تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

زنگ خطر بحران آب در کوهدشت به صدا در آمده است / افت ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در کوهدشت

  • کد خبر : 65552
  • 20 اسفند 1393 - 0:57

    مدیر امور آب کوهدشت با اعلام افت بیش از ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته و خشک‌سالی‌های پیاپی، میزان بارندگی این دشت را ۲۷۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان زنگ خطری برای بحران آب کوهدشت است. احسان فتاپور صبح امروز در گفت‌وگو با فارس  اظهار کرد: تاکنون مجوز تعداد ۹۲۲ […]

 

 

مدیر امور آب کوهدشت با اعلام افت بیش از ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته و خشک‌سالی‌های پیاپی، میزان بارندگی این دشت را ۲۷۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان زنگ خطری برای بحران آب کوهدشت است.

احسان فتاپور صبح امروز در گفت‌وگو با فارس  اظهار کرد: تاکنون مجوز تعداد ۹۲۲ حلقه چاه در دشت کوهدشت صادر شده که ۱۵۹ میلیون مترمکعب حق برداشت آب دارند، متاسفانه این مقدار خیلی بیشتر از منابع زیرزمینی منطقه است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان ما یک سوم از این مقدار را مصرف می‌کنند، اما مجددا افت آبی دارند که این نشان‌دهنده آن است که در گذشته مطالعه خوبی روی منابع آبی این دشت وسیع انجام نشده است.

فتاپور افزود: اراضی تحت پوشش آبیاری در کشور ۴۲ درصد است و در لرستان ۲۵ درصد و این اراضی در کوهدشت متاسفانه بین پنج تا هفت درصد است.

وی تصریح کرد: با این شرایط موجود مردمان این دشت وسیع که بالای ۹۰ درصد آنها از کشاورزی ارتزاق می‌کنند، مشکلات‌شان بیش از پیش می‌گردد.

مدیر امور آب کوهدشت با اعلام افت بیش از ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته و خشک‌سالی‌های پیاپی، میزان بارندگی این دشت را ۲۷۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان زنگ خطری برای بحران آب کوهدشت است.

فتاپور اظهار کرد: لزوم انتقال یک آب دائمی به شهرستان کتمان‌ناپذیر است، با اوضاع موجود کوهدشت اگر وضع به همین روال ادامه پیدا کند، طی سال‌های آینده متاسفانه برای آب شرب شهرستان که هم اکنون نیز دچار مشکل هستیم در مضیقه قرار می‌گیریم.

مدیر امور آب کوهدشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر امور آب درگیر دو کار اساسی نصب کنتورهای هوشمند و برخورد با اضافه برداشت‌ها که عمدتا مختص چاه‌های صنعتی است،‌ می‌باشد.

فتاپور در ادامه تاکید کرد: میانگین سطح کشت آبی شهرستان نسبت به استان و کشور بسیار پایین است و از آن‌جا که معیشت مردم وابسته به کشاورزی است، انتقال آب دائم به دشت کوهدشت ضروری و تنها راه ممکن است.

مدیر امور آب کوهدشت با بیان اینکه ظرف ۱۲ سال گذشته افت شدید آب‌های زیرزمینی در منطقه را داشتیم، گفت: اگر این روند ادامه یابد طی ۱۰ سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب کوهدشت خالی می‌شود و به طبع شهر کوهدشت نیز از خالی از سکنه می‌گردد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65552

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. برداشت‌ها عمدتا مختص چاه‌های صنعتی می‌باشد

    میانگین سطح کشت آبی شهرستان نسبت به استان و کشور بسیار پایین است

    لزوم انتقال یک آب دائمی به شهرستان کتمان‌ناپذیر است

    میانگین سطح کشت آبی شهرستان نسبت به استان و کشور بسیار پایین است

  2. در رابطه باموضوع آب کوهدشت آماروارقام عجیبی ارائه میشودکه باواقعیت موجودبسیلرفاصله دارد.اولا مدیرمربوطه ازافت ۱۲متری منابع آب زیرزمینی میگویندکه گذشته رامیتوان به یک .دو.سه ویاچندسال یاچنددهه نسبت داد.اگریک دهه رامعیارسنجش قراردهیم این میزان اعلام افت برای یک دهه کافی نیست امروزه درکوهدشت نسبت به سه دهه قبل که عمق چاههای عمیق اکثرااز۷۰ مترتجاوز نمیکردحفرچاههای ۲۰۰متری احتمالا مجازاعلام شده .ودربعضی مناطق بااین میزان حفاری آبی وجودندارد مانند منطقه باغ زال .خوشناموند.کمیرمرکزی ودیگرمناطق ….وخارج ازاین بحث آنچه لازم است برخوردجدی مدیران مربوطه بابرداشتهای بی رویه وعدم صدورپروانه های جدید است بعضاپروانه هایی به بهانه صنعتی صادرشده که عملابرای مقاصد کشاورزی این عملیات صورت میگیرد .مسئولیت مدیرمربوطه حفاظت ازمنابع آبی ست مسئله اشتغال مردم به عهده دیگرمسئولان است .

  3. به جای این همه شعار ،اگه راست می گن چاههای صنعتی رو نغییر کاربری به کشاورزی ندن ، مثلا در منطقه پریان که الان آب شرب کوهدشت از چاههای آهکی آن استحصال می شه ومی توان گفت آخرین امید تشنگی این دشت سوخته است بررسی کنید که چند چاه با مجوز صنعتی وجود دارد که در حال حاضر به کار کشاورزی آن هم در چهار فصل سال بصورت شبانه روزی وسخت مشغول برداشت آبند.

    • اقای مثلا کارشناس خب به ما وام رو نمیدن که مرغداریمون رو بزنیم پس چه خاکی بسرمون بریزیم میگن بودجه نیست بعدشم مگه ما چقدر برداشت میکنیم که این اداره ۷۰ میلیون جریممون کرده

      • دوست عزیز صبر می کردید بعد از دریافت قسط اول وام تان شروع به کار می کردی ومرحله به مرحله پیش میرفتی واگر هم احیانا خبری از وام نود مثل بنده زانوی بیکاری بغل کرده ودر کنجی می نشستی به انتطار عزراییل ،نه مامور بانک بابت جریمه خلاف برداشت آب .وقتی که کارهایمان از روی احساس است همین می شود که با قرض وقوله ونزول که آتش بر خرمن هستی می باشد خانه ای بنا می کنیم وسپس همان خانه را بابت نزول می فروشیم. قناعت بزرگترین سرمایه است .مولا علی(ع)

  4. منم جریمه شدم اگه کل زندگیمو بفروشم نمیتونم پول جریممو بدم این اقایان مسول بیان تحقیق کنن که ما چرا مزغداری یا گاوداری را نمیزنیم بر چه اساس این جریمه هی سنگین برای ما نوشته میشه من حاضرم به نصف قیمت جریمه ها چاهم رو بفروشم هوار فکر معشوره باشید

  5. معشوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. جناب مسئول اگه زنگ خطره مجوزجابجایی هرچاه سه بارصادرنمودی* به عنوان نمونه منطقه ازادبخت یارومجوزجابجایی بهش دادی حفاری کرده اب نداره تاسه بار منطقه رامثل روباه سوراخ کرده مسافت جابجایی تا۵ کیلومتر چه خبره

  7. خدا به دادمون برسه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.