- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مدیر حفظ نباتات لرستان : ۲۱۶ هزار هکتار از مزارع لرستان زیر کشت گندم دیم قرار دارد‌

139305041351325663295313 [1]

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیرکشت گندم آبی در لرستان ۷۳ هزار و ۸۱۳ هکتار، گندم دیم ۲۱۶ هزار هکتار و ۱۲۰ هزار هکتار نیز زیرکشت جو قرار دارد.

به گزارش میرملاس، مجید جوادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم  اظهار داشت: سطح زیرکشت گندم آبی در لرستان ۷۳ هزار و ۸۱۳ هکتار و برای گندم دیم ۲۱۶ هزار هکتار است و ۱۲۰ هزار هکتار نیز زیرکشت جو قرار دارد.

وی افزود: در ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان، ضدعفونی بذر انجام شده است و امروز ۳۶ درصد از ضدعفونی‌‌کننده‌ها از نوع مایع هستند چرا‌که ضدعفونی‌کننده‌های پودری که در گذشته استفاده می‌شد، کیفیت لازم را در بحث اختلاط با بذر نداشتند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان با بیان این‌که برای ۱۷۰ هزار و ۵۰۰ نهال، گواهی قرنطینه صادر شده است، عنوان کرد: در ۱۷ هزار هکتار از اراضی لرستان، مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی با جوندگان انجام شده و به‌طور اختصاصی در زمینه مبارزه با ملخ، ۹۵۷ هکتار از اراضی کشاورزی پاکسازی شده است.

وی با بیان این‌که ۷۰ دستگاه سمپاش دو هزار لیتری به مجموع ابزار و ادوات سمپاشی کشاورزی استان اضافه شده است، تصریح کرد: آزمایشگاه کشاورزی لرستان، یک مرکز آگاهی‌بخشی و آزمایشگاه قابل‌قبولی در منطقه است اما نیاز به توسعه و تجهیزات بیشتری دارد که امید است یک ردیف حمایتی ملی در زمینه اعتبارات برای این آزمایشگاه لحاظ شود.

جوادی با اشاره به این‌که چهار کمیته برای تولید محصولات کشاورزی سالم در استان تشکیل شده است، خاطرنشان کرد : در حوزه سلامت محصول، گواهی استاندارد برای تعدادی از محصولات عرضه شده به بازار مصرف صادر شده و ۱۴ هزار کد ۱۶ رقمی که بیانگر محصول سالم است، برای سه محصول انار، سیب و هندوانه اخذ شده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۳، اقداماتی از قبیل چاپ و توزیع پنج هزار نسخه گاهنامه آفت”سن” غلات و دو هزار نسخه گاهنامه تک برگی سرمازدگی، پخش سه حلقه فیلم آموزشی در شبکه بازار، برگزاری کارگاه‌های کالیبراسیون و چاپ و توزیع اطلاعیه‌های ترویجی آفت “زنگ” غلات، در راستای آموزش و جلب مشارکت کشاورزان در کنترل عوامل خسارت‌زا انجام شده است.