تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

یادداشتی از رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان در ارتباط با اظهارنظرهای مخاطبین میرملاس و بحران آب منطقه

  • کد خبر : 65620
  • 21 اسفند 1393 - 1:20

  با تشکر از دوستان عزیزی که کامنت گذاشته اند.بایستی عرض کنم که سخنان جسته و گریخته بنده را دوستان میرملاس از قول ایسنا لرستان آورده اند که او هم از خبرنگارش که در جلسه ما(کمیته تخصصی پیشگیری از بحران آب مرکز تحقیقات کشاورزی استان) حاضر بود،آورده است.این خانم خبرنگار همیشه لطف می کند و […]

index

 

با تشکر از دوستان عزیزی که کامنت گذاشته اند.بایستی عرض کنم که سخنان جسته و گریخته بنده را دوستان میرملاس از قول ایسنا لرستان آورده اند که او هم از خبرنگارش که در جلسه ما(کمیته تخصصی پیشگیری از بحران آب مرکز تحقیقات کشاورزی استان) حاضر بود،آورده است.این خانم خبرنگار همیشه لطف می کند و در جلسات ما شرکت می کند ولی احتمالا به دلیل تخصصی بودن بحث ها نمی تواند آنها را خوب انتقال دهد.عرض می کنم که بحران اب در کشور ما درست،در کوهدشت درست اما اکنون زمانه تقسیم عادلانه آب بین استان های کشور و هنگامه یک عزم ملی و تصمیم همگانی است که در کل کشور بایستی به اجرا درآید.من کارشناس آب و خاک هستم و به خوبی با عمق فاجعه خشکسالی و بحران آب مواجه هستم.من با این شناخت عمیق می گویم که اگر قرار است صرفه جویی شود،اگر قرار است جلوی کشت های با مصرف آب زیاد گرفته شود و…..این نباید تنها مختص لرستان و کوهدشت باشد.من می پر سم که چرا اصفهان بدون داشتن منبع آب قابل توجه برنج کشت می کند!؟ چرا جیرفت بدون آب هندوانه می کارد!؟چرا استان های شمالی با بارندگی و آب زیاد حاضر نیستند سطح زیر کشت برنج را کاهش دهند!؟ چرا بعضی دوستان متوجه نیستند که چه می گویم!؟چرا خوزستان باید همین الان توسعه ۳۵۰ هزار هکتار ی کشت آبی(شامل نیشکر!!) آن هم به روش آبیاری سطحی را با بودجه میلیاردی در دست اقدام داشته باشد!؟چرا آب های زاگرس باید به خوزستان وارد شوند و نفله شوند!؟چرا کسی چیزی نمی گوید!؟ اگر در بحران آب و خشکسالی هستیم،همه ملت وهمه استان ها باید هزینه اش را بپردازند.اگر قرار است جلوی کشت های با مصرف زیاد آب گرفته شود،سهم هر استان باید مشخص شود و همه استان ها این کار را بکنند.ما نمی توانیم به قیمت محرومیت باز هم بیشتر مردم لرستان باز هم مثل زمان جنگ جور سایر استان ها را بکشیم!این بار همه با هم باید شروع کنیم.چرا بعضی دوستان متوجه نیستند چه می گویم.چرا بعضی ها فکر می کنند ما نمی دانیم وضعیت منابع اب مان چگونه است!؟ما که کمیته تخصصی این موضوع مرکب از کارشناسان متخصص را تشکیل داده ایم و حداقل ماهی یک جلسه داریم که سه جلسه آن فقط در مورد کوهدشت بوده است.اجازه بدهید گفتمان بحران اب در کشور را به صورت اصولی و منطقی و عادلانه پیش ببریم.اجازه بدهید در یک برنامه ملی و همگانی ما هم سهم خودمان در صرفه جویی آب را بپردازیم و نه بیشتر!اجازه بدهید تکلیف نیشکر و سبزی کاری خوزستان و صیفی جات جنوب و برنج شمال و…..مشخص شود تا ماهم تکلیف این هزار هکتار ذرت کوهدشت را همزمان با آن ها مشخص کنیم.این است سخن من.چرا بعضی ها بدون آگاهی و اشراف به کلیت موضوع حرف می زنند!؟چرا تا سد گاوشمار ساخته شود!مردم و فرهیختگان کوهدشت آب آشامیدنی سالم را مطالبه نمی کنند!؟مگر آب رسانی به رومشگان(برای آشامیدن) و احداث تصفیه خانه و آب رسانی به کونانی و طرهان از سرسیمره و اب رسانی به کوهدشت از مسیر اولاد قباد خیلی سخت است!؟آیا اگر استان…..با همین مشکل مواجه بود،همه بودجه و امکانات را برای رفع مشکل اختصاص نمی دادند!؟این است حرف من که آن خانم خبرنگار نتوانسته خوب آن را منتقل کند.حالا اگر این منطق و استدلال سخت و مشکل به نطر می آید،بسم الله هر چه دلتان می خواهد بگویید و انجام دهید!همین ! با تشکر.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65620

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. دورود بر شرافتت

  2. با سلام و تشکر فراوان از سخنان کارشناسانه شما .

  3. درود خدا بر مهندس عزیز و فهیم. گل گفتی…

  4. با سلام
    مهندس عزیز چرا شما متوجه سخنان ما نمیشوی؟؟؟؟
    مگر آب سبزی کاری های خوزستان از سفره های زیر زمینی تامین می شود؟؟؟؟
    مگر در صورتی که همین منابع ناچیز آب زیر زمینی که آب شرب ملت را تامین میکند ، صرف درآمد عده ای خاص شود خوزستان و اصفهان ضرر می کند؟؟؟؟؟
    مگر مابا اصفهان و خوزستان سفره های آب زیر زمینی مشترک داریم که باید خود را با آنها هماهنگ کنیم؟؟؟؟؟
    مگر نمایندگان محترم ما قدرت نمایندگان استان های یاد شده را دارند که ما منابع آب سفره ها را خرج کشاورزی بکنیم و مطمئن باشیم آب شربمان با قدرت نمایندگان از جایی دیگر تامین می شود؟؟؟؟
    و مگر ؟؟؟؟
    و مگر؟؟؟؟
    و مگر های دیگر
    خدا نکند که کارشناسان خبره ما جانب عده ی قلیل کشاورزان بی دغدغه خوشگذارن را بیشتر از مردم محروم تشنه را بگیرند

  5. ما هم در صورتی که آب رومشکان و کوهدشت تز سدها تامین شود هیچ مشکلسی با برداشت آن توسط کشاورزان نداریم.
    این گویی و این میدان هر وقت تصفیه خانه و آب به ما رسید کل منابع زیر زمینی مفت چنگ آن کشاورزان محترم

  6. مهندس جان ما را با استان اصفهان و قم و خوزستان و…. مقایسه نکن.
    مگر نمی دانی که از دید بعضی ها ، برخی از استانها جزء شهروندان سیاهپوست و شهروند درجه ۲ و یا سه و یا بلکم پائین تر محسوب می شوند.
    هر استانی در سیستم دولت و مجلس ،افراد نخبه و با نفوذ و با عرضه تری داشته باشد،آن استان بیشتر می تواند منابع مالی دولت را به خود اختصاص دهد.
    چند نمونه کوچک:
    اصفهان و قم- سال های قبل با منابع ارزی دلاری ۷ تومان، صنعت خود را آباد کردند. با ایجاد صنایع مادر و شهرکهای صنعتی زیاد و متنوع و با قابلیت ایجاد اشتغال فراوان.
    در سالهای اخیر نیز پروژه های انتقال آب و …. از لرستان و چهار محال جهت کشاورزی و صنعت شان.
    خوزستان : طی ۲۰ سال اخیر وزارت نیرو در قبضه دزفولی ها بود بطور دربست. و هر کاری که می خواستند و توانستد کردند

  7. مگر کوهدشت بیکارترین شهر ایران نیست؟!!! خب ااگه همین یه تیکه کشاورزی رو هم ازش بگیرید دیگه چیزی باقی نمیمونه!!! چرا این همه بی عدالتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. چیزی کمتر از بیست درصد مردم کوهدشت کشاورزی آبی دارند و از سفره های آب زیر زمینی استفاده میکنند اولا حق اینها نیست که بخاطر تمکن مالی که دارند حق دیکران را بخورند آب منبعی خدادایست که متعلق به تمام ساکنین منطقه میباشد حالا به دلایلی دیگران این حق ازشون گرفته شده از آن طرف حداقل این افراد محترم کشاورز چرا محصولی نمیکارند که علاوه بر سود اقتصادی خودشون مورد استفاده همشهریانشان قرار بگیرد چرا همش به فکر این هستند که سرمایه زیاد کنند و مستغلات سند کنند آیا حس همزیستی مسالمت آمیز وجود ندارد یا ذائقه این افراد برتری دارد کدامیک ازین کشاورزان به اصطلاح مرفه بی درد یکبار دست بی نوایی را گرفتند آیا میدانند که که یک کارگر چطور میتواند جهاز دخترش را که با عرق کارگری و با شرافت بزرگ کرده تهیه کند آیا تا بحال شنیداید که کشاورزی در کار خیری سهیم بوده باشد همش فقر فروشی به همسایه و در ودیوار که من ماشین آنچنانی دارم سفر خارجی میرم و کت شلوار اتو کرده میپوشم بخدا حضرت علی و حضرت خدیجه بزرگترین سرمایه دار زمان خود بودند اما نکردند دنیاپرستی و تجمل گرایی را مهندس عزیز شما کار کارشناسی خودتون رو انجام بدید که نتیجه خواهید گرفت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.