- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

زنگ خطر بحران آب در کوهدشت به صدا در آمده است / افت ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در کوهدشت

 

 

مدیر امور آب کوهدشت با اعلام افت بیش از ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته و خشک‌سالی‌های پیاپی، میزان بارندگی این دشت را ۲۷۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان زنگ خطری برای بحران آب کوهدشت است.

احسان فتاپور صبح امروز در گفت‌وگو با فارس  اظهار کرد: تاکنون مجوز تعداد ۹۲۲ حلقه چاه در دشت کوهدشت صادر شده که ۱۵۹ میلیون مترمکعب حق برداشت آب دارند، متاسفانه این مقدار خیلی بیشتر از منابع زیرزمینی منطقه است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان ما یک سوم از این مقدار را مصرف می‌کنند، اما مجددا افت آبی دارند که این نشان‌دهنده آن است که در گذشته مطالعه خوبی روی منابع آبی این دشت وسیع انجام نشده است.

فتاپور افزود: اراضی تحت پوشش آبیاری در کشور ۴۲ درصد است و در لرستان ۲۵ درصد و این اراضی در کوهدشت متاسفانه بین پنج تا هفت درصد است.

وی تصریح کرد: با این شرایط موجود مردمان این دشت وسیع که بالای ۹۰ درصد آنها از کشاورزی ارتزاق می‌کنند، مشکلات‌شان بیش از پیش می‌گردد.

مدیر امور آب کوهدشت با اعلام افت بیش از ۱۲ متری آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته و خشک‌سالی‌های پیاپی، میزان بارندگی این دشت را ۲۷۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان زنگ خطری برای بحران آب کوهدشت است.

فتاپور اظهار کرد: لزوم انتقال یک آب دائمی به شهرستان کتمان‌ناپذیر است، با اوضاع موجود کوهدشت اگر وضع به همین روال ادامه پیدا کند، طی سال‌های آینده متاسفانه برای آب شرب شهرستان که هم اکنون نیز دچار مشکل هستیم در مضیقه قرار می‌گیریم.

مدیر امور آب کوهدشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر امور آب درگیر دو کار اساسی نصب کنتورهای هوشمند و برخورد با اضافه برداشت‌ها که عمدتا مختص چاه‌های صنعتی است،‌ می‌باشد.

فتاپور در ادامه تاکید کرد: میانگین سطح کشت آبی شهرستان نسبت به استان و کشور بسیار پایین است و از آن‌جا که معیشت مردم وابسته به کشاورزی است، انتقال آب دائم به دشت کوهدشت ضروری و تنها راه ممکن است.

مدیر امور آب کوهدشت با بیان اینکه ظرف ۱۲ سال گذشته افت شدید آب‌های زیرزمینی در منطقه را داشتیم، گفت: اگر این روند ادامه یابد طی ۱۰ سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب کوهدشت خالی می‌شود و به طبع شهر کوهدشت نیز از خالی از سکنه می‌گردد.