تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

استاندار لرستان: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت دانشگاه‌های لرستان باشد

  • کد خبر : 65763
  • 24 اسفند 1393 - 8:34

     استاندار لرستان گفت: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وسیله دانشگاه‌ها یکی از راهکارهای مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است. هوشنگ بازوند  در دومین نشست هم‌اندیشی توسعه استان لرستان که با حضور روسای دانشگاه‌های استان و به میزبانی دانشگاه آزاد خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: میزان صادرات استان لرستان در سال ۹۲، ۵۲ میلیون دلار و […]

 

139309240950465274294033

 

 استاندار لرستان گفت: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وسیله دانشگاه‌ها یکی از راهکارهای مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

هوشنگ بازوند  در دومین نشست هم‌اندیشی توسعه استان لرستان که با حضور روسای دانشگاه‌های استان و به میزبانی دانشگاه آزاد خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: میزان صادرات استان لرستان در سال ۹۲، ۵۲ میلیون دلار و در سال ۹۳، ۷۲ میلیون دلار بوده است که این رقم‌ها برای استان لرستان مناسب نیست، ازاین‌رو پیش‌بینی‌شده است که سهم استان از صادرات در سال ۹۴ به ۲۸۴ میلیون دلار افزایش یابد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر سهم صادرات استان به‌اندازه یک شرکت صنعتی در شهر ساوه استان مرکزی هم نیست، افزود: از دانشگاه‌ها انتظار داریم که موانع پیش روی صادرات استان را شناسایی و راهکارهای رفع این موانع را ارائه دهند.

استاندار لرستان با بابیان اینکه علت توسعه‌نیافتگی لرستان ناشی از این بوده که توسعه در این استان عمقی و عمیق نبوده و در واقع توسعه سطحی بوده است، گفت: این توسعه نه‌تنها منافع مردم را تأمین نمی‌کند بلکه رضایت‌مندی کاذب در مردم ایجاد می‌کند.

بازوند با اشاره به اینکه توسعه پایدار توسعه‌ای است که هم رضایت مردم و هم منافع آن‌ها را تأمین کند، افزود: توسعه‌ای که تأمین‌کننده منافع مردم نباشد سبب برون‌گرا شدن فلش جمعیتی می‌شود و متأسفانه امروز شاهد این اتفاق در استان لرستان هستیم به‌گونه‌ای که در این استان سالانه با ۷۵۰۰ مهاجرت مواجه هستیم.

وی بیان کرد: اگر دانشگاه‌ها به کمک مسئولان استان بیایند نه‌تنها یک توسعه عمقی در استان روی می‌دهد؛ بلکه هزینه‌های توسعه هم کاهش می‌یابند و  انتظار می‌رود دانشگاه ها برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در استان راهکار ارائه دهند.

استاندار لرستان بابیان اینکه برای توسعه استان لرستان سالانه نیازمند تزریق چهار هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: راه توسعه استان لرستان از مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌گذرد؛ چراکه دولت قادر به تأمین این‌همه منابع برای استان نیست اما با جذب سرمایه بخش خصوصی این اعتبار به‌راحتی تأمین می‌شود.

بازوند از استان لرستان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور نام برد و افزود: نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کنیم به‌گونه‌ای که امروز این استان به‌عنوان یک معبر گردشگری محسوب می‌شود و بااین‌حال باید تلاش کنیم که زمینه برای تبدیل‌شدن استان به مقصد گردشگری فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل شدن استان لرستان به مقصد گردشگری به این معنا است که باید چه اقداماتی را انجام دهیم که گردشگران به‌جای اقامت دوساعته در لرستان مدت حضور خود را به سه روز افزایش دهند.

استاندار لرستان به وجود ۳۶۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره در استان اشاره کرد و گفت: برخی پروژه‌های نیمه‌کاره در استان به‌هیچ‌وجه توجیه فنی، اقتصادی و مالی نداشته‌اند.

بازوند با تأکید بر اینکه از دانشگاه‌ها انتظار داریم که بخش خصوصی را احضار و در خصوص پروژه‌های در دست اجرا از آن‌ها سوال کنند، تصریح کرد: امروز یکی از موانع توسعه‌نیافتگی لرستان ناشی از فقر مطالبه گری است به‌گونه‌ای که در استان فرهنگ مطالبه گری ضعیف است.

وی با اشاره به عبور ۴۱۰ کیلومتر خطوط لوله نفت از استان تصریح کرد: به علت ضعف مطالبه گری عبور این خطوط نه‌تنها برای لرستان منفعتی نداشته بلکه همواره برای استان تهدید زا نیز بوده‌اند و این در حالی است که تهران از طریق این خطوط ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته و استان‌های قم و مرکزی نیز از این ظرفیت بی‌بهره نبوده‌اند.

استاندار لرستان بر ضرورت تقویت خودباوری در استان تأکید کرد و گفت: ما باید خودمان مشکل استان را حل کنیم؛ ازاین‌رو نباید منتظر  وزارتخانه ها باشیم چراکه استان‌هایی هم که توسعه یافتند همین مسیر را با خودباوری و استفاده از توان ‌بخش خصوصی رفته‌اند.

بازوند با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های استان باید به کارگاه تولید ایده تبدیل شوند تصریح کرد: انتظاری که از دانشگاه‌ها داریم این است که در خصوص عوامل پایین بودن کاهش مشارکت اقتصادی مردم و علت پایین آمدن نرخ رشد جمعیت که در حال حاضر چهارصدم درصد است ومی بایست ۲.۲ باشد بررسی و راهکار ارائه دهند.

وی از اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک نسخه کارآمد برای مقابله با مشکلات پیش روی کشور نام برد و تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید پرچم‌دار تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و به‌ویژه در استان لرستان باشند.

استاندار لرستان توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وسیله دانشگاه‌ها را به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مانند خودروهای پرسرعتی هستند که می‌توانند با هر سرعتی بدون اینکه جریمه شوند حرکت کنند./منبع : تسنیم

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65763

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. حکایت های مدیریتی
    ………………………………………………………………………………………………..
    سنگ های مرمر شما کدامند؟

    می گویند در زمانهای دور پسری بود که به اعتقاد پدرش هرگز نمی توانست با دستانش کار با ارزشی انجام دهد. این پسر هر روز به کلیسایی در نزدیکی محل زندگی خود می رفت و ساعتها به تکه سنگ مرمر بزرگی که در حیاط کلیسا قرار داشت خیره می شد و هیچ نمی گفت. روزی شاهزاده ای از کنار کلیسا عبور کرد و پسرک را دید که به این تکه سنگ خیره شده است و هیچ نمی گوید. از اطرافیان در مورد پسر پرسید. به او گفتند که او چهار ماه است هر روز به حیاط کلیسا می آید و به این تکه سنگ خیره می شود و هیچ نمی گوید.

    شاهزاده دلش برای پسرک سوخت. کنار او آمد و آهسته به او گفت: «جوان، به جای بیکار نشسستن و زل زدن به این تخته سنگ، بهتر است برای خود کاری دست و پا کنی و آینده خود را بسازی.»

    پسرک در مقابل چشمان حیرت زده شاهزاده، مصمم و جدی به سوی او برگشت و در چشمانش خیره شد و محکم و متین پاسخ داد: «من همین الان در حال کار کردن هستم!» و بعد دوباره به تخته سنگ خیره شد.

    شاهزاده از جا برخاست و رفت. چند سال بعد به او خبر دادند که آن پسرک از آن تخته سنگ یک مجسمه با شکوه از حضرت داوود ساخته است. مجسمه ای که هنوز هم جزو شاهکارهای مجسمه سازی دنیا به شمار می آید.

    نام آن پسر «میکل آنژ» بود!
    ………………………………………………………………………………………………..
    کلیدواژه‌ها : هدف ؛ برنامه ریزی ؛ نقشه کشیدن ؛ تفکر قبل از عمل کردن ؛ طراحی

    ………………………………………………………………………………………………..
    شرح حکایت

    سال ها اندیشیدن به چگونه عمل کردن بسیار بهتر از عمل بدون برنامه و متعاقبا شکست پی در پی است هر چند که شکست مقدمه پیروزی باشد و تفکر در مورد یک موضوع ، منجر به آفرینش یک اثر است .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.