تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

کاشت ذرت در دشت کوهدشت با ممنوعیت یا محدودیت

  • کد خبر : 65712
  • 23 اسفند 1393 - 13:18

مهندس نادر آزادبخت   کاشت ذرت در دشت کوهدشت با ممنوعیت یا محدودیت ذرت (Zea mays) گیاهی چهار کربنه (C4) و با قدرت تولید و بهره وری بسیار بالا و نیازمند طول روز بلند و توانایی برداشت و مصرف آب، مواد غذایی و بهره گیری نسبی بیشتری نسبت به دیگر گیاهان خانواده غلات (Graminae) Poaceae […]

IMG_2063f-224x300

مهندس نادر آزادبخت

 

کاشت ذرت در دشت کوهدشت با ممنوعیت یا محدودیت

ذرت (Zea mays) گیاهی چهار کربنه (C4) و با قدرت تولید و بهره وری بسیار بالا و نیازمند طول روز بلند و توانایی برداشت و مصرف آب، مواد غذایی و بهره گیری نسبی بیشتری نسبت به دیگر گیاهان خانواده غلات (Graminae) Poaceae است. دو رگه (هیبرید) های با تیپ های رشدی مختلف ذرت، امکانی را فراهم ساخته است تا تمایل کشاورزان و تولیدکنندگان غذا را بیش از پیش برانگیزد و آن ها را به سوی سرمایه گذاری در این زمینه و موارد مشابه هدایت نماید. از سویی بالا بودن میزان برداشت آب و مواد غذایی این گیاه از خاک، به طور نسبی در میان دیگر غلات و شمار فراوانی از گیاهان،بسیار چشمگیرو از سویی در حدی باورنکردنی با توجه به چالش های رخ داده در زمینه کاهش شدید آب شیرین قابل برداشت نیزفروافتادن چشمگیر سطح آب همراه با بروز خشکسالی های اخیر همه سیاست گذاران، دست اندرکاران، کارگزاران و ذی نفعان حوزه تولید این محصول را در سطح کشور به ویژه استان لرستان به تکاپو و تلاش بیشتری واداشته است تا به زعم خود راهکاری بیابند و گرهی از کار فروبسته تولید این محصول بگشایند. ضرورت حفظ منابع ملی و منطقه ای، بهره گیری و کاربرد هوشمندانه و منطقی از منابع حیاتی آب و خاک، تأمین منافع کشاورزان، ضرورت قطع وابستگی به واردات مواد مؤثر در دان مرغ و تأمین علوفه دام، محدودیت در منابع گیاهی جایگزین آن، بالا بودن نرخ بیکاری و تبعات اجتماعی ناشی از هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی بخش نگر، غیر واقع بینانه و غیر علمی و فنی می تواند و باید در کوتاه و بلند مدت، استان ما را با مشکلات و چالش های ناخواسته ای رو به رو سازد. از این رو ناگزیر بهره جستن حداکثری از توان کارشناسی و تجربی پژوهشگران، اندیشه ورزان و صاحب نظران (کشوری و استانی) در راستای اتخاذ سیاست کشت، تقویم زراعی و مدیریت بهینه منابع آب (در ورودی و درون مزرعه و خارج از آن) ضرورتی عاجل و انکارناپذیر است که هرگونه غفلت یا سطحی نگری در این رابطه ناپذیرفتنی و نابخشودنی است و رسالت و مسئولیت قانونی،شرعی و ملی همه ی ماست تا با مشارکت آگاهانه،سازنده و پیوسته ی تولیدکنندگان و کارشناسان درپی گشودن این گره منطقه ای و به نوعی کشوری باشیم.

بنابراین ضمن احترام به دیدگاه های سودمند همه دلسوزان و کارشناسان محترم و بهره برداران گرانمایه از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیریت ارشد استان به ویژه استاندار محترم، مدیر کل محترم امور آب استان، مدیریت جهاد کشاورزی استان لرستان و شهرستان های  ذرت کار، نماینده کشاورزان ذرت کار، پژوهشگران و صاحب نظران کشوری واستانی حوزه ذرت، انتظار و توقع دارد برنامه ای کوتاه و میان مدت تهیه، تدوین و متناسب با وضعیت رخ داده تلاشی در خور سامان دهند. زیرا با چشم بستن بر واقعیات نمی توان به حل چالش ها و کاستن از رنج های مردم و مشارکت عالمانه و مستمر ایشان امید داشت. بی تردید کاشت هر محصولی هر چند ذرت به هر قیمتی نه منطقی است و نه پسندیده از سویی بی توجهی به منافع بهره برداران در کوتاه و بلند مدت کاری است ناستوده و ناپذیرفتنی و البته مشکل ساز و نیازمند همت همه دست اندرکاران تا از مواهب خدادادی بیش از پیش و البته در نگرشی توسعه مدارانه و عاقبت اندیش و پایدار، بهره گیری نمایند و این  تصمیم نیازمند فرصت شناسی همگان به ویژه اصحاب قدرت، اندیشه و توان کارشناسی است. نباید از یاد برد بنا به فرموده حضرت امام علی (ع): “هرکس دارای آب و خاک باشد و در فقر به سر برد از رحمت خدا به دور است.” پس باید با دیدی ژرف اندیش، فراگیر و هوشمندانه در پی طرحی نو در راستای محدودیت منطقی و ارائه خدمات علمی و فنی به کشاورزان و بهره برداران کشت های با مصرف آب بالا از جمله برنج،ذرت،چغندرقندو… بود و با توجه جدی به محدودیت و بحران فراروی منابع آب شیرین از ظرفیت و توان کارشناسی منطقه ای و استان بهره گرفت تا به یاری حق راهی کارساز گشود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 23در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۳
  1. نتیجه گیری و پیشنهاد کجاست جناب مهندس؟

  2. این متن معرفی ذرت بود و تقدیر از (((نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیریت ارشد استان به ویژه استاندار محترم، مدیر کل محترم امور آب استان، مدیریت جهاد کشاورزی استان لرستان و شهرستان های ذرت کار، نماینده کشاورزان ذرت کار، پژوهشگران و صاحب نظران کشوری واستانی حوزه ذرت،)))……از ممنوعیت و محدویت صحبتی نکردید جناب آزادبخت!!

  3. با سپاس از کارشناس کشاورزی و کشاورز گرامی بنده بر ممنوعیت کشت بدون توجه به امنیت غذایی،درآمد کشاورزان و بهره وری حداکثری باور ندارم بلکه به کشت محدود،عالمانه و هوشمندانه ی ذرت ودیگر محصولات آب بر معتقدم و بدون برنامه علمی و عملی کماکان باید در وادی چه کنم چه کنم باید به انتظار بنشینیم.

  4. درود بر مهندس آزادبخت….. انتظار ما از شما ارایه راهکار بود ولی راهکاری یا پیشنهادی ارایه نداده اید؟ با توجه به شناختی که از شما دارم و میزان تخصص و نیز تجربه های جنابعالی انتظار داریم که راهکاری ارایه بدید نه تقدیر تشکر…مردم گرسنه اند مهندس عزیز

  5. کارشناس کشاورزی عزیز آنچه در این فرصت محدود و فضای مجازی فراهم آمده است برشمردن بخشی از راهبردهاوتوصیه های عمومی است هم ازاین رو باید درنشست های کاری وکارشناسی به طور ریز تر به پیش نهاد های کاربردی پرداخت .اما می توان به طور گذرا به کاشت محصولات دارویی با بازدهی بالا و ارزش اقتصادی بیشتر نسبت به ذرت ،کاربرد سامانه های آبیاری هوشمند ،کاشت ارقام با طول دوره رشد کوتاه یا متوسط رس ،کاربرد ابرجاذب ها ،بهره گیری از ریز مغذی های موثر بر تنش خشکی مدیریت عوامل خسارتزا ی درون مزرعه ،تغییر زمان آبیاری ،بازبینی دقیق تر سامانه های موجود آبیاری نوین،کاربرد منطقی وهوشمندانه ی کود نیتروژنه ی باسنجش دقیق نیاز گیاه و…با مشارکت ونظارت مستمر نماینده ی تولید کنندگان و ناظران وکارشناسان دولتی طبق نظامی مشخص گام برداشت.واین چالش و تنگنای موجود را مدیریت نمود تا از فرو افتادن آن به سمت بحرانی بازگشت ناپذیر وپیچیده تر پرهیز نمود.

  6. باسلام و عرض ادب خدمت جناب آقای مهندس آزادبخت بابت مطالب مفید وظریفتان متشکرم انشااله زیر سایه ی حق باری نعالی پیروز و موفق باشید و تنت از هر گزندی بدور باد

  7. سلام جناب آقای مهندس آزادبخت بابت مطالب خوبتان بسیارممنونم بدون شک نظرات حضرتعالی که خبره در این حوزه می باشید بسیار مفید وتاثیرگذار خواهد بود و تلاش و زحمت حضرتعالی و همچنین پیگیری های دلسوزانه و مجدانه تان برکسی پوشیده نیست هماره پیروز وسربلند باشید….

  8. سلام جناب آقای مهندس بسیار عالی بود پیروز وسربلند باشید در پناه حق.

  9. سپاسگزارم.محبت و لطف فرمودید.

  10. با سلام
    چون نکند درک سخن مستمع،قوت طبع از متکلم مخواه.
    دوستان عزیزی که حتی شجاعت ذکر نامتان را ندارید و فرموده اید
    چنین و چنان حتما چند بار دوباره مطلب استاد را بخوانید.باور کنید استاد آزادبخت غیر از خدا نیاز به استاندار و امور آب و…ندارد.این شخص نعمتی چند منظوره وچند کاربردی است که خدا آنرا به این زمان و مکان هدیه نموده.بنده هیچگونه قرابت نسبی و کاری با ایشان ندارم اما می دانم خیلی از مهندسها ودکترها درتخصصهای مختلف با مشاوره و کمک
    ایشان کارهای مفید و موثر زیادی انجام داده و دارای مقالات و آثار فراوان می باشند.خدا حفظش کند و بر توفیقاتش بیفزاید.ایشان جزء مجاهدان علمی وکاری جهادکشاورزی و مشاوری دانا وتوانمند در اکثر زمینه ها می باشند وبارها تا ساعتهای اولیه شب در مرکز تحقیقات و محل کارش تک و تنها البته درمیان کتب و مقالات مختلف به پیگیری وبررسی مسایل و موارد مختلف کاری و علمی مشغول بوده و زمان و مکان راخسته می نماید و بدون چشم داشتهای بشری خود را وقف خدمت فی سبیل الله نموده.دراظهارنظر و…درخصوص چنین افرادی بیشتر دقت بفرمایید.
    توفیقتان روز افزون باد برای خدمت خالصانه به خلق خدا.

  11. با سلام و آرزوی سربلندی و شادکامی برای همه ی شما دوستان و عزیزانی که با توصیه ها و لطف ویژه ی خویش این کمترین را نواخته اید و به توصیه ها و پیشنهاد های ایشان پرداخته اید. بی تردید همه ی ما در برابر مادر عزیزمان یا شاید بهتر آن است بگویم عزیز ترین بخش از وجودمان یعنی ایران عزیز و لرستان سربلند در این برهه از زمان مسئولیم و بایستی از سویدای وجود تلاش نماییم.زیرا کس را وقوف نیست که پایان کار چیست ؟پس یا علی مدد! هرچه توان داریم،از سر اخلاص برای آبادی این سرزمین پیشکش داریم.

  12. سلام برادر آزادبخت استفاده کردیم و هوشمندانه و مستدل بود . یاد آن دوران بخیر سلام و علیکی داشتیم بیست سالی هست همدیگر را ندیده ایم .

  13. سلام خسته نباشی براتون آرزوی پیروزی و سربلندی دارم امیدوارم مطلبی را که بیان کردی تا حصول نتیجه
    پیگیری نمایید. راستی دکتر حسین جعفر زاده را بخاطر دارید.

  14. با سلام از توجه شما سپاسگزارم.بی تردید برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی باید همه باهم و با دلسوزی و پیگیری خستگی ناپذیر به راه خود ادامه دهیم کاش در رابطه با دکتر جعفر زاده ی عزیز با نشانی بیشتری بنده را رهنمون می دادید.

    • سلام
      دکتر جعفر زاده بچه ایلام، گفتش با آقای آزادبخت همکلاس بودم و در حال حاضر در دانشگاههای ایلام در حال تدریس هستند . ضمنا ایشان خیلی سلام رسوندند. موفق باشید.

  15. جناب مهندس ازادبخت.ممنون و سپاس از دغدغه شما
    باید همه باهم بپذیریم که آب یک سرمایه ملی است و نباید اجازه داد غارت شود……..

  16. بدون تردید امروزه در تمامی جوامع بشری ، تلاش جدی و گسترده به منظور برقراری امنیت غذایی با تولید و تأمین غذای سالم از اهداف توسعه پایدار محسوب میشود. تا زمانی که تصمیمات هیجانی و اعمال سلایق فردی و راههای میان بر و مقطعی در رفع دغدغه های ناکارامد مدیریتی جای خود رابه تحقیقات علمی و برنامه ریزیهای منسجم با دخالت متخصصین ذیربط ندهد مشکلات همچنان باقی خواهد ماند. نکته دیکر اینکه آبرفتهای استان دانه درشت بوده و ما نباید با این مقدار زیاد فرسایش خاک روبرو باشیم و باید به کشاورزان و جامعه امنیت روانی و … داد تا!! تاریخ نشان داده هرگاه دانشمندان ما ملی بودند مردم به آنها اعتماد خواهند کرد. اما به دانشمندان دولتی؟؟؟

  17. با عرض سلام و شادباش سال نو. آقای مهندس رحمانپور بسیار ممنون. اندکی صبر سحر نزدیک است..

  18. با سلام و احترام و آرزوی سربلندی و شادکامی برای شما برادر عزیزم آقای رحمانپور
    بی تردید پژوهشگران و اندیشه ورزان برآمده از متن مردم و باید پاسخگوی منطقی نیازهای امروز و چالشهای فردای آنها باشند و این گروه از جامعه می توانند فراملی، ملی، دولتی یا از بخش غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد باشند. بنابراین بنده هم با سفارش و دیدگاه شما مبنی بر خرد جمعی و توجه به منافع ملی و عام جامعه معتقدم اما سکوت و بی تفاوتی، میدان داران را از میان غیر متخصصان و صاحب نظران غیر دردمند یا افرادی که اشراف و آگاهی کاملی از موضوع ندارند، آکنده خواهدساخت.

  19. باسلام و ادب و شاد باش سال نو خدمت همکار ارجمندم جناب آقای مهندس آزادبخت عزیز. من با شما موافقم که دانشمندان برآمده از متن جامعه و حتیNGOهای مرتبط با کشاورزی ، دغدغه های فراوانی داشته و دل میسوزانند اما آیا این اشخاص قدرت اجرایی دارند و میتوانند در راستای تغییر تصمیمات نادرست نقش سازنده خود را ایفا نمایند؟؟ جناب مهندس من سال۸۸مطلبی مفصل در مورد پتانسیل های بالای کشاورزی در استان و مشکلات مربوط به آن را در مجله دام و کشت و صنعت نوشته و به چاپ رساندم اما !!؟ حال سوال من این است که چرا سالانه ۱۳میلیارد مترمکعب آب رودخانه سزار دشت سیلاخور بدون استفاده کشاورزان استان لرستان وارد خوزستان میشودو نزدیک به۶۸۵هزارهکتار اراضی خوزستان از آب مورد نیاز خود بهره میبرند و هیچ کارشناسی از آن حرفی نزده و دیگران نیز به آن نمی پردازند؟ اگر فقط دومیلیارد از این سیزده میلیارد متر مکعب آب به درستی مورد استفاده بهینه قرار گیرد تمام زمینهای شیب دار استان از کشت دیم به آبی تغییر خواهند یافت. چرا انار مرغوب زیر تنگه سیاه کوهدشت باید با نام انار ساوه به فروش برسد و هیچ کارشناسی احساس مسوولیت نمیکند که برای باغداران عزیز ، زبانی گویا شده و از مسوولین ذیربط خواسته های آنان را که همانا وجود صنایع تبدیلی و … میباشد را خواستار نمیشود؟؟ آقای آزادبخت ، شاهد عاقبت سرنوشت این تصمیم اخیر(ممنوعیت کشت ذرت و چغندر) باشید و به ثبات تصمیمات مدیران لایق!!غبطه بخورید و بخوریم!؟ با تمام این تفاسیر، باید در راه توسعه پایدار و استفاده بهینه از تمام پتانسیل های بکر و بی بدیل کشاورزی، کمترین هزینه را برای بیشترین تولید و بهره وری باتخاذ تصمیمات درست و مبتنی بر تحقیقب و پژوهش و بها دادن به متخصصان امر، پرداخت کنیم. … هرروزتان نوروز نوروزتان پیروز

  20. برادر اندیشه ورز و تلاشگرم جناب آقای رحمانپور باقدرشناسی از توجه ویژه ای که ابراز فرموده اید
    ۱-کارکرد،جایگاه و قدرت تاثیر گذاری و نقش آفرینی کارشناسان و پژوهشگران موضوع بسیار مهم تر و ماندگارتری از قدرت اجرائی است از سویی آیا بی عملی و فروگذاری مسوولان اجرائی می تواند و باید ما را در انجام مسوولیت و نقش علمی،کارشناسی،ملی و دینی بازدارد و مجاب نماید؟
    ۲-با نوشتن یک یا چند مقاله و گزارش هرچند جامع،دقیق،کاربردی و موثر نمی توان و نباید انتظار داشت دیگر کارشناسان و ذینفعان را قانع نماید و ازتلاش های همه جانبه ی خود در فضای مجازی یا واقعی دست بکشیم و کام فرو بندیم
    ۳-براساس یافته های دقیق علمی با پوزش،میزان آب خروجی استان لرستان به مراتب کمتر از عدد ۱۳ میلیارد متر مکعب رایج در برخی نوشته ها و گفته ها است.اما در هر حال فارغ از هر سخن و نکته ای همه ی ما باید ازسهم و حق خود به طور جدی،عالمانه و پیگیرانه دفاع کنیم و خستگی و تن آسایی به خود راه ندهیم،حداقل شما به دلیل گرایش علمی خود می دانید امروزه بحث آب فراتر از مرزها و منافع ملی ماست ای بسا بسیاری از جنگ و گریز های منطقه ی خاورمیانه بر سر آب رخ داده است.از این رو باید عزم خود را جزم و دین خود را باتوجه به منافع ملی و چالش های استانی خودمان به خوبی ایفا نماییم.سربلند و شادکام باشید

  21. برادر عزیز آقای رحمانپورآفرین بر صدافت و شهامت شما در بیان حقایق . تشکر

  22. درود بر مهندس رحمانپور که از قلمش در راستای مثمرشدن نیازهای واقعی کشاورزان، استفاده می کند و بس. درود و تبریک به تو مهندس دانا و دوراندیش.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.