کد خبر : 66084
تاریخ انتشار : ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 621 بازدید

جنبش های اجتماعی نوین (تهدید یا فرصت )

 کرم محمدی / میرملاس : جنبش های اجتماعی نوین محصول رشد نوگرایی و چون و چرا کردن انسان مدرن در کیفیت زندگی روزمره است این جنبش ها می توانند از ظرفیت های مثبت و منفی برخوردار باشند و به همین ترتیب می توانند منشاء آثار خوب و یا زیانباری برای جامعه باشند از این منظر […]

b60adb6fa06f207d1492f539ec6d5052c6a0c3eebae17f6849ea6eda97364d1f

 کرم محمدی / میرملاس :

جنبش های اجتماعی نوین محصول رشد نوگرایی و چون و چرا کردن انسان مدرن در کیفیت زندگی روزمره است این جنبش ها می توانند از ظرفیت های مثبت و منفی برخوردار باشند و به همین ترتیب می توانند منشاء آثار خوب و یا زیانباری برای جامعه باشند از این منظر جنبش های اجتماعی می توانند برای یک جامعه فرصت با تهدید تلقی شوند ، کیفیت شکل گیری ذهنیت و هویت در سوژه و به تبع آن کنشگران این جنبش های اجتماعی عامل اصلی در فرصت بودن با تهدید تلقی شدن برای یک دولت به شمار می آید . در ایران جنبش های اجتماعی در روندی معیوب از استقرار و نهادینه شدن عناصر نوگرایی شکل گرفته اند . از این رو در این جنبش ها میتوان نقاط متناقضی را مشاهده کرد. این پارادوکس ها که بر بستر بحران های اجتماعی نوین جامعه بروز کرده اند در ذهنیت کنشگران اجتماعی جنبش های نیز آشکار و قابل مشاهده است . شکل گیری این پارادوکس ها بیش از هر چیزی ناشی از ساختارهای نیمه مدرن و آگاهی ذهنی ناقص و انحرافی کنشگران اجتماعی است ،با این همه پیشبرد در توسعه پایدار بدون مشارکت گسترده اجتماعی امری دشوار و تا حدی ناممکن به نظر می رسد از همین رو ضرورت مدیریت جنبش های اجتماعی و تبدیل تهدیدات آنها به فرصت های طلایی مطرح می شود . ترمیم ساختاری و مدیریت اطلاعات ، راهکارها دو بخشی در تبدیل تهدیدهای برخاسته از جنبش های اجتماعی به فرصت نوین است .
در نیمه دوم قرن بیستم در غرب حرکت های فراگیر اجتماعی در قالب جنبش های مدنی به عاملی برای تغییر ساختارهای جامعه تبدیل شدند . پافشاری جمعی هواداران حفظ محیط زیست بر لزوم حذف آلاینده های محیط طبیعی از چرخه تولید صنعتی منجر به شکل گیری ساختارهای حقوقی و اجرایی و پالایش محیط زیست انسانی و حفاظت از محیط طبیعی در برابر آسیب های ناشی از جنگ ها استفاده بی رویه از سوختهای فسیلی نیز شد . همچنانکه مطالبات فراگیر زنان به تغییر قوانین در خصوص برخورداری از حق رای و حق اشتغال و مسائل دیگر بخشی از این تغییرات با موازات تغییر ساختاری اقتصادی و تکنولوژیک به وقوع پیوست ، حرکت های فراگیر که به صورت کنشی جمعی در انسانی کردن جامعه و علیه بهره کشی از انسان است . به گونه ای که جهت گیری های جامعه و سرمایه گذاریهای عظیم آن چون و چرا کند . فرآیند جهانی شدن و ظهور قطبهای تازه اقتصادی با جنبش بزرگ تکنولوژی اطلاعات ، مناسبات اقتصادی را در عرصه محلی و منطقه ای تحت اشعاع قرار داده اند و انها در یک چرخه سود- تولید –سود به همکاری واداشتند . در این راستامفاهیم انسانی مربوط به رفاه ، دولت رفاه و فقر نیز مورد سوال واقع شدن با این حال دولتهای رفاه موجب شکل گیری طبقه متوسط جدید شد . طبقه ای که اعضای آن بر خلاف طبقه متوسط سنتی برخواستگاه اقتصادی نابرابر و غیر یکسان برخوردار بودند . اما همه از تحصیلات دانشگاهی و سطحی از تخصص بهره مند بودند . که برای ایشان بطور نسبی میزانی از رفاه اقتصادی را فراهم می کرد اکثریت این طبقه جذب بخش خدمات و بنابراین در حوزه های مشغول بکار شدند که بکارگیری توانایی های ذهنی امکان پذیرتر است . انسان طبقه ی متوسط جدید در اواخر قرن بیستم تنها به واسطه تغییر ساختارهای اقتصادی و امنیت اجتماعی در تنگناهای نوینی قرار نگرفته بود، بلکه بیش از هر چیزی در معرض جریان خروشان اطلاعات و در چهار راه ارتباطات جهانی نوعی سرگشتگی و ناخشنودی از مناسبات اجتماعی روز مره اش دست یافته است ، تعامل های معرفتی و نهادی شده فرهنگی تحت تاثیر نهادهای فرهنگی مجازی در جریان آزاد اطلاعات به مفاهیم نوینی از زندگی انسانی ارتباط انسانی منتهی می شوند . این مفاهیم در شبکه ای از روابط اجتماعی واقعی و مجازی میان اعضای جوامع محلی ، منطقه ای و حتی جهانی مبادله می شوند و در نتیجه این جوامع را چنان که می گویند به جوامعی شبکه ای تبدیل می کنند . بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند در ایجاد فرصتهای اجتماعی برابر در برخورداری بخش اعظمی از جامعه موثر باشد حتی می توان برآیند مثبتی از توانهای اجتماعی در حل مسائل مربوط جوامع انسانی باشد . امروز به وضوح می تواندریافت تحمل مسائل هم جهت در تغییر جامعه موثرترین تفکر در راستای توسعه است .

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

فتاپور-منابع آب در گفته :

عالی همچون همیشه بخصوص مطلب مربوط به جامعه متوسط جدید ملموس و آموزنده بود

دوست عزیز آقای فتا پور ! در چنین مواردی که ما مسئولین ادارات در مورد مطالب فرماندار محترم نظر میدهیم ، بهتره که هویت اشخاص مخفی باشه . چون خدای نخواسته ممکنه سوء تفاهم پیش بیاد . اداردتمند شما یکی از مسئولین ادارات

خدا وکیلی راست میگه.

حسین قاسمی در گفته :

مطالب جالبی بود

رامین رحمانپورفوق لیسانس مهندسی شیلات در گفته :

سلام . Social Movement New ‎(جنبش های اجتماعی نوین) پدیده های اجتماعی امروزیی هستن که با انقلابهای دموکراتیک شکل گرفتند. به نظر من، این جنبشها تابع زمان ، شرایط و حتی طیف سنی و تحصیلات افراد جامعه متغیرند. مصداق بارز آن افزایش جمعیت است که زمانی برای کشور تهدید بود و حال که نیروی کار جامعه پا به سن تر شده ، از آن به عنوان فرصتی برای تولید و اقتدار یاد میشود. جناب آقای محمدی از مطلب شما بینهایت استفاده کردم. امیدوارم با این طرز تفکر که نشان از فرهیختگی و دگراندیشی شما دارد، کوهدشت با مدیریت حضرتعالی، هر روز با گامهای بلند از پله های ترقی گام بردارد.

همکار فرهنگی در گفته :

با سلام و تشکر از مطالب ارزنده حضرتعالی
اگر بخواهیم جنبش های اجتماعی را تخصصی تر بررسی کنیم (که من بیشتر از این وجه نگاه می کنم) ویژگی هایی برای یک جنبش اجتماعی متصور است تا یک حرکت جمعی مبدل به جنبش اجتماعی شود. به عبارت دیگر همه جوامع غرق انواعً حرکت های جمعی هستند ولی همه این حرکت های جمعی، جنبش اجتماعی نیستند. به یک معنا می توان گفت اغلب جوامع آبستن جنبش های اجتماعی هستند اما وقتی ما می توانیم جنبش های اجتماعی را در جامعه مشاهده کنیم که حداقل شاهد چهار ویژگی به هم مرتبط باشیم؛
– ۱-جنبش اجتماعی آن دسته از حرکت های جمعی است که حول یک نارضایتی جدی و عمومی شکل می گیرد که در ادبیات جامعه شناسی، این نارضایتی با تعابیر مختلفی بیان می شود. یعنی عده یی به خاطر تبعیض یا محرومیت یا فساد یا تحقیر یا استبداد ناراحت و ناراضی باشند، به عبارت دیگر در جامعه تضاد یا شکاف یا معضل وجود دارد. مثال بارز این مساله، وضعیت اسفناک زندگی کارگران در مراحل اولیه انقلاب صنعتی بود که جنبش کارگران را رقم زد. ۲ – اما می دانیم که برای تحقق یک جنبش، نارضایتی به تنهایی کافی نیست، بلکه، وجود گفتمان است چگونگی رسیدن به آن نیز مورد بحث قرار گیرد و در یک کلام وجود گفتمان حول محور نارضایتی، نقش محوری در ایجاد جنبش اجتماعی را دارد. ۳ – نکته لازم دیگر در جنبش اجتماعی، مساله سازماندهی و انسجام و رهبری است که بدون آن نیز، جنبش اجتماعی قابل تصور نیست. مردم می توانند ناراضی باشند، درباره آن نارضایتی هم گفتمان باشد ولی در جامعه جنبشی هم ایجاد نشود، بنابراین حرکت و سازماندهی ناراضیان نیز مهم است. ۴ – یک جنبش فراتر از اینها به فضای سیاسی برای عمل نیازمند است. تا وقتی سرکوب وجود داشته باشد و دولت اجازه فعالیت به جنبش ندهد، جنبش توان عرض اندام ندارد. لذا یا دولت باید دموکراتیک باشد و اجازه اعتراض بدهد، یا باید در شرایطی باشد که امکان سرکوب نداشته باشد. تازه با همه این حرف ها باز این نکته نیز مهم است که جنبش اجتماعی غیر از هسته پیش برنده بسیج کننده، ناراضیان معترض و گفتمان و سازماندهی نیاز به این دارد که مردم احساس کنند که با کمترین هزینه می توانند به جنبش بپیوندند. تجربه کشورهای تا حدودی دموکراتیک بعد از ۱۹۶۰ نیز نشان داده است از آن هنگام که دموکراسی وارد دوران تحکیم خود شده، جنبش های اجتماعی جدید هم فعال شده اند چرا که پیوستن به جنبش در این وضعیت سیاسی هزینه کمتری دارد یا در کشورهای جهان سوم وقتی جنبشی فراگیر شده است که دولت بنا به دلایلی ضعیف شده است.

علی عبدی در گفته :

با سلام خدمت فرماندار فهیم و همه دوستان .جنبش های نوین اجتماعی در چهارچوب برنامه های جهانی بر دگرگونی اجتماعی متمرکز میشوند وبازتاب ارزوهای سیاسی و فرهنگی ملت ها می باشند .و خیلی جنبش ها گرایشات رادیکالی ندارند تا حد زیادی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند.

شاكرم گراوند در گفته :

مطلب بامحتوایی بود متشکرم . ازشما خواهشمندم که درباره جاده خطرناک محور کوهدشت زانواگه (جاده هراس ومرگ) بیشتر پیگیری کنید چون ذهن اکثر رهگذران ورانندگان را به خودش مشغول کرده وبه سمت یک جنبش اجتماعی انتقادی برعلیه مسئولین شهرستانی پیش می رود.

همشهری در گفته :

با سلام خدمت فرماندار فهیم و همه دوستان .جنبش های نوین اجتماعی در چهارچوب برنامه های جهانی بر دگرگونی اجتماعی متمرکز میشوند وبازتاب ارزوهای سیاسی و فرهنگی ملت ها می باشند .و خیلی جنبش ها گرایشات رادیکالی ندارند تا حد زیادی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند.

با سلام و خداقوت محضر دوستان میرملاسی و شما استاد عزیز و فرهیخته، جناب محمدی ۲۵ فروردین سالگرد تجمع مردم کوهدشت در جلو فرمانداری و حرکت آنها تا دفتر امام جمعه محترم بخاطر حق کشی قصه سد گاوشمار (معشوره فارسها!) امیدوارم بیشتر از هر چیزی دغدغه اش داشته باشید و در ۲۵فروردین به عنوان مدیر ارشد تدبیریها مردم طرهان زمین را امیدوار کنید

حمید آزادبخت 1 در گفته :

ذکات علم نشر آنست .ارائه مقاله های علمی فرارو از جناب آقای محمدی نشان از توجه خاص علمی و ارزشگزاری به مخاطبین و روحیه سرشار از داشته ها و تجربه های ایشان که سعی در آگاهی عمومی و اجتماعی دارند میباشد بر خود لازم میدانم مراتب سپاسگزاری خود را ابراز نمایم و تندرستی ایشان را از خداوند منان مسئلت نمایم

فیروز یارمحمدی در گفته :

با سلام و عرض خسته نباشد به استاد ارجمند جناب آقای محمدی که علی رغم مشغله های اجرایی ومدیریتی ، نسبت به مباحث نظری خصوصا” موضوعات فرهنگی ، اجتماعی ، بی تفاوت نبوده وهراز چند گاهی با نگارش مقالات ارزنده مشوق اهالی قلم و تمامی علاقمندان به تحرک و پویایی اجتماعی می باشند ،

نوری نظری طبا در گفته :

بسیار عالی و جالب بود

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :