تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

تبریک به ملت ایران / سخنان دکتر ظریف و متن کامل بیانیه مشترک ایران و ۱+۵

  • کد خبر : 66145
  • 13 فروردین 1394 - 22:45

    ظریف و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب درمحل دانشگاه پلی تکنیک لوزان سویس بیانیه پایانی مذاکرات هسته ای را اعلام کردند. به گزارش خبرنگار میرملاس ، مشروح سخنان ظریف در این مراسم به شرح زیر است: به همه شما عصربخیر می گویم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت […]

347223_408

 

 

ظریف و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب درمحل دانشگاه پلی تکنیک لوزان سویس بیانیه پایانی مذاکرات هسته ای را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار میرملاس ، مشروح سخنان ظریف در این مراسم به شرح زیر است:

به همه شما عصربخیر می گویم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت های مفیدی ارائه کردند از رسانه ها در این هشت نه روز خیلی زحمت کشیدند و از همه تشکر می کنم.

وزیر امور خاجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اعضا ۱+۵در تاریخ ۱۷ فرودین ۹۴ در سوییس دیدار کردیم همانطور که آذر ۱۳۹۲ قبلا توافق کردیم به این منظور گردهم آمدیم تا راه حل هایی برای دستیابی حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح امیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو کند پیدا کنیم.

امروز یک گام تعیین کننده برداشتیم به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه های جامع اقدام مشترک یا برجام دست یافتیم این امر مدیون عزم سیاسی حسن نیت و تلاش جدی همه طرفها بوده است و اجازه دهید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نمایم.تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام را ÷ایه ریزی می کند بسیار مهم است.

اکنون می توانیم نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که به آن دست یافته ایم شروع کنیم همچنان که ایران برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند سطح و ظرفیت غنی سازی محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی در ایران خواهد بود .

تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ براساس جدول زمانی و سطح توافق شده ادامه خواهد یافت. فردو از یک سایت غنی سازی به مرکز هسته ای فیزیک و فناوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین النمللی در حوزه های تحقیق و توسعه مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت . مواد شکافت پذیر در فردو نخواهد بود.

راکتور تحقیقاتی پیشرفته اب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به طوری که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد بازفراوری صورت نگرفته و سوخت مصرف شده صادر خواهد گردید.

مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام شامل کد اصلاحی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرزی اتمی از فناوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری به منظور روشن شدن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.

ایران درهمکاری های بین المللی درحوزه انرزی هسته ای صلح امیز مشارکت خواهد نمود که می تواند شامل ساخت نیروگاههای هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی شود. اتحادیه اروپایی اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های اقتصادی و مالی ثانویه مرتبط با هسته ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آزانس بین المللی راستی آزمایی شود متوقف خواهد کرد.

یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل صادر خواهد شد که در آن برجام تاکید شده کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص برای یک دوره زمانی مورد توافق لحاظ خواهد شد.ما در هفته ها و ماههای اینده برای نگارش متن برجام شامل جزییات فنی آن در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد و خود را متعهد به تکمیل تلاش ها تا تاریخ ۱۱ تیرماه می دانیم . از دولت سوییس به خاطر حمایت های سخاوتمندانه در میزبانی این مذاکرات تقدیر و تشکر می نماییم و از خبرنگاران عزیز که در این مدت همراه ما بودند سپاسگزاریم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=66145

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. دکتر متشکریم خدا پشت و پناهت که امروز ملتی رو شاد کردی

  2. خداقوت خسته نباشید

  3. دکتر دست مریزاد
    آنچه را که دیگران در ۸سال به باد دادند شما زنده نمودید .خدا قوت.

    • آقای محمدی مثل اینکه نمی خواهید دست از این سخنان تفرقه انگیز دست بردارید . اتفاقا در این ۸ سال بسیاری از پیشرفت های هسته ای رخ داد و آمریکا و اروپا تاب تحمل آن را نداشتند و حالا دم از مذاکره میزنند و حاضر به پذیرفتن حق ملت ایران ولو به صورت محدود شده اند . از زحمات تمامی افراد چه تیمهای قبلی و چه کنونی باید تشکر کرد .

  4. ساقیا لطف نمودی قدحت پر می باد
    که به تدبیر تو تشویش خمار آخر شد
    حافظ

  5. ظریف زنده باد روحانی پاینده باد.دکتر متشکریم عیدی خوبی به ملت ایران دادین

  6. خیلی به دهن کیهان شیرین نیومده بود
    وقت کردید برید یه سر به سایت کیهان برید ببینید جی فرموده است
    البته بیشتر از این ازش انتظار نمی ره !!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.