- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان: مبارزه با علف‌های هرز در ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع لرستان انجام شد

غضنفر [1]

 

مهرداد غضنفری  در جلسه مدیران ادارات جهاد کشاورزی استان که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: وجود منابع آب‌وخاک مطلوب، اقلیم مناسب و نیروی کار ارزان و در دسترس، شرایط لازم را برای فعالیت‌های کشاورزی در استان فراهم کرده که اگر مؤلفه سرمایه را هم به مجموعه پتانسیل‌های استان اضافه کنیم، عملکرد بخش کشاورزی به‌مراتب بهتر و کیفی‌تر می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد درگذشته به علت عدم برنامه محوری و اکتفا به اقدامات شعاری و تشریفاتی و آمار گرایی صرف، فرصت سوزی‌هایی در استان رخ‌داده است که امید می‌رود از این‌ پس با آسیب‌شناسی‌ و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده، اقدامات مؤثرتری در جهت تأمین امنیت غذایی مردم که هدف راهبردی جهاد کشاورزی است، انجام بگیرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در استان لرستان ۸۰۰ هزار هکتار، اراضی زراعی و باغی وجود دارد و مساحت جنگل‌ها و مراتع استان، ۲ میلیون هکتار است.

وی تصریح کرد: فقط ۲۵ درصد از اراضی لرستان آبی است، مابقی که سطح ۶۰۰ هزار هکتار را شامل می‌شود به‌صورت دیم است بنابراین با تخصیص ۳۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت‌فشار، درصدد آبی کردن اراضی استان هستیم که در حال حاضر آبی کردن پنج‌ تا شش هکتار از این اراضی در دست اجراست.

غضنفری خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان اعتبارات استانی و ملی جهاد کشاورزی لرستان ۲۰ میلیارد تومان بود ولی امسال این رقم به بیش از ۶۰ میلیارد تومان رسیده که حدود ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار در سفر استانی ریاست‌جمهور اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در لرستان تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی ۳۰ هزار نفر است، بیان کرد: در سال ۹۳، ۹ ایستگاه پمپاژ پس از ده سال تعطیلی دوباره راه‌اندازی شد و پنج ایستگاه پمپاژ نیز به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی از مشکلات استان در حوزه زراعت این است که معمولاً زمین‌های کشاورزی به علت عدم بضاعت کشاورزان، مجهز به آبیاری مکانیزه نیست درنتیجه در اثر وقایعی مانند خشک‌سالی مزارع را رها می‌کنند و این سبب می‌شود که این مزرعه‌ها به کانونی برای آفات کشاورزی تبدیل می‌شوند.

وی بابیان اینکه درصد مکانیزاسیون کشت در لرستان به بیش از ۷۰ درصد رسیده است، افزود: با استقرار اکیپ‌های کارشناسی در سطح استان، کارگاه‌های آموزشی و ترویجی مختلفی در رابطه با کشاورزی مکانیزه برگزار شده است.

غضنفری بابیان این‌که ۳۰۰ میلیون اعتبار برای تجهیز ابزار و ادوات کشاورزی تخصیص داده‌شده که این منجر به افزایش ۱۰۰ هزار تنی تولید در استان شده است، عنوان کرد: در سال ۹۳، سه برابر سهمیه و ظرفیت استان، مهندس ناظر جذب‌شده است که تعداد مهندسان ناظر از ۲۶۰ نفر به ۶۶۰ نفر افزایش‌یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید محصولات غذایی سالم، تصریح کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی استان، گواهی سلامت دارند و میزان فلزات سنگین به‌ویژه نیترات در محصولات کشاورزی به حداقل رسیده است که استمرار این روند همکاری و تعامل سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از نقاط استان، کشاورزان مهاجر با در اختیار گرفتن زمین‌های زراعی، اقدام به کشت‌های نامتعارف که موردنیاز استان هم نبود می‌کردند و با استفاده بی‌رویه از سموم و کود‌های شیمیایی، تأثیر مخربی در سلامت مردم و چرخه اقتصادی استان داشتند که با تمام این افراد برخورد شده است.

غضنفری بیان کرد: در سال ۹۳، در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، بحث مبارزه با آفت سن گندم و در ۱۰۰ هزار هکتار نیز مبارزه با علف هرز انجام‌شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که در سطح ۴۱ هزار هکتار پوشش داده‌شده، رشد چشمگیری داشته است.

وی گفت: باوجود ظرفیت‌های کم‌نظیری در استان، ازجمله وجود ۶ میلیون واحد دامی و ۶۳ هزار هکتار باغ، تولید ۵۰ هزار تن گوشت قرمز، ۴۶ هزار تن گوشت سفید و ۲۳ تن ماهی در استان، هنوز با حد مطلوب و آرمانی فاصله‌داریم که باید با تلاش بیشتری کار شود.