تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

واکنش به گزارش پتروشیمی لرستان”نامی برای لرها و نانی برای دیگران”/توضیحات نگارنده این گزارش

  • کد خبر : 6630
  • 23 تیر 1391 - 22:38

این گزارش که در خبرگزاری فارس و سایت میرملاس نیوز انتشار یافت به مزاج مسولان پتروشیمی لرستان خوش نیامد و با تلاش هایی در سطوح مختلف دستگاه نظارتی فرهنگ و ارشاد و حتی در خبرگزاری فارس در تهران قصد پاک کردن صورت مساله را داشتند که موفق به دستیابی به اهداف خود نشدند و بالاخره اقدام […]

این گزارش که در خبرگزاری فارس و سایت میرملاس نیوز انتشار یافت به مزاج مسولان پتروشیمی لرستان خوش نیامد و با تلاش هایی در سطوح مختلف دستگاه نظارتی فرهنگ و ارشاد و حتی در خبرگزاری فارس در تهران قصد پاک کردن صورت مساله را داشتند که موفق به دستیابی به اهداف خود نشدند و بالاخره اقدام به تهیه پاسخ گزارش مربوطه نموده اند.

پاسخ پتروشیمی لرستان به این گزارش و توضیحات در این خصوص را با هم می‌خوانیم.

در بخشی از این مرقومه آمده است:

شرکت پتروشیمی لرستان جهت پایداری این صنعت مهم و توسعه صنعت در استان لرستان نکات زیر را متذکر شده تهمت‌ها و اباطیل مذکور را از طریق مراجع قانونی به طور جد پیگیری خواهد نمود.

 ۱- پتروشیمی لرستان از نظر حقوقی یک شرکت خصوصی است و در چهارچوب قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید بنابراین درآمدها و هزینه‌ها و تمام عملیات شرکت با مصوبات هیأت مدیره شرکت شکل می‌‌گیرد. مدیر عامل و تمام کادر و نیروی انسانی شرکت موظف به اجرای مصوبات هیئت مدیره می‌باشند و قوانین حاکم بر دستگاه‌های دولتی شامل شرکت‌های خصوصی نمی‌شوند.

 ۲- به دلیل خصوصی بودن شرکت بودجه‌های عمومی و استانی و دولتی به این شرکت قابل تخصیص نیست.

 ۳- مدیر هر شرکت تولیدی و صنعتی در هر نقطه از جهان موظف است جهت پایداری صنعت و حداکثر بهره‌برداری و کاهش هزینه‌ها و توسعه از کیفی‌ترین نیروهای انسانی و متخصصین با تجربه و آموزش نیروهای انسانی کم‌تجربه اقدام نماید در غیر این‌ صورت خیانت ورزیده است، هر نویسنده‌ای و شخص حقیقی یا حقوقی و یا هر رسانه‌ای بر این اصلی‌ترین اصل مدیریت خدشه وارد کند …

 ۴- تبلیغ بیش از حد و افراطی ناسیونالیسم و قومیت‌گرایی سیاست دشمنان ملت و کشور و استکبار جهانی می‌باشد مصیبت‌ها و گرفتاری‌های ناشی از این تفکر در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی که بر بوق تجزیه کشور و خودمختاری‌ها را سر می‌دادند و به جوانان بزرگواری در مقابل این اندیشه‌های کج و کژراهه به شهادت نشستند یادمان نرفته‌اند وظیفه داریم تا در مقابل هر نوع اندیشه که سبب جدایی ملت بزرگ ایران گردد بیدار باشیم، ولی با این‌ همه در تمام مراحل پروژه سعی شده است که از توان نیروها و شرکت‌های بومی استان حداکثر استفاده و بهره‌برداری به عمل آید که در خصوص شرکت‌های بومی می‌توان به شرکت‌های: شرکت جهاد نصر لرستان، شرکت بستان رود، شرکت مخروط کار، شرکت صنایع زرهی بنی‌هاشم، شرت سام عمران غرب، شرکت سهراب سازه، شرکت طائی افلاک، شرکت حامیان سبز گستر و شرکت آرمین گستر که در پروژه فعالیت داشته و یا دارند، اشاره نمود، ضمناً به شرکت‌های غیربومی نیز سفارش تأکید شده است که حداکثر به‌کارگیری را از نیروهای بومی انجام دهند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در خصوص نیروهای طرح نیز که با دو دسته نیروهای دوران طرح و بهره‌برداری تقسیم می‌شود به استحضار مردم شریف استان می‌رسانیم که تعداد کل نیروهای دوران طرح در تمامی ردیف‌های مدیریتی، فنی، ستادی و خدماتی، طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت ۱۱۵ نفر می‌باشد که بیش از ۷۴ درصد آنها از نیروهای بومی استان بوده و به صورت قراردادهای مستقیم و غیرمستقیم با شرکت فعالیت می‌کنند و سعی می‌شود با توجه به تجربه‌ای که نفرات مذکور در طول اجرای پروژه اندوخته‌اند، در دوران بهره‌برداری نیز از آنها استفاده گردد.

در خصوص چارت سازمانی (نیروهای مدیریتی و فنی و ستادی) مصوب دوران بهره‌برداری نیز که حدود ۲۱۰ نفر می‌باشد، هیأت مدیره شرکت مقرر نمود مابقی نیروهای چارت مذکور (با احتساب نیروهای دوران طرح) از طریق آزمون استخدامی اقدام شده و حدود ۱۸۰ نفر در این مراحل جذب گردند.

لذا در این مرحله نیز با وجود عدم التزام شرکت به رعایت مصوبات استخدامی مربوط به شرکت‌های دولتی، خود را ملزم به رعایت مصوبه شماره ۷۸۵۸۵/۳۲۵۱۲ مورخه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۸۴ هیئت وزیران نمود و مقرر شد ۵۰ درصد از سهمیه کل نیروهای دوران بهره‌برداری به نیروهای بومی استان اختصاص یابد و آزمون توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با نظارت دستگاه‌های امنیتی استان با فراخوان سراسری از متقاضیان واجد‌الشرایط انجام پذیرفت پس از آزمون کتبی به تعداد سه برابر ظرفیت لازم برای رشته‌های مورد نیاز جهت مصاحبه علمی دعوت به عمل آمد، در مصاحبه‌‌های مذکور نیز از تیم‌های مجربی از کارشناسان شرکت‌های پتروشیمی جم، تبریز، اراک و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت نارگان دعوت به عمل آمد تا با توجه به محدودیت‌ جذب نیروها انتخاب شوند و در نهایت نمره نهایی پذیرفته شدگان با لحاظ نمودن پارامترهایی همچون معدل، دانشگاه محل تحصیل، سابقه کار اجرایی، خانواده معظم شهداء و ایثارگران، بومی بودن و نمره‌های آزمون کتبی و مصاحبه علمی، استخراج گردید و لیست نهایی پذیرفته شدگان اعلام شد که در نهایت ۵۴ درصد نیروهای مربوط به دوران بهره‌برداری به استان لرستان و ۲۶ درصد به استان‌های هم‌جوار و مابقی به نقاط دیگر کشور اختصاص یافت.

ذکر این نکته ضروری می‌باشد که با توجه به حساسیت فوق‌العاده شرایط عملیاتی واحدهای موجود در این مجتمع و استفاده از تکنولوژی‌های برتر در این شرکت، خود را از توان نیروهای مجرب و با استعداد کل کشور محروم ننماید، همچنان که در مصوبه هیئت محترم وزیران نیز برای دستگاه‌های دولتی این مهم لحاظ شده است.

 ب- ایجاد و تأمین فضای امن اقتصادی یکی از فاکتورهای اصلی و مهم توسعه است و این امر بزرگ بر مسئولین محترم نظام و رسانه‌ها فرض و واجب است بر عکس خدای نکرده ایجاد و تشویق و القاء ناامنی اقتصادی و بلوا و آشوب فکری کار جاهلان بی‌مزد و با مزد است.

بی‌اطلاع و غیر مستند سخن گفتن را چه می‌توان نام گذاشت؟! در موضوع شرایط آلایندگی این شرکت نیز که حقیقتاً نگارنده با بی‌اطلاعی محض (انشاء الله) به تشویش اذهان عمومی پرداخته است اعلام می‌گردد که این شرکت مجوز زیست‌محیطی خود را از سازمان حفاظت محیط زیست استان به شماره ۳-۱۲۷- ۱۱۷ مورخه ۲۴ آذرماه ۱۳۸۴ دریافت نموده است.

سوخت اشاره شده در این طرح همان گاز طبیعی مربوط به مصارف خانگی بوده و مشخص نیست که آن نشریه محترم چگونه سرطان‌زا بودن آن را کشف و اعلام نموده است؟! خوراک این واحد نیز گاز اتیلن بوده که از طریق خط لوله سراسری به این شرکت منتقل می‌شود و محصول آن گرانول‌های پلی اتیلن بوده که مصارفی همچون ظروف یک‌بار مصرف، پوشش سیم و کابل، وسایل خانگی و لوله‌های مربوط به آب و فاضلاب و… دارد.

ضمناً سیستم تصفیه پساب صنعتی برای این طرح، خریداری شده و خروجی پساب این مجتمع، آب قابل استفاده برای مصارف کشاورزی می‌باشد.

در خصوص میزان پیشرفت فعالیت‌های اجرایی نیز به استحضار مردم شریف استان می‌رسانیم با وجود تمام محدودیت‌های ظالمانه بین‌المللی بانکی و تأمین کالا برای صنایع نفت و گاز کشور عزیزمان، از زمان فراهم شدن اعتبارات مورد نیاز طرح (خرداد سال ۸۸) پیشرفت فیزیکی طرح ۷۵,۳ درصد می‌باشد و در دو سال متوالی گذشته بیشترین میزان پیشرفت را در بین کل طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشته است و بسنده نمودن غیر منصفانه آن نشریه به دو عکس از پروژه و انتشار آن در اذهان عمومی جهت سیاه نمایی وضعیت پروژه کاری ناجوانمردانه، دشمن شاد کن و مأیوس نمودن امید مردم شریف کشورمان است.

در این نامه همچنین آمده است: می‌بایست جهت قضاوتی درست و عادلانه در مورد پیشرفت پروژه واقعیت‌های روز را ملاک قرار داده و آن گاه آن‌را با زمان‌بندی اولیه پروژه مطابقت داد. ضمناً با توجه به ماهیت یک بنگاه اقتصادی خصوصی پرواضح است که بهره‌برداری در حداقل زمان ممکن نهایت خواسته سهام‌داران شرکت بوده و مجری طرح مسئولیت پاسخگویی به هیئت مدیره را عهده‌دار است.

در موضوع مطالب منتشر شده در مورد مسئول ایمنی و بهداشت این شرکت نیز اعلام می‌شود نامبرده به صورت مأمور از طرف شرکت پتروشیمی تبریز در این طرح مشغول به خدمت بوده و ۱۵ سال سابقه کار مرتبط داشته و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت می‌باشد و هیچ نسبت فامیلی با مدیرعامل محترم شرکت ندارند. لذا درج عنوان مقاله با نام پتروشیمی لرستان و پسرخاله و نسبت دادن عناوینی چون بی‌تجربه بودن، پسرخاله بودن و همه‌کاره شرکت به نظر با نیاتی خصمانه و وهن‌آلود بیان شده که در شأن هیچ قلم خداترسی نمی‌باشد.

مطالب نسبت داده شده به پرسنل غیربومی خدوم این شرکت که به عنوان یک هم‌وطن و ایرانی، با تلاش صادقانه مخلصانه سعی وافر در ساختن ایران اسلامی دارند و تاکنون با توجه به شرایط سخت و نفس‌گیر در اجرای چنین پروژه‌هایی از هیچ همت و تلاشی دریغ ننموده‌اند جای بسی تأسف دارد که در یک نشریه عمومی چنین بر شخصیت‌ کاری و اجتماعی آنها بی‌مهابا تاخت و تاز می‌شود و گویی سعی فراوان در القای موضوعاتی همچون قوم و قبیله گرایی که جزو یکی از استراتژی‌های اساسی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی جهت هدف قرار دادن انسجام ملی و اسلامی بوده دارند.

در پایان کلام شرکت پتروشیمی لرستان به طور اصولی و عالمانه به تجزیه و تحلیل و انتقاد نحوه اندیشه و عملکرد مدیران شرکت و همه کادر صنعت ایمان دارد اما این تجزیه و تحلیل و … چگونه انجام پذیرد و شیوه آن چیست؟ آیا هر شخص حقیقی یا حقوقی آنچه می‌خواهد و با تمام بی‌اطلاعی قلم می‌راند و در هر جا و محفل و رسانه و … به تخریب صنعت و توسعه کشور می‌نشیند می‌توان بر آن نام تجزیه و تحلیل و انتقاد گذاشت؟ به‌ نظر روابط عمومی شرکت پتروشیمی لرستان تجزیه و تحلیل صنعت پتروشیمی لرستان باید توازنی داشته باشد با آنچه که به این صنعت داده شده است، درست برابری دو کفه ترازو، یعنی تجزیه و تحلیل بخش خصوصی باید با مصوبات هیأت مدیره مقایسه و به ‌دقت بررسی شود و لاغیر.

توضیح خبرگزاری فارس لرستان

باتقدیر از احساس مسئولیت! روابط‌عمومی این پتروشیمی که البته خامه خود را به الفاظ نامناسبی آراسته‌ و همه را به باد توهین و ناسزا گرفته‌اند! ذکر چند نکته ضر.ری به نظر می‌رسد: رسانه پرداختن به مطالبات عمومی مردم را وظیفه‌ی خود می‌داند، همچنان که در ماده‌ی ۳ قانون مطبوعات نیز آمده که: «مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادات، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به‌ اطلاع عمومی برسانند» و در این مسیر هرگز از رسالت خویش که همانا « پیشبرد اهداف مشخص شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است غافل نشده است.

بر همین اساس از آنجا که رهبر معظم انقلاب امسال را به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» نامگذاری فرموده‌اند و نیز با توجه به روند نامناسبی که صنایع استان در سال‌های گذشته پیدا کرده، خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌های لرستان نیز در راستای کمک به تحقق شعار امسال رهبری با توجه به اولویتی که در پرداختن به مسائل اقتصادی برای خود قائل است، تلاش می‌نماید استان و مسئولان استان را در راه رفع مشکلات موجود یاری نماید؛ چرا که نیک می‌داند همت آنان صرف این مسأله می‌شود. کما این‌ که در حال حاضر می‌توان گفت به یاری خدا و تلاش شبانه‌روزی استاندار تلاشگر استان و سایر مسئولان روند بهبود مناسبی در این حوزه حاکم شده است.

انتشار چندیدن گزارش، خبر و ویژه‌نامه بر اساس نامگذاری سال توسط این نشریه گواه حسن نیت ما در این راه است. البته در سالیان گذشته نیز این خبرگزاری از مسائل اقتصادی غافل نبوده و به عنوان نمونه بارها و بارها در مورد همین پتروشیمی اطلاع‌رسانی نموده تا دریچه‌های تازه‌ی امید همواره برای مردمان سخت‌کوش این استان گشوده بماند و با امیدواری بیشتری به فردا و فرداها چشم بدوزند.

در راستای این اطلاع‌رسانی مطلوب و مستند، در سال گذشته خبرنگار ما چند بار تلاش نمود مصاحبه‌ای را با مدیرعامل محترم پتروشیمی تدارک ببیند تا مردم از زبان وی در جریان چند و چون ماجرا قرار گیرند که البته وی نپذیرفت پاسخگوی پرسش‌های خبرنگار ما باشد و در عوض پیشنهاد داد در قالب رپرتاژ آگهی (انتشار مطلب در قبال دریافت پول توسط رسانه) همه‌ی سخنانش را آن‌گونه که می‌خواهد منتشر کنیم که البته در هر دو مورد پیشنهاد ایشان پذیرفته نشد زیرا ماهیت کار رسانه‌هایی مانند خبرگزاری‌ها با آگهی و رپورتاژ منافات دارد و آن زمان نیز هیچ‌گونه موضعی نیز در قبال آن از خود نشان ندادیم اما شگفتا که روابط‌عمومی پتروشیمی از این رسانه به عنوان توهین آمیز «جاهلان بی‌مزد و بامزد» و «خائن» و اهل «سیاه نمایی» نام می‌برد.. ادبیاتی که حقیقتا” فقط شایسته گوینده آن است.

از آنجا که گروهی از خانواده‌هایی که فرزندان‌شان در آزمون استخدامی پتروشیمی شرکت کرده بودند از چگونگی و شیوه این آزمون گله‌مند بودند، خبرنگار اقتصادی ما بر آن بود علت این مسئله را روشن کند که هیچکس حاضر به پاسخگویی نشد.

 انتظار می‌رفت مسئولان پتروشیمی در این برهه لااقل به احترام این خانواده‌ها توضیحاتی ارائه می‌دادند تا ابهامات برطرف گردد اما این اتفاق نیفتاد و این عزیزان ناگزیر شکایت خود را به استانداری لرستان بردند.

جالب اینجاست روابط‌عمومی پتروشیمی برای دور کردن اذهان عمومی از اصل مسئله، در یک فرار به جلوی نه چندان رندانه دست‌اندرکاران رسانه را به «تبلیغ بیش از حد و افراطی ناسیونالیسم و قومیت‌گرایی» متهم می‌نماید.

پرسش این است که آیا اگر شخص یا اشخاصی از حقوق حقه‌ی مردمان سرزمین‌اش دفاع نمایند، دچار «قوم و قبیله گرایی و افراط در ناسیونالیسم» شده‌اند؟ اگر این گونه است که بسیاری از مسئولان کشور باید پاسخگو باشند، چرا که در پاره‌ای اوقات تا پای جان از منافع مردمان حوزه‌ی خدمت‌شان دفاع کرده‌اند! در مطلب مذکور به‌ هیچ عنوان توهینی به هیچ‌کدام از اقوام ایرانی دیده نمی‌شود چون هرگز در هیچ برهه‌ای از زمان چنین هدفی نداشته و نخواهیم داشت.

یک مقایسه‌ کوچک می‌تواند هر کسی را متوجه این مسأله نماید که لرستان از نظر درصد بالای بیکاری اوضاع چندان مناسبی ندارد و اگر به صورت ویژه‌ای به مسائل و مشکلات‌اش رسیدگی نشود، این مسأله تبعات گسترده‌ای خواهد داشت که البته فشار بیشتر بر مردم و در تنگنا قرار گرفتن هر چه بیشتر آن‌ها از جمله‌ی آن‌هاست.

از نظر هر شخص دانا و خبره‌ای، تلاش بیشتر در جهت دست‌یابی به اهداف بیشتر و والاتر و کوتاه نمودن زمان دسترسی از جمله فاکتورهایی است که می‌توان از آن‌ها به عنوان لبیک به ندای رهبری در خصوص شعار امسال یاد کرد.

به تأخیر افتادن بهره‌برداری از این پتروشیمی و بی‌اساس بودن وعده‌هایی که تاکنون در این زمینه از سوی مدیرعامل محترم آن داده شده را هرگز نمی‌توان در راستای شعار امسال رهبری دانست و البته از این نظر مسئولان استانی بدون شک پیگیر کیفیت و کمیت این مسأله خواهند بود. یادآوری این مسأله و پیگیری مطالبات مردم در حیطه‌ اختیارات مطبوعات است و هیچ کس نمی‌تواند از این حیث آن‌ها را «خصمانه»، «دشمن‌شاد کن» و «وهن‌آلود» قلمداد کند. بر اساس مستنداتی که در اختیار است، آمار ارائه‌شده در خصوص تعداد نیروهای غیر بومی که در این شرکت مشغول به کار هستند دارای تناقضاتی است که تفاوتی آشکار با آن‌چه مسئولان آن اعلام نموده‌اند، دارد.

 ای کاش مسئولان پتروشیمی در مورد زمین‌های خالی این شرکت که در آنها جو کشت می‌شود و گوسفندان پرواری در حال چرای محوطه این شرکت هستند را نیز برای روشن شدن اذهان عمومی توضیح می‌دادند! در این جوابیه از شرکت‌های بومی همکار در پروژه یاد شده و شگفتا که نامی از شرکت ماشین‌سازی لرستان نیست که بدون شک اگر بود امروز به مشکلات عدیده‌ای مواجه نبود.

آیا تأمین ماشین‌آلات و سازه‌های مورد نیاز از لرستان و این شرکت(ماشین‌سازی) برای پتروشیمی کم هزینه‌تر و مفیدتر نبود؟ بدون شک لرستانی‌ها تمام کسانی را که در گذشته در هر پُست و مقامی با بی‌تفاوتی و سکوت‌شان به انتقال پتروشیمی به استان مرکزی کمک نموده‌اند را نخواهند بخشید و اگر امروز در زمینه‌های این‌چنینی بی‌تفاوت و ساکت نباشند، تنها و تنها به واسطه‌ی رسالت سنگینی است که بر دوش خود احساس می‌کنند و با یاری خداوند در این مسیر هرگز وجدان‌‌شان را معامله نخواهند کرد، همچنان که تاکنون نکرده‌اند.

خبرگزاری فارس می‌توانست بر اساس قانون مطبوعات قسمت‌هایی از این جوابیه که مشمول «توهین» و «افترا» می‌باشد را حذف نماید (ماده‌ی ۲۳ قانون مطبوعات) که البته با صرف‌نظر از آن جهت روشن شدن اذهان عمومی بدون هیچ‌گونه کم و کاستی آن را عیناً منتشر نموده است تا مخاطبان خود در این زمینه قضاوت کنند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=6630

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. باسلام خدمت برادر ارجمند امین آزادبخت می خواستم بپرسم دومین سالگرد رحلت آیت اله مروجی در شهرستان کوهدشت باشکوه خاصی باحضور نماینده محترم ولی فقیه استان لرستان برگزار شد چرا گزارشی و تصویری در سایت منعکس نشد واقعا آیت اله مروجی حق زیادی بر گردن مردم این مرز و بوم دارد

  2. افرین دمت گرم

  3. ضمن خسته نباشید باید از خبرگزاری فارس لرستان و همچنین شما در خصوص این گزارش تقدیر کرد

  4. باسلام و خدا قوت باید مدیران ناکارآمد توسط رسانه ها به مردم معرفی شوند از رسانه فارس و شما کمال تشکر را دارم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.