تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

رئیس تلفیق بیلان آب منطقه‎ای لرستان: قصدی برای دادن آب معشوره به کوهدشت وجود ندارد

  • کد خبر : 65717
  • 23 اسفند 1393 - 13:43

    خداوند قدرت تفکر را برای انسان به ودیعه سپرده تا به وسیله آن جهت ارتقاء و بهبود شرایط زندگی تلاش کند اما آدمی در اثر استفاده بی‎رویه و نادرست از منابع باعث نابودی خودش شده است.  یکی از این مناطق که فدای حرص آدمی شده، کوهدشت است. منطقه‎ای با دشت‎های پهناور که شغل […]

IMG12482331

 

 

خداوند قدرت تفکر را برای انسان به ودیعه سپرده تا به وسیله آن جهت ارتقاء و بهبود شرایط زندگی تلاش کند اما آدمی در اثر استفاده بی‎رویه و نادرست از منابع باعث نابودی خودش شده است.

 یکی از این مناطق که فدای حرص آدمی شده، کوهدشت است. منطقه‎ای با دشت‎های پهناور که شغل اکثر مردم آن کشاورزی است و سال‎ها با این حرفه امرار معاش می‎کنند.

آب کوهدشت را با حفر چاه‎هایی در آن تأمین می‎کردند که حال با افت شدید آب و ریزش دیواره مواجه شده‎اند. در این میان قرار بود با احداث سد معشوره مشکل آب این شهرستان مرتفع شود که حال طبق آخرین اخبار این سد نیز به پروژه‎های بی‎برنامه مبدل شده و آب آن به کوهدشت نخواهد رسید!

با این وجود باید پرسید تکلیف هکتارها زمین تشنه این منطقه و مردم آن چیست؟ باید فکری اساسی برای این معضل شود چراکه شمارش معکوس برای نابودی کامل این دشت به صدا درآمده است…  

یک کارشناس حوزه آب در این باره گفت: کوهدشت با ۷۳ هزار و ۵۳۵ نفر جمعیت، ۲۷۲ روستا و ۱۷۱۶۹ خانوار دارد که آب آنها از طریق ۴۷ چاه تأمین می‎شد که ۲۴ مورد به دلیل کاهش شدید یا ریزش از حیز انتفاع خارج شده‎اند و مابقی نیز با کاهش آبدهی ۲۰ تا ۸۰ درصدی مواجه شده‎اند.

طهماسبی اضافه کرد: منابع تأمین آب در شرق و شمال کوهدشت مشکل داریم، چاه‎هایی که بوده به علت عمر کمتر آبدهی مناسبی داشتند اما به مرور زمان راندمان چاه‎ها پایین آمد؛ چاه‎های عمیق‎تری در منطقه زده شد و آبدهی کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این مناطق حرکت زمین را به علت ریزش دیواره چاه‎ها داریم که به یکی از مشکلات منطقه تبدیل شده‎اند.

این کارشناس افزود: آبدهی‎ها افت پیدا کرده‎اند و زنگ خطر به صدا درآمده است. چاه‎ها یا خشک شده‎اند و یا به دبی ۳ لیتر در ثانیه رسیده‎اند. شهرستان رومشکان نیز ۳۳ هزار و ۵۲۵ نفر جمعیت و ۳۳ روستا دارد که ۸۱۲۸ خانوار است. این منطقه نیز ۲۲ مورد چاه دارد که با همین مشکلات روبرو بوده و ۱۰ مورد از چاه‎ها از حیز انتفاع خارج شده‎اند.

طهماسبی تصریح کرد: تولید روزانه فعلی به دلیل مشکلات اجتماعی و عدم رعایت الگوی مصرف به صورت غیریکنواخت مصرف می‎شود. این منطقه سه برابر الگوی جهانی، مصرف آب دارد. بخش غربی رومشکان آبرفت خوبی داشت و آبدهی آن نیز مناسب بود اما حال آبدهی کم یا ریزش پیدا کرده‎اند.

وی اظهار کرد: به زودی در این مناطق مرگ آبخوان‎ها را خواهیم داشت و تمام کشور از این موضوع لطمه خواهد دید. باید آب بخش کشاورزی را کنترل و به میزانی که قابل تجدید باشد از منابع استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان نیز با اشاره به سد معشوره گفت: مشکل آب منطقه کوهدشت به بحران تبدیل شده است. مشکل حادتری که حال در این منطقه وجود دارد بحث مدیریت منابع آبی است. در این جا سؤالی که پیش می‎آید این است که آیا ما بحران مدیریت داریم یا مدیریت بحران؟

ناصر طهماسبی‎پور ادامه داد: قبلاً در استان ضرب‎المثلی بود که برای فراوانی هر چیز گفته می‎شد و می‎گفتند مانند آب رود زیاد است اما حال به جایی رسیده‎ایم که با کمبود شدید آن روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: اگر شرایط فعلی را مدیریت کنیم مشکل خاصی نخواهیم داشت. هر جا انسان ورود پیدا کرده برای طبیعت مشکل‎ساز بوده است و از طبیعت به وقف مراد خود کار کرده است.

این پژوهشگر ادامه داد: همه دستگاه‎ها موظفند مشکل بحران آب را مدیریت کنند و باید در برنامه ششم توسعه جایگاه منابع آب استان را به صورت کارشناسی شده مورد بررسی قرار داد.

طهماسبی‎پور تصریح کرد: باید جایگاه منابع آب استان و نقش آنها را در توسعه مشخص کرد. اگر برای کارهای احداث سدها و رواناب‎های سطحی کار آبخیزداری نکنیم تلفات بیش‎ از حد هیدرولوژیکی باعث کاهش آب بیش‎تر خواهد شد و سدها تشت بزرگی خواهند بود که مورد تبخیر شدید قرار گرفته‎اند. برای معضل تبخیر در کشور هیچ راه‎حلی ارائه نشده است.

کارشناس شرکت آب منطقه‎ای استان نیز اظهار کرد: در افتتاح سد ایوشان استاندار به صراحت از وزیر نیرو و جهاد سؤال کرد که سد معشوره چه می‎شود و وزیر نیرو در جواب گفت همانطور که قول دادیم اجرا می‎شود منتها بازنگری خواهد شد و زیرساخت‎های معشوره مورد بازبینی دوباره قرار می‎گیرد.

زیودار ادامه داد: در توسعه برنامه ششم توسعه عمده بحث حفاظت از منابع آب زیرزمینی مطرح است؛ با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی این برنامه به صورت خیلی قوی دیده شده است.

وی تصریح کرد: برای توسعه باید دید که آیا آب برای این امر داریم یا نه؟ سدها یک به یک در حال به بهره‎برداری رسیدن هستند دو سدی که افتتاح شده‎اند ۱۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره دارند و کوهدشت ۱۰۷ میلیون مترمکعب کاهش داشته است؛ دو سد پر در مقابل دو سد خالی داریم.

این محقق خاطرنشان کرد: آب‎های منطقه کوهدشت از لحاظ کیفی مشکل دارند. در بحث توسعه منابع آبی همین سدها اگر به بهره‎برداری برسند برای استان کافیست.

زیودار خاطرنشان کرد: پلدختر و اشترینان نیز با خطر کم‎آبی مواجه هستند. در اشترینان برای جابجایی چاه‎ها جایی وجود ندارد.

همچنین رئیس تلفیق بیلان آب منطقه‎ای لرستان گفت: در کوهدشت آب کافی برای زندگی وجود ندارد. قصدی برای دادن آب معشوره به کوهدشت وجود ندارد؛ در منطقه آبی برای تولید نیست. نمی‎خواهند این آب را به کوهدشت بدهند و برای خوزستان است. دو سیلاب کشکان برای آنها کافیست.

بهروز ابراهیمی ادامه داد: می‎گویند این سد برقابی است در حالیکه تولید برق ارزش اقتصادی ندارد؛ در داشتن مخازن گاز و نفت به طور مجموع اولیم و نیازی به برق معشوره نداریم.

وی اضافه کرد: اگر از محل سد سیمره یک مترمکعب  آب منطقه را تأمین کنند و آب چشمه سیاب را برای شرب استفاده کنند. ایستگاه‎های پمپاژ پول برق خود را در نمی‎آورند. آب کشاورزی باید کنترل شود و از آب جایگزین برای آن استفاده کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: آبخوان‎ها دیگر جواب نمی‎دهند؛ اگر این موارد را پیگیری نکنیم بی فایده است. تا به حال کسی قول آب کشاورزی کوهدشت را نداده و برنامه‎ای نیز برای آن داده نشده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از این سد تنها یک درصد برای دشت مرکزی کوهدشت است و چیزی بیش‎تر از آن سهم این منطقه نیست.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، آب و منابع طبیعی لرستان نیز به ایسنا گفت: متأسفانه در تحلیل وضعیت موجود منابع آبی ما موفق نبودیم و هنوز تحلیل درستی از وضعیت موجود نداریم.

مراد سپهوند اضافه کرد: به عنوان سند چه راهکاری داریم. به عنوان سند راهبردی و آمایش استان ۴ مورد مربوط به دهه ۵۰ و قبل از انقلاب داریم و تا به حال سند تازه‎ای در این زمینه ارائه نشده است

وی ادامه داد: کسی از ما خبر ندارد پروژه معشوره چه می‎شود. کوهدشت مشکل آب دارد و اگر از معشوره ۰.۵ میلیارد مترمکعب آب آن به این شهرستان برسد این مسئله مرتفع می‎شود.

منبع: ایسنا- گزارش: سمیرا عزیزی

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. خسته نباشید……………………..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. به نظر من معشوره در آخر فقط شرب شهرستان رو تامىن مى کنه.

  3. مسئله آب احتمالا درزمان نبودآب بعنوان یک مسئله جدی موردبحث قرارمیگیرد.باورکنیم که بااین سهل انگاریها شتابان به سوی دوزخ میرویم .هنوزمسابقه برداشت آب درآن منطقه طرفداران زیادی داردکه خوداولین مسافران این راهند .من خودروزی رابه یاددارم که مسئوولینی درجهاداستان میفرمودنداینکه اجازه نمیدادندکشاورزان چاه حفرکنند برای این بودکه ماگندم واردکنیم .باعمل صدورپروانه وحفرهزاران چاه درسطح استان نه تنهاخودکفانشدیم بلکه آب آشامیدنی مان راازدست دادیم.باورکنیم بااین مسئولین آبی درکوزه نمیماند.مدیریت آب مدیریت زندگیست .شمابه گفته های این مدیران توجه کنیدتازه امروزمتوجه شده اندکه سدمعشوره سدبرق آبیست .جالب آنجاست مدیری میفرمایندباوجودمنابع گازونفت نیروگاه آبی به صرفه نیست .یعنی مدیران ارشدیامدیریت کلان آب هنوزظرفیتهای موجودرانمیشناسند.ومابقی مدیران به امیدتجویزات این مدیران تاکنون سکوت اختیارکرده اند.تاآب ازآسیاب افتاده وخودواردعمل شوند.واحتمال دیگراینکه درجلسات خودباخودبه این نتیجه رسیده وبه کوچه دویده وفریادبرآورده اند که یافتم یافتم هنوزدرتنگ سیاب چشمه آبی هست ……آقایان مدیرباورکنیم که باآبدزدک مشگل آب هرگز حل نخواهدشد .اگراین همه هزینه های بلاعوض آبیاری دراستان رابعنوان کمک هزینه زندگی به کشاورزان پرداخت میکردیدتاحداقل ۵سال دست ازکشاورزی بردارند.امیدی بود..درغیراین صورت مادرسراشیبی به سوی جهنم راهی میشویم…..

  4. مسئولین امور آب کشور تازه فهمیدن که دشت کوهدشت نیاز به آب زیادی داره به همین خاطر سد معشوره را خطری جدی در آینده برای استان خوزستان و همچنین اصفهان می دانند و مطمئن باشیم سدی در کار نیست .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.