- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کوهدشت و استاندار ؛ آمیران و بن‌لار

images

 

 صالح سوری / میرملاس : 

چند روز پیش در خبرگزاری ایرنا آمده بود که استاندار لرستان در حاشیه بازدید از پروژه‌های کشاورزی و عمرانی بخش معمولان پلدختر بر آسفالت جاده “بن‌لار” به “چهار قلعه” و “آمیران کوشکی” به کوهدشت تا پایان امسال تاکید کرده است. نگارنده که تمام کودکی و نوجوانی خود را در حد فاصل این دو جاده زیسته است با شنیدن این خبر چو بید بر خود لرزیدم و دلشوره‌ای عجیب سراپای وجودم را فرا گرفت.وقتی که به عرصه‌های طبیعی شهرستان و استان می‌نگرم و جاده‌های آسفالت شده این مناطق را در نظر می‌گذرانم،چیزی جز طبیعتی تخریب شده و جنگل‌هایی سوخته بر جای نمی‌بینم.واقعیت آن است برخی از این جاده‌هایی که برای مناطق عشایری و روستایی احداث شده و آسفالت گردیده، مضرات آنها بیش از فوایدشان بوده و نه تنها نتوانسته از سیل مهاجرین روستایی و عشایری به شهرها جلوگیری کند، بلکه از نظر اقتصادی نیز تولیدات آنها عوایدشان کمتر از هزینه های است که برای راه شکافی و آسفالت این جاده‌هها پرداخت شده است.
بی شک منطقه “چهارقلعه” و “قرعلیوند” یکی از بکرترین نواحی جنگلی شهرستان کوهدشت محسوب می‌شود که با آسفالت راه ارتباطی آنها به “بن‌لار” و “آمیران” که احتمالا با یک مطالعه جامع و ارزیابی زیست محیطی فاقد توجیه اقتصادی هستند،جنگل‌های آنان را دچار همان سرنوشتی می‌کند که جاده “اولاد قباد” به آن دچار گردید.به راستی آسفالت این جاده‌‌ها گره از کدام مشکلات این مناطق می‌گشاید و کدام مراکز عمده اقتصادی را به هم متصل می‌نماید؟معمولان و کوهدشت چه ارتباط اقتصادی مهمی با هم دارند که جاده میان‌بر حد فاصل آنها باید آسفالت گردد؟ روزانه مگر چند خودرو بین این دو مرکز تردد می‌کنند که باید جنگل‌های بکر منطقه را به تیغ بولدوزرها سپرد ؟آسفالت این جاده‌ها به کدام نیاز اقتصادی، اداری، فرهنگی و … پاسخ می‌دهد؟روستاهای “قرعلیوند”، “خوشناموند”، “سوری لکی” و “چهار قلعه” که بنا به دلایل تاریخی و نسبت‌های قومی و قبیله‌ای بیشترین ارتباط را در بین روستاهای کوهدشت با بخش معمولان دارند، بجز شرکت در مراسم فاتحه‌خوانی و دید و بازدیدهای فامیلی آن هم به صورت محدود چه ارتباط اقتصادی مهم دیگری با بخش معمولان دارند؟آیا باغ‌های انجیر روستای “چهارقلعه” که بیشتر از کم‌آبی رنج می برند تا نبود جاده آسفالته به سمت پلدختر، اگر یک ساعت دیرتر به بازار مصرف کشور برسند، باغداران آن دچار آسیب جدی می‌شوند؟
آقای استاندار! به جنگل‌های بلوط کوهدشت رحم کنید و پای تبر به دستان بی‌مسئولیتی که به خاطر یک سیخ کباب درختی را بی رحمانه به خاکستر تبدیل می‌کنند، به این مناطق باز نکنید.
آقای استاندار! امیدوارم تیمی از کارشناسان مجرب و بی‌طرف استان را مأمور نمایید تا ضمن ارزیابی زیست محیطی این پروژه‌ها ضرورت آسفالت این جاده‌ها و پیامدهای مثبت و منفی آن را مطالعه نمایند.