- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مرور دوره های تاریخی در قلب زاگرس/ سفری ارزان به پایتخت ژئوتوریسم

1628038

 

مرور دوره های مختلف تاریخی با آثار متنوع ویژگی منحصر بفرد لرستان در قلب زاگرس است،جایی که در کنار لقب پایتخت پارینه سنگی، پلهای تاریخی و بام طبیعت، عنوان پایتخت ژئوتوریسم را نیز یدک می کشد.

به گزارش میرملاس به نقل مهر، استان لرستان به عنوان دیار جاذبه های ناشناخته طی سالهای اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، استانی که در کنار جاذبه های بی نظیر تاریخی و فرهنگی، دارای طبیعتی بکر و چشم نواز است.

 

 

این استان هر آنچه برای جذب گردشگر نیاز است را در خود جای داده، از آبشارها و رودهای خروشان گرفته تا جنگلهای بکر و دشت های سرسبز، از پلهای تاریخی تا قلعه های باستانی و خانه های تاریخی و هزاران جاذبه تاریخی دیگر.

 

 

لرستان به لحاظ سوغات و صنایع دستی نیز در کشور جایگاهی ممتاز دارد و صنایع دستی این استان صاحب عنوان تکنیکی ترین صنایع دستی ایران است.

 

 

در کنار این ظرفیت منحصر به فرد خوراکی های متنوع این دیار از عسل کوه های لرستان گرفته تا روغن حیوانی و انواع آش های محلی و شیرینی جات، از لرستان استانی تمام عیار در صنعت گردشگری بسازد.

سفر به دوره های مختلف تاریخ در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در مورد ویژگیهای جذاب و منحصر به فرد لرستان برای گردشگران به خبرنگار مهر می گوید: تمام مسافرانی که لرستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردند از این استان به عنوان استانی منحصر به فرد در حوزه میراث فرهنگی یاد کرده اند.

 

 

عبدالرضا مهاجری نژاد ادامه می دهد: در حالی عمده استانها دارای آثار تاریخی تنها مربوط به یک دوره تاریخی هستند که لرستان دارای جاذبه های مربوط به دوره های مختلف تاریخی است و این موضوع یک انحصار برای این استان به حساب می آید.

تنوع آبشارهای لرستان در هیچ جای ایران وجود ندارد

وی ظرفیت های مربوط به اکوتوریسم و ژئوتوریسم را از دیگر ویژگیهای کم نظیر لرستان می داند و یادآور می شود: از استان لرستان به عنوان سرزمین آبشارها یاد می شود به طوریکه تنوع آبشارهایی که در لرستان وجود دارد در هیچ جای کشور قابل مشاهده نیست.

 

 

مهاجری نژاد معتقد است که لرستان به لحاظ ذائقه گردشگران و برای طبیعت گردان یک سرزمین بکر محسوب می شود می گوید: کسانی که برای اولین بار به این استان سفر می کنند لرستان را سرزمین ناشناخته ها نامیده اند چرا که به رغم ظرفیت های بالای گردشگری، این استان کمتر شناخته شده است.

 

 

وی ادامه می دهد: به دلیل همین جاذبه های بکر و ناشناخته لرستان جذابیت زیادی برای گردشگران از جای جای ایران اسلامی دارد.

لرستان در زمینه طبیعت گردی حرف اول را می زند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان یادآور می شود: اگر به لحاظ زیرساختهای گردشگری لرستان تقویت شود می تواند در زمینه اکوتوریسم در کشور حرف اول را بزند و به طور قطع رکوردار خواهد شد.

 

 

وی معتقد است در صورت معرفی ظرفیت ها و بهبود زیرساختهای صنعت گردشگری، لرستان می تواند جایگاه نخست را در زمینه طبیعت گردی و صنایع دستی در کشور به خود اختصاص دهد.

سفری ارزان به لرستان؛ خدماتی که رایگان ارائه می شود

مهاجری نژاد با دعوت از مسافران نوروزی برای سفر به دیار لرستان یادآور می شود: خدمات ارائه شده از سوی دستگاه های مختلف به گردشگران در استان لرستان قابل مقایسه با دیگر استانهای کشور نیست.

 

 

وی ادامه می دهد: در حال حاضر عمده خدمات ارائه شده از سوی شهرداری ها، هلال احمر و … به مسافران نوروزی رایگان بوده در حالیکه در هیچ جای کشور چنین چیزی نیست.

 

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به اینکه بسیار از استانها برای ورود به پارکها و اسکان در کمپ های موقت ورودی دریافت می کنند در حالیکه در لرستان این خدمات به صورت رایگان ارائه می شود اضافه می کند: سفر به لرستان و اقامت در این دیار بکر و زیبا از ارزان ترین سفرها برای مسافران نوروزی محسوب می شود.

لرستان در میان استانهای نخست کشور در زمینه آثار تاریخی

بنابر این گزارش استان لرستان به لحاظ ثبت آثار در فهرست ملی دارای بیش از دو هزار و ۴۵۰ اثر تاریخی، ۲۱ اثر طبیعی و ۲۱ اثر معنوی ثبت شده ملی است، ظرفیتی که این استان را در میان استانهای صدر جدول کشور به لحاظ تعداد آثار تاریخی ثبت شده قرار داده است.

 

 

این در حالیست که به لحاظ وجود جاذبه های طبیعی اعم از آبشارها، دریاچه ها، کوههای پربرف، رودخانه ها، دشت های سرسبز، تالابها و … نیز لرستان دارای ظرفیتی کم نظیر است به طوریکه این استان با طبیعی چهار فصل و داشتن جاذبه های زمستانی در تابستان و جاذبه های تابستانی در زمستان قابلیت منحصر به فردی برای جذب طبیعت گردان دارد.

 

 

در کنار این قابلیتها بخش کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و شیلات لرستان نیز دارای ظرفیت خوبی برای عرضه محصولات باکیفیت است به طوریکه برخی محصولات تولیدی در استان از جمله عسل و روغن حیوانی لرستان به لحاظ کیفیت در رتبه نخست کشور قرار دارند.

از پایتخت پارینه سنگی تا دیار خانه های تاریخی

از سوی دیگر استان لرستان با قابلیت های منحصر به فرد تاریخی، طبیعی و گردشگری یکی از پرجاذبه ترین استانهای کشور محسوب می شود که هر ساله در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران از سراسر کشور است.

 

 

وجود آثار تاریخی منحصر به فرد اعم از قلعه ها، خانه های تاریخی و غارهای باستانی، جاذبه های گردشگری مذهبی از جمله امامزاده ها، جاذبه های طبیعی از جمله آبشارهای منحصر به فرد، سرابهای جوشان، دریاچه های بکر، تالابهای زیبا و دشتهای سرسبز از لرستان دیاری خواستنی و پرجاذبه برای گردشگران ساخته است.

 

 

لرستان در حال حاضر به لحاظ تاریخی عناوینی چون پایتخت پلهای تاریخی، پایتخت پارینه سنگی و دیار خانه تاریخی را با خود یدک می کشد و وجود غنی ترین موزه مردم شناسی در این استان هر ساله علاقمندان به فرهنگ غنی این استان را فرامی خواند.

همچنین لرستان به عنوان زادگاه بزرگترین زمین لغزش دنیا قابلیتهای مهمی در حوزه زمین گردشگری دارد، موضوعی که این استان را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور مطرح کرده است.