تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
4

مشروح سخنان رئیس جمهور درباره توافق لوزان/ دولت به وعده های خود عمل کرد

  • کد خبر : 66165
  • 14 فروردین 1394 - 19:23

  رئیس جمهور در سخنان خود درباره بیانیه لوزان و عملکرد اقتصادی دولت، بر پایبندی ایران به تعهدات داخلی و خارجی تاکید کرد. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کردیم و ایشان هم سخاوتمندانه رهنمودهای خود را در اختیار تیم هسته ای قرار دادند. رئیس جمهور در آغاز سخنان خود که مشروح آن […]

 

رئیس جمهور در سخنان خود درباره بیانیه لوزان و عملکرد اقتصادی دولت، بر پایبندی ایران به تعهدات داخلی و خارجی تاکید کرد. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کردیم و ایشان هم سخاوتمندانه رهنمودهای خود را در اختیار تیم هسته ای قرار دادند.

رئیس جمهور در آغاز سخنان خود که مشروح آن از ساعت ۱۸:۳۰ امروز، جمعه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۴، از شبکه خبر پخش شد، این روزها را متعلق به حضرت فاطمه زهرا (س) دانستند و این پیروزی را به مردم ایران تبریک گفتند. مشروح سخنان رییس جمهور بدین شرح است:

من باید از تمام مردم ایران که برای حراست از حقوق ملی خودشان ایستادگی کردند و امروز هم همچنان مقاوم هستند و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد تشکر کنم.

دولت از آغاز وعده هایی به مردم داده بود و ما همواره در پی اجرای آن وعده ها در چارچوب خاصی ملی و منافع ملی هستیم. یکی ازوعده هایی که دولت به مردم داده بود، این بود که سانتریفیوژ بچرخد و چرخ اقتصاد نیز بچرخد. این کار را و این هدف را از نزدیک، و از ماه های پیش، از هفته های پیش و از روزهای پیش می بینیم.
بعد از تشکیل دولت، دولت در صد روز اول گام هایی را در این زمینه برداشت و توافق اولیه را با دولت های ۱+۵ به امضاء رساند و از آن زمان در تلاش بودیم که گام دوم را نیز برداریم. و آن گام دیشب محقق شد. در گام دوم هم حفظ حقوق هسته ای را داریم و هم رفع تحریم ها و هم تعامل سازند با جهان که هر سه برای ما حائز اهمیت است.

در چارچوبی که تا دیشب به آن رسیدیم، معنا آن است که در توافق پیش رو که گام سوم خواهد بود و امیدواریم تا تیرماه به توافق نهایی دست یابیم و گام چهارم در هفته های بعد از آن اجرای توافق است.

در گام سوم، کشورهای دنیا پذیرفتند که غنی سازی در کشور ایران باشد. امروز همه قبول کردند غنی سازی در ایران برای هیچ کس تهدید نیست و من به صراحت می گویم غنی سازی صرفا برای توسعه ایران است و این فناوری علیه هیچ کشوری نخواهد بود. امروز هم دنیا به خوبی اذعان کرده است که دنیا در پی اهداف صلح آمیز خود است. در این چارچوب اراک فعال خواهد بود با  فناوری قویتر. در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ فعال خواهد بود. تمام تحریم ها درهمان روز اجرای توافق لغو خواهد شد و تمام قطعنامه های تحریمی لغو خواهد شد.

 

نکته نخست اینکه با چهارچوبی که در پیش رو داریم، می بینیم که رویکرد دولت پاسخ داده است؛ در دنیایی که داریم می بینیم که فشار و تحریم علیه دیگران بی ارزش است. اقدام متقابل و دستیابی به اهداف مشترک صورت می گیرد. برخی فکر می کنند ما یا باید با دیگران بجنگیم یا اینکه با دیگران باشیم. در حالی که راه سوم هم وجود دارد و آن راه تعامل سازنده با جهان است؛ تحریم آنها برای مذاکره نبوده. اما وقتی دیدند در مقابل ملتی شجاع و مقاوم ایستاده اند، گفتند تحریم برای مذاکره بوده؛ در حالی که ایران پیش از آن هم مذاکره می کرده؛ امروز به این واقعیت دست یافتند که تکریم در برابر تکریم؛ و آنچه اتفاق افتاد نشان می دهد که این رویکرد درست بوده است.

نکته دوم اینکه ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کردیم و ایشان هم سخاوتمندانه رهنمودهای خود را در اختیار تیم هسته ای قرار دادند. من در اینجا از روسای قوا سپاس گزاری می کنم. ما نه فقط در زمینه هسته ای به ارشادات رهبری و همدلی ملت احتیاج داریم، بلکه در همه زمینه ها محتاج و نیازمند ارواح فاطمه زهرا (س) و دیگر ائمه اطهار بوده ایم و هستیم.

علاوه بر این ملت ایران در انتخابات ۹۲ انسجام خود را نشان دادند و با مقاومت خود به ما کمک کردند.

دنیا بداند ما اهل فریب نیستیم، ما اهل دورویی نیستیم، البته وعده ما در چارچوب مصالح ملی خواهد بود و به آن وعده عمل خواهیم کرد. البته مشروط به آنکه طرف مقابل نیز به وعده های خود عمل کند. اگر روزی آنها بخواهند مسیر دیگری انتخاب کند، راه انتخاب پیش روی ملت ما باز خواهد بود.

نکته دوم مذاکرات هسته ای ما تعامل سازنده با جهان است. بحث ما فقط هسته ای نیست. این نیست که ما یک برنامه هسته ای داریم و با دنیا مذاکره کنیم و تمام شود. بلکه برای رسیدن به بام تعامل با جهان در حال تلاش هستیم. امروز بدون تعامل رسیدن به پیشرفت امکان پذیر نیست. ما دست دوستی را با تمام دولت هایی که با احترام متقابل با مردم و ملت ایران برخورد می کنند، دراز می کنیم. با تمام کشورهایی که دوست هستیم، تعمیق دوستی را می خواهیم و با کشورهایی که تنش، دشمنی و یا خصومت داریم، خواهان روابط مثبت و سازنده هستیم.

ما باید در همه زمینه ها گام جدید را برداریم. دولت مصمم است که در همه حوزه ها گام بردارد. ما در شرایط امروز نیازمند هستیم به رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و توسعه صادرات نفتی و بهبود شرایط زندگی مردم ایران خواست همه ماست. امروز پیام من به ملت ایران، پیام برای همدلی در رقابت های سیاسی است و امسال سال انتخابات خواهد بود. امیدوارم همه ما بتوانیم در شرایط امروزی که به حول و قوه الهی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت خواهد بود برای سربلندی کشورمان بیش از پیش تلاش بکنیم. من لازم می دانم از همه کسانی که در برداشتن این گام ها تلاش کردند ، به ویژه وزیر امورخارجه کشورمان، تیم هسته ای، رییس سازمان انرژی اتمی و تیم حقوقی و همه کسانی که این روزها تلاش کردند، تشکر کنم. از طرف خودم و از طرف ملت ایران.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=66165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. ظریف خسته نباشی

  2. ا سلام جا دارد عرض تبریک محضر ریاست محترم جمهور ،‌دکتر ظریف عزیز و تیم مذاکره کننده هسته ای بخاطر توافق هسته ای لوزان و آرزوی روزهای بهتر برای ملت شریف ایران زمین را داریم انشاءالله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.