی که توجیه اقتصادی و بهره‎وری بالایی از آب دارند باید منابع آبی را مدیریت کرد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. جناب سپهوند آب کشاورزی کوهدشت بایستی از یک سد تامین شود .در حال حاضر کلیه چشمه های آب اطراف دشت کوهدشت بطور ۱۰۰% خشک شدند همه اهالی روستاهای اطراف کوهدشت به شهر مهاجرت کردند و تعداد کمی هم که در روستاها هستند با تانکر آب رسانی می شوند که تبعات بسیار غیر قابل تحملی را ایجاد کرده -مردم حتی بهداشت خوبی ندارند .به نظر بنده این طرح جلوگیری از کشتهای که آب زیاد مصرف می کنند پیام بسیار خوبی برای همه مردم و مسئولین ایجاد کرده است .

  2. آقای دکتر به علت کم آبی پمپ خانه ما خدا وکیلی امسال دو با سوخته امید است با توجه به مشکل کم آبی دیگر در کوهدشت شاهد کشت ذرت و چقندر قند نباشیم مجددا از نماینده محترم شهرستان ، مدیر سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار با تدبیر کوهدشت جهت این تصمیم شجاعانه تشکر می کنیم . نمی شود به خاطر چند کشاورز ۲۰۰ هزار نفر از تشنگی بمیرند .

  3. جناب آقای سپهوند یعنی میشه به مردم و نسل آینده بگیم سفره آبی وجود ندارد و از شهر کوچ کنید!!؟.

  4. باىد عده اى براى چرخاندن چرخ صنعت تهران همىشه وجود داشته باشه.اگر کوهدشت سد داشته باشد کى نىرو کار تهران رو تامىن کنه.

  5. با سلام
    جناب دکتر تقسیم آب چه ربطی به سفره های زیرزمینی منطقه ما دارند؟؟؟؟؟
    بحث این ات که استحصال آب از سفره های زیر زمینی در معرض تهدید بسیار جدی که صد در صد آب شرب منطقه ما را تشکیل می دهند به خاطر منفعت ۲۰۰ نفر از کشاورزان متمول که بچه هایشان در مناطق برخوردار کشور و یا خارج زندگی می کنند یک ظلم آشکار است.
    به خاطر این ملت تشنه و فقیر دست از این توجیه های کودکانه بردارید

  6. همه باید قبول کنیم و بخصوص کشاورزان عزیز که مهم تامین آب شرب برای مردم است.کمی انصاف کافی است.اب مایه حیات است و………………….

  7. با تشکر از دوستان عزیزی که کامنت گذاشته اند.بایستی عرض کنم که سخنان جسته و گریخته بنده را دوستان میرملاس از قول ایسنا لرستان آورده اند که او هم از خبرنگارش که در جلسه ما(کمیته تخصصی پیشگیری از بحران آب مرکز تحقیقات کشاورزی استان) حاضر بود،آورده است.این خانم خبرنگار همیشه لطف می کند و در جلسات ما شرکت می کند ولی احتمالا به دلیل تخصصی بودن بحث ها نمی تواند آنها را خوب انتقال دهد.عرض می کنم که بحران اب در کشور ما درست،در کوهدشت درست اما اکنون زمانه تقسیم عادلانه آب بین استان های کشور و هنگامه یک عزم ملی و تصمیم همگانی است که در کل کشور بایستی به اجرا درآید.من کارشناس آب و خاک هستم و به خوبی با عمق فاجعه خشکسالی و بحران آب مواجه هستم.من با این شناخت عمیق می گویم که اگر قرار است صرفه جویی شود،اگر قرار است جلوی کشت های با مصرف آب زیاد گرفته شود و…..این نباید تنها مختص لرستان و کوهدشت باشد.من می پر سم که چرا اصفهان بدون داشتن منبع آب قابل توجه برنج کشت می کند!؟ چرا جیرفت بدون آب هندوانه می کارد!؟چرا استان های شمالی با بارندگی و آب زیاد حاضر نیستند سطح زیر کشت برنج را کاهش دهند!؟ چرا بعضی دوستان متوجه نیستند که چه می گویم!؟چرا خوزستان باید همین الان توسعه ۳۵۰ هزار هکتار ی کشت آبی(شامل نیشکر!!) آن هم به روش آبیاری سطحی را با بودجه میلیاردی در دست اقدام داشته باشد!؟چرا آب های زاگرس باید به خوزستان وارد شوند و نفله شوند!؟چرا کسی چیزی نمی گوید!؟ اگر در بحران آب و خشکسالی هستیم،همه ملت وهمه استان ها باید هزینه اش را بپردازند.اگر قرار است جلوی کشت های با مصرف زیاد آب گرفته شود،سهم هر استان باید مشخص شود و همه استان ها این کار را بکنند.ما نمی توانیم به قیمت محرومیت باز هم بیشتر مردم لرستان باز هم مثل زمان جنگ جور سایر استان ها را بکشیم!این بار همه با هم باید شروع کنیم.چرا بعضی دوستان متوجه نیستند چه می گویم.چرا بعضی ها فکر می کنند ما نمی دانیم وضعیت منابع اب مان چگونه است!؟ما که کمیته تخصصی این موضوع مرکب از کارشناسان متخصص را تشکیل داده ایم و حداقل ماهی یک جلسه داریم که سه جلسه آن فقط در مورد کوهدشت بوده است.اجازه بدهید گفتمان بحران اب در کشور را به صورت اصولی و منطقی و عادلانه پیش ببریم.اجازه بدهید در یک برنامه ملی و همگانی ما هم سهم خودمان در صرفه جویی آب را بپردازیم و نه بیشتر!اجازه بدهید تکلیف نیشکر و سبزی کاری خوزستان و صیفی جات جنوب و برنج شمال و…..مشخص شود تا ماهم تکلیف این هزار هکتار ذرت کوهدشت را همزمان با آن ها مشخص کنیم.این است سخن من.چرا بعضی ها بدون آگاهی و اشراف به کلیت موضوع حرف می زنند!؟چرا تا سد گاوشمار ساخته شود!مردم و فرهیختگان کوهدشت آب آشامیدنی سالم را مطالبه نمی کنند!؟مگر آب رسانی به رومشگان(برای آشامیدن) و احداث تصفیه خانه و آب رسانی به کونانی و طرهان از سرسیمره و اب رسانی به کوهدشت از مسیر اولاد قباد خیلی سخت است!؟آیا اگر استان…..با همین مشکل مواجه بود،همه بودجه و امکانات را برای رفع مشکل اختصاص نمی دادند!؟این است حرف من که آن خانم خبرنگار نتوانسته خوب آن را منتقل کند.حالا اگر این منطق و استدلال سخت و مشکل به نطر می آید،بسم الله هر چه دلتان می خواهد بگویید و انجام دهید!همین ! با تشکر.

  8. جناب سپهوند با سلام
    آقا تصمیم و اختیار عملیات اجرایی در اختیار شماها است .امثال بنده فقط نظر خودمان گفتیم کسی جلوگیر شما که نشده شما در سطح کشوری اهداف استانی را پیش ببرید .
    اما مشکل مهاجرتهای روستاییان کوهدشت یک واقعیت روزمره است که عمده ترین دلیل مهاجرت هم عدم وجود آب شرب است .
    شما اشراف کاملتری دارید و می دانید که اطراف همین دشتهای کوهدشت چه چشمه های پر آبی داشته که اثری از آنها نیست …

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.