تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

پرونده ویژه/ سوالات کشاورزان از استاندار محترم و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان

  • کد خبر : 65735
  • 23 اسفند 1393 - 18:21

  هم استانی های ارجمند، همشهریان گرامی و مخاطبان فرهیخته پایگاه خبری – تحلیلی میرملاس   همانگونه که مستحضر هستید تیم تحریریه میرملاس نیوز با توجه به دغدغه و تعهدی که نسبت به مسایل جاری استان و شهرستان دارد ، جهت پیگیری مشکلات ومعضلات موجود،  اقدام به تشکیل بخشی با عنوان “پرونده ویژه” نموده است. […]

keshavarz

 

هم استانی های ارجمند، همشهریان گرامی و مخاطبان فرهیخته پایگاه خبری – تحلیلی میرملاس

 

همانگونه که مستحضر هستید تیم تحریریه میرملاس نیوز با توجه به دغدغه و تعهدی که نسبت به مسایل جاری استان و شهرستان دارد ، جهت پیگیری مشکلات ومعضلات موجود،  اقدام به تشکیل بخشی با عنوان “پرونده ویژه” نموده است.

پیش از این ” پرونده ویژه” به مشکلات اجرایی شدن سد حیاتی گاشمار(معشوره) اختصاص یافته بود و اکنون در ادامه با توجه به اهمیت سه گانه  “گاشمار-کشاورزی- آب های زیرزمینی” به موضوع  بحران آب های زیرزمینی و تاثیر آن بر کشاورزی منطقه خواهیم پرداخت.

این پرونده با عنوان ” بحران آب کوهدشت؛ محدودیت کشاورزان یا تدبیر مسئولان” ، در نظر دارد نسبت به ارایه سوالات و پرسش های مردمی و بخصوص کشاورزان از مسوولین استان و بطور خاص جناب مهندس بازوند استاندار محترم وجناب مهندس غضنفری رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، اقدام نماید.

 

در این راستا از شما مردم شریف و کشاورزان محترم تقاضا می شود که با ارسال و درج سوالات ، درخواست ها، پیشنهادات و انتقادات خود در ارتباط با معضل ” بحران آب و ممنوعیت کشت اقلام آبی” ، مسوولین مربوطه را در تصمیم گیری و اتخاذ راهکارهای مناسب یاری کنید.

 

شما می توانید از طریق رایانامه mirmalas@gmail.com و یا درج نظر(کامنت) در ذیل همین مطلب ، روند تکمیل این “پرونده ویژه” را تسریع نمایید.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. باتقدیرازتوجه شما…تنهاراه مقابله بابحران آب درمنطقه مااقدام برای جلوگیری ازبرداشت آب ازمنابع آب زیرزمینیست وبدون تعارف باید این آب رامتعلق به همه مردم دانست که درنهایت توجه به این مهم به سودمخالفان بااین طرح نیز میباشد که ایشان خودنیزبرای بقانیازمند آب این مایع حیات هستند.این روزها مدیران بااختصاص بودجه های میلیاردی به طرحهای آبیاری استان آنهم بصورت بلاعوض درواقع سرمایه های ملی راهدرداده وباتکیه به آمارهای تخیلی قصددارنداین برنامه هارابا اعلام آماروارقامهای جدیدی برای توجیح این هزینه هاکار آمدجلوه دهند.باتوجه به اقلیم خشک کشورما(توجه داشته باشیددرچه فصلی هستیم که هشدارهابرای صرفه جویی درمصرف آب درتهران آغازشده وبه عبارتی ازذخیره ۴۰درصدی سدهاخبرمیدهند)تنهاراه مقابله بابحران آب که یقیناباید واژه بحران بی آبی راجایگزین نمودعدم استفاده ازچاههای کشاورزی به مدت ۵سال است .تاباروش عدم برداشت آب وتلاش برای نفوذآب به لایه های زیرین خاک بتوان تنهاقسمتی ازصدمات وارده به زمین راجبران نمود.دولت نیز به جای کاشتن لوله های پلیمری درمزارع باپرداخت کمک هزینه های زندگی بصورت بلاعوض به کشاورزان آبی کار(فقط به آبی کاران که درصورت عدم توقف طرحهای آبیاری بارانی روزانه فقط به این آمارکه بعداویاهم اکنون بابحران بی آبی مواجه اندافزوده شده ودیگرحتی توان چنین عملیاتی رابعداازدست خواهدداد)مانع برداشت آب شده وایشان رابه پرورش دام برای تامین موادپروتئینی که دولت برای واردات این موادهزینه های هنگفتی راتقبل مینماید تشویق نموده وحتی مشوق هایی رااعلام نماید.دراین مطلب خلاصه شده نمیتوان کل برنامه های این طرح راعنوان نمود اما درصورت توجه مسئولین بااستناد به مبالغ هزینه های طرحهای بلاعوض بارانی درسه سال گذشته ومیزان اراضی آبی میتوان تراز مالی چنین برنامه یی رابررسی نمود ….

  2. با سلام
    از استان دار محترم خواهشمندیم اگر مقدور است دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان استان را در جهت ارتقاء و توسعه استان(بخش صنعت -بخش کشاورزی و آب – بخش گردشگری – بخش معدن و صنایع وابسته) فعال نمایند.
    تا با انجام کارهای علمی (پروژه تحقیقاتی و پایان نامه های ارشد و دکتری) در راستای توسعه استان، بتوان علت های عقب ماندگی و توسعه نیافتگی و همچنین با ارائه راهکارها و روشها و طرح ها و برنامه های کاربردی و عملی و شدنی، مشکل عدم توسعه حل شود
    بررسی روشهای توسعه در استانهای پیشرفته نیز می تواند موثر باشد

  3. آمار بی کاری ، زمین های تشنه ، ادامه و آغاز خشکسالیهای پی در پی با توجه به پیش بینی ناسا همه دست به دست هم می دهند که سنگ اندازی در مسیر احداث سد معشوره یک بحران غم انگیز و جدی را برای شهرستان کوهدشت و حتی استان لرستان به دنبال خواهد داشت .پس هرکس هرچه در توان دارد باید به کار گیرد.

  4. با عرض سلام و احترام به خدمت مدیریت محترم سایت
    به نظر بنده باید در قبال عدم کشت ذرت و چغندر قند به کشاورزان عزیز “مابه التفاوت” پرداخت شود یا به این عزیزان کشت جایگزین “کلزا” معرفی شود. (که البته آن هم نیازمند همت مسولین محترم است)
    از مدیران اجرایی خواهشمندم که قانون را قاطعانه اجرا کنند. یعنی در این زمینه تبعیض بآمیز عمل نکنند.

    • متاسفم از کسی که تخصص ندارد کشت جایگزین معرفی میکند اولا، کلزا جایگزین گندم می شود کشت یکساله در آمد گندم ندارد باید جهت کشت بهاره ذرت و چغندر کشتی با میزان مصرف آب کمتر ودر آمدی حداقل ذرت و چغندر تا کشاورز متضرر نشود ثانیا، روشهای استفاده بهینه آز آب باید بکار برد با حداقل مصرف آب بیشترین تولید را بدست آورد که جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات در خواب بسر می برند آیا برای مصارف آب باغات و محصولات کشاورزی و فضای سبز نمی شود از سوپر جاذب آستفاده نمود تا دورآبیاری به حداقل برسد ویا تجهیز سیستم های بارانی و سایر روشهای دیگر پس بهتر است منطقی نسخه ایی برای کشاورزان تولید کننده پیچیده شود که هم اجرایی باشد و هم کشاورز در آمد حداقلی داشته باشد در ضمن به کدام جرم قانون برای قشر زحمت کش و تولید کننده که کشور را از واردات محصول استراتژیک خود کفا نموده اجرا کنند کمی اصولی فکر کنید تجربه کشاورزان پیشرو از متخصصین بیشتر است جغندر و ذرت هم بجای خود نیاز کشور است باید با تدبیر برنامه ریزی انجام داد کلزا در کوهدشت همه کشاورزان همه با آن آشنا هستند که عمکرد چندانی ندارد وسیله برداشت مناسب وجود ندارد آفات و بیماری زیادی دارد نیاز به هزینه دارد و رقمی باید در نتیجه تحقیقات شناسایی و معرفی که مخصوص آب و هوای منطقه باشد به نظرم باید واقع بینانه تصمیم گیری شود.

    • در کوهدشت به جای این همه حرفهای غیر کارشناسی و تصمیم گیری برای محدودیت قشر زحمت کش تولیند کننده چرا مسئولین به فکر حفظ اکوسیستم نیستند با این همه کارمند و کارشناس نسبت به جلوگیری از تخریب مراتع و جنگلها و تقویت سفره های زیر زمینی که از راهکارهای تامین آب هست همه سکوت کرده اند شماها خوب می دانید از دلیل کمبود آبهای زیر زمینی همین بی توجهی به موارد با لا می باشد در لرستان سرنگ بیهوشی زده شده چر قدمی در احیاء منابع طبیعی و جنگل ها برداشته نمی شود فقط گزارش پشت گزارش زوال درختان رسیده فکری برای جلوگیری بکنید و سپس کشاورزان را در خصوص مصرف بهینه آب آموزش دهید و میزان آب مصرفی را بر اساس |روانه آب مشخص و کنتر حجمی نصب نمائید با اجبار کاری را از پیش نمی برید

  5. درختان بلوط می میرند در سکوت مرگبار ما ساکنان زاگرس و در بی خیالی برنامه ریزان.خدایا بلوط را از ما مگیر.بلوط میراث یک فرهنگ است

    .

    .

  6. ماازاستاندارمحترم ومدیرکل محترم جهادکشاورزی میخواهیم به جدپیگیرسدمعشوره باشند تاراه اندازی وبهره برداری ازآن به درازانکشد زیرا خشکسالی های پی درپی اینطور می نمایند که برای چند سال آینده آبی برای ذخیره در پشت سدمذکوروجود ندارد!!!!!!

  7. لطفا هر طور شده جلوی برداشت آب ازچاههایی که به منظور فعالیتهای صنعتی احداث شده اند اما به هر طریق به کار کشاورزی در چهار فصل سال مشغولند را بگیرید تا نسل اینده برای دیدن چشمه یا رودخانه بدنبال عکس رودخانه ها وچشمسه سارها در آرشیوها وموزه ه نگردند.

  8. با عرض سلام خدمت استاندار . لطف فرمایید از امسال به بعد به علت کمبود آب در شهرستان کو هدشت دیگر شاهد کاشت چقندر قند و ذرت نباشیم چون نسلهای بعد نیز آب خوردن می خواهند .

  9. دردا یکی بودی چه بودی
    نمی دا نم گناه مردم مظلوم دیار من چیست، مردمی که گاه توسط خودی ها از همه چی محروم می شوند وگاه توسط نا خودی ها ،آیا واقعا مردم این دیار باید از همه چی محروم باشند وهیچ سهمی از سرمایه ومنابع این کشور به این دیار تعلق نمیگیرد ،چرا کوهدشت با یستتی از آبی که بایستی برای توسعه آن استفاده شود هم محروم است،از خط انتقال نفتی که سالیان سال است فقط آلوده کردن زمین های کشاورزی را به مردم این دیار هدیه داده است، خط انتقال تغذیه پتروشیمی های غرب کشور که در بهترین نقطه زمین برای آن در نظر گرفته شد که بنا به دلایلی قرار شد محل احداث را تغییر دهند وبه همان بهانه حدود دوسال است فقط با شعار مردم را سرگرم کرده اند،ذوب آهن به نام کوهدشت آمدو سر از رومشگان در آورد،سیمان را نمیدانم چه می شود،خودرو سازی که اصلا به مشام آقایان خوش نیومد،داشگاههایی که بجای ارتقا وتوسعه در حال پس رفت هستند،بیمارستانی که در حد حرف ماند،راههایی که می توانستند کوهدشت را از بن بست فعلی نجات داده حتی باعث توسعه منطقه هم بشوند و…….. اما دریغ از یک کار انجام شده دریغ

  10. فرماندار محترم اعلام کردند جلوی کشت درت وچغندر را می گیرند اما در منطقه پریان مقدمات کشت آن در حال انجام است. پس اعلامتان را به مناطق ابلاغ بفرمایید.

  11. مهندس غضنفری یکی از با دانش ترین مدیران اجرایی در استان وکشور است هر تصمیمی برای اینده کشاورزان میگیرد به صلاح مردم است برای این مدیر توانمند و اصلاح طلب ارزوی موفقیت داریم

  12. همگان میدانند جنگهای آینده ساکنان کره زمین بخاطر آب خواهد بود. ایران با میزان بارندگی۰ ۵۵میلی متر از خشکسالی رنج میبرد اما آیا ما در دهه های گذشته با این مشکل به این شدت مواجه بوده ایم؟ اولأ سفره های زیر زمینی حالت الاستیک و کشسانی خود را به یکباره از دست نمیدهند و ثانیأ بیشتر آبرفتهای ما دانه درشتند و ما نباید اینقدر فرسایش خاک داشته باشیم . تصمیمات سلیقه ای و هیجانی عاقبتش همین کم شدن آبهای زیر زمینی و نفوذ ناپذیر بودن خاکهاست که با اندکی باران بصورت أبهای روان سطحی باعث سیل و…. میشود. به نظر اینجانب کشت جایگزین اصلأ جای بحث ندارد چون نیاز به تحقیق مبتبی بر توپوگرافی زمین و میزان بارندگی و نوع خاک و … درمقیاس آزمایشگاهی داشته و بعد از حصول نتایچ متبت ، آن را به کل استان و شهرستان تعمیم داد. بیمه کردن کشاورزان و اطمینان بخشیدن به آنها و ایجاد فضایی که امنیت روانی را در پیش داشته باشد مطمئنأ هم کشاورزان و هم مردم غیر کشاورز شهرستان را قانع خواهد کرد که آب مایه حیات است و ما باید به بهترین راه ممکن از آن استفاده نموده و بیشترین بهره وری و تولید را در واحد سطح با کمترین هزینه داشته باشیم……

  13. باسلام خدمت مسئول ارشداستان خواستم دررابطه ایستگاه پمپاز اب روستای سرطرهان بپرسم که درزمان نمایندگی اقای قبادی یک سالی کار راشروع کردندامادرزمان نمایندگی اقای ملکشاهی تعطیل شد چرا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.