تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

در دیپلماسی منابع طبیعی ضعیف عمل شده است

  • کد خبر : 65608
  • 20 اسفند 1393 - 21:52

  استادیار دانشگاه لرستان گفت: در دیپلماسی منابع طبیعی ضعیف عمل شده است. به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا ، دکتر حقی‎زاده در سمینار تخصصی بررسی چالش‎ها و راهکارهای بهبود وضعیت منابع طبیعی استان که در محل دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان برگزار شد، افزود: درباره بحران منابع آب و خاک حساسیت‎‎ها […]

10231

 

استادیار دانشگاه لرستان گفت: در دیپلماسی منابع طبیعی ضعیف عمل شده است.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا ، دکتر حقی‎زاده در سمینار تخصصی بررسی چالش‎ها و راهکارهای بهبود وضعیت منابع طبیعی استان که در محل دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان برگزار شد، افزود: درباره بحران منابع آب و خاک حساسیت‎‎ها گفته شده اما راهکارهای برون رفت از آن در جامعه هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی با انتقاد از اینکه تنها ۱۲ درصد مردم ما بحران در منابع طبیعی را باور دارند، تصریح‌کرد: متاسفانه نتوانسته‎ایم در جامعه آن حساسیت را ایجاد کنیم.

حقی‎زاده تصریح کرد: در دیپلماسی منابع طبیعی ضعیف عمل کرده‎ایم و شرایط خوبی در بحث آب و منابع خاک نداریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: ۹۹ درصد فاضلاب‎ها، آب هستند و نیاز است آب فاضلاب را برای فضای سبز و کشاورزی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ریزگردهای اخیر اهواز منشأ داخلی داشت، بیان کرد: متاسفانه در بحث آب‎های زیرزمینی اوضاع خوبی نداریم، به گونه‎ای که حتی در شهرستان‎های کوهدشت و رومشکان با حفر چاه‎هایی به عمق ۳۰۰ متر باز با مشکل آب مواجه‎ایم. اوضاع دشت‎های ما از لحاظ تغذیه آب‎های زیرزمینی با بیلان منفی مواجه‎ایم.

این استادیار دانشگاه لرستان به عوامل تهدید کننده آب اشاره کرد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‎شود در حالی که کشاورزی ما اقتصادی نیست بلکه استراتژیک بوده و الگوی کشت غلط است.

حقی‎زاده بیان کرد: آب در بخش کشاورزی که توجیه اقتصادی ندارد صرف می‎کنیم در حالی که ۶۷ درصد این آب پرت می‎شود، تصریح‌کرد: حتی در بحث شرب ۳ تا ۵ برابر متوسط جهانی آب هدر می‎رود.

وی به بحث تجارت آب مجازی اشاره کرد و گفت: منشا آب مجازی، آب آبی و سبز است که به رطوبت خاک در مناطق غیراشباع آب سبز و به آب‎های زیرزمینی و سطحی آب آبی می‎گوییم.

این عضو هیئت علمی با تأکید بر اینکه فرسایش خاک در شهرهای تهران بالا گرفته بیان کرد: نرخ متوسط فرسایش خاک در کشور ۳۳ تن در هکتار است که ۵ تا ۶ برابر حد مجاز بوده و در لرستان این رقم بیشتر است.

وی اظهار کرد: در کشور کارشناس و مهندس آب تربیت می‎شود اما کارشناس مدیریت آب تربیت نمی‎شود.

این استادیار دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه مدیریت درست منابع آب، آبخیزداری است و یک نسخه شفابخش در حوزه آب است، یادآور شد: مهمترین چالش پیش‌روی آبخیزداری هم‎پوشانی وظایف نهادهای دولتی و عدم توجه به غنی‎سازی ظرفیت فرهنگ مردم به ویژه در مناطق روستایی و عشایری است.

وی خاطرنشان کرد: باید نگاهمان را نسبت به آبخیزداری اصلاح کنیم و آبخیزداری کلید حفاظت از منابع طبیعی است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱
  1. درود و سلام بر استاد بزرگوارم و تشکر از دغدغه خاطر شما نسبت به بحران آب در کشور

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.