تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

تاثیر توافق هسته‌ای در‌ بازار کامپیوتر

  • کد خبر : 66198
  • 15 فروردین 1394 - 18:54

سرویس فناوری /میرملاس نیوز   مانند سال‌های گذشته بازار خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال از هفته دوم فروردین ماه فعالیت خود را آغاز کرده است. بازگشایی بازار به امید جبران رکود نسبی ماه پایانی سال ۹۳ صورت گرفت؛ اما گویا این امید ناامید شده و اقدام کسبه برای بازگشایی بازار و آغاز سال […]

سرویس فناوری /میرملاس نیوز

 

مانند سال‌های گذشته بازار خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال از هفته دوم فروردین ماه فعالیت خود را آغاز کرده است. بازگشایی بازار به امید جبران رکود نسبی ماه پایانی سال ۹۳ صورت گرفت؛ اما گویا این امید ناامید شده و اقدام کسبه برای بازگشایی بازار و آغاز سال کاری جدید چندان نتیجه‌ای در بر نداشته و به همین دلیل بازار پس از یکی دو روز به حالت نیمه تعطیل درآمده است. البته این موضوع چندان دور از ذهن نبوده و کارشناسان و فعالان بازار چنین وضعیتی را برای بازار کامپیوتر پیش‌بینی می‌کردند. اما کارشناسان و حتی فعالان بازار پیش‌بینی‌های جدید و متفاوتی از وضعیت بازار کامپیوتر در سال ۹۴ ارایه داده‌اند. این گزارش را بخوانید تا در این مورد بیشتر بدانید.

 

کامپیوتر 

پیش‌بینی‌های خوب و بد

اگر چه گروهی از فعالان بازار می‌گویند: ورود محصولات جدید به بازار در ماه‌های اردیبهشت و خرداد موجب رونق بازار از سومین ماه سال می‌شود؛ اما گروهی دیگر از کسبه بازار و همچنین کارشناسان بر این باورند که رکود حاکم بر بازار کامپیوتر در سال جدید به درازا خواهد کشید.

به گفته فعالان بازار، امید چندانی به رونق بازار در ماه‌های اول و دوم  نیست و حتی انتظار می‌رود که با توجه به وقوع جریان‌های سیاسی بازار روزهای سردتری را پیش رو داشته باشد.

چرا که امید به بهبود مناسبات سیاسی بین ایران و سایر کشورها انتظار کاهش سریع قیمت‌ها را به وجود می آورد و به همین دلیل خریداران به امید ارزان‌تر شدن کالاها از خرید خودداری می کنند.

کارشناسان نیز با تایید این موضوع می‌گویند: به صورت کلی و با توجه به تجربه سال‌های قبل، بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری از اوایل فروردین ماه تا اوایل خردادماه و حتی اواسط این ماه در رکود به سر می‌برد و انتظار می‌رود با توجه به بروز اتفاق‌های سیاسی جدید به نظر می‌رسد بازار با رونق فاصله گرفته است.

محمد برزگر یک کارشناس بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: کاهش نسبی نرخ دلار آزاد که از اوایل اسفند ماه سال گذشته شاهد آن بودیم موجب شد که بسیاری از افرادی که قصد خرید داشتند، به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید خودداری کنند و این در حالی بود که کارشناسان اعلام کرده بودند که به دللی رشد هزینه‌های جانبی نظیر حقوق و دستمزد کارگر و کارمندان، اجاره بها، حامل‌های انرژی و همچنین رشد نرخ تورم احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در سال ۹۴ وجود دارد و به همین دلیل کارشناسان به خریداران توصیه می‌کردند که خرید خود را از بازار اسفند ماه انجام دهند.  به گفته این کارشناس بازار، اما حالا اتفاق خوب هسته‌ای و جریان خوشایند توافق هسته‌ای موجب شده است موجی از امید به کاهش قیمت‌ها در دل خریداران به وجود آید و به همین دلیل به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید خودداری کنند. وی افزود: این درحالی است که امکان کاهش ناگهانی نرخ دلار آزاد وجود ندارد و حتی اگر چنین اتفاقی به فرض محال رخ دهند، فعالان بازار زیر بار کاهش سریع قیمت کالاهایی که گران خریده‌اند نمی‌روند. پس نباید با انتظارهای بیهوده موقعیت بازار را به خطر بیندازیم.

یک فعال بازار هم با بیان این مطلب که بوی بهبود از وضعیت بازار به مشام نمی‌رسد گفت: اگر چه به نتیجه مطلوب رسیدن مذاکرات هسته‌ای خبری خوش است؛ اما نتیاج نامطلوبی در کوتاه مدت بر بازار کامپیوتر خواهد گذاشت که اصلی‌ترین آن انتظار خریداران برای کاهش سریع قیمت‌ها در بازار است و از آنجا که چنین امکانی وجود ندارد روزهای سختی برای بازار کامپیوتر پیش بینی می‌شود.

این فعال بازار افزود: ای کاش خریداران به این آگاهی می‌رسیدند که برای رسیدن باید صبور بود و تا زمانی که شرایط مساعد نشود، نرخ دلار آزاد کاهش نیافته و تثبیت نشود و محموله‌های وارداتی جدید  با دلار ارزان وارد بازار نشوند از کاهش قیمت خبری نیست.

این فعال بازار همچنین با اشاره به رشد هزینه‌های جانبی و مالیات گفت: افزایش ۲۲ درصدی مالیات و هعمچنین رشد نرخ تورم مجال کاهش قیمت به فروشندگان نمی دهد.

نتیجه

بر اساس اعلام کارشناسان، در شرایط فعلی و با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی و همچنین سردرگمی فعالان طراز اول بازار به نظر می‌رسد رکود حالا حالاها میهمان بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی بوده و در نتیجه رونق به بازار دست دوم فروشان قدم رنجه می‌کند.

چرا که نه تنها جریان توافق هسته‌ای کاملا قطعی نشده است و زمان لازم است تا ترتیب معاملات تجار ایرانی با سایر کشورها مشخص شود. به همین دلیل یک آشفتگی و بی سامانی در امر تجارت وجود دارد.به گفته یکی از فعالان بازار؛ این پیش‌بینی درستی است که همگام با بی‌سامانی قیمت در بازار و کاهش تقاضا در بازار، مردم ترجیح می‌دهند به تعمیر و رفع عیب و ایراد‌های دستگاه‌های قدیمی خود بپردازند و قید خرید دستگاه جدید را بزنند. به گفته یکی دیگر از فعالان بازار هم معدود خریدارانی که طی یک هفته اخیر به بازار مراجعه کرده‌اند اکثرا متقاضی خرید آی‌پد یا آی‌فون‌های دست دوم بودند.

 منبع: فناوران

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=66198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.