تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

نقدی بر جوابیه ی مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کوهدشت

  • کد خبر : 66446
  • 20 فروردین 1394 - 17:10

   الهام خوشنام وند / میرملاس :   مدیریت محترم وب سایت تأثیرگذار میرملاس نیوز سلام علیکم. ضمن سپاس از شما که با انتشار گزارش ” کدام اداره منابع طبیعی” به قلم اینجانب، واکنش های مخاطبان نکته سنج و جوابیه اداره منابع طبیعی وآبخیزداری کوهدشت عملاً فضای ارتباطی را بین مردم، مسئولان و رسانه ها ایجاد […]

1d77059d0d8adeb2ceccdbc07bdc73c2_XL

 

 الهام خوشنام وند / میرملاس : 

 مدیریت محترم وب سایت تأثیرگذار میرملاس نیوز سلام علیکم.

ضمن سپاس از شما که با انتشار گزارش ” کدام اداره منابع طبیعی” به قلم اینجانب، واکنش های مخاطبان نکته سنج و جوابیه اداره منابع طبیعی وآبخیزداری کوهدشت عملاً فضای ارتباطی را بین مردم، مسئولان و رسانه ها ایجاد نمودید؛ مطلب زیر جهت پاسخ به برخی ابهامات موجود در جوابیه ی مذکور ارسال می گردد. خواهشمند است نسبت به انتشار آن به نحو مؤثر عنایت لازم را مبذول فرمایید:  

جای خوشحالی است که رسانه ها، مردم و مسئولان منطقه چنان به مقوله ی محیط زیست حساس هستند که هیچ خبر یا گزارشی را بدون واکنش، نادیده نمی گیرند اما بر ماست که اجازه ندهیم  حق و حقیقت در زیر لوای الفاظ، پنهان یا دوپهلو بماند. مطلب “کدام اداره منابع طبیعی” علیرغم لطف مردم، گویا به مذاق مدیریت محترم منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان کوهدشت خوش نیامد که جوابیه ای نسبتاً تند را از طریق وب سایت میرملاس منتشر نموده اند! این حق ایشان است که نقد مرا -که قطعاً خالی از اشکال نیست –  نپذیرند اما با مطالعه ی جوابیه به وضوح می توان فهمید که تلاشی بی حاصل است برای کتمان موضوع و زیر سؤال بردن نیت اینجانب و همراهانم! شاید اگر به خاطر دفاع از تفکر حفظ منابع ملی و سرزمینی نبود؛ باوجود این که در جوابیه، هدف ما تحت عنوان “نیت و انگیزه های نامعلوم” زیر سؤال رفته، در مقام دفاع از خود به عنوان نگارنده، لازم نمی دانستم حتی یک کلمه بنویسم زیرا بهترین دفاع از عملکرد خودم را همان کامنت های مخاطبان فرهیخته ی میرملاس نیوز می دانم و بیشتر از آن را توقع ندارم.

و اما مدیریت محترم  منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان کوهدشت! امیدوارم موارد زیر مورد توجه شما هم قرار گیرد:

۱-  تفسیر هر کدام از ما درباره “مطلب منتقدانه” یا “سیلی نامهربانانه” متفاوت است. این که انتشار نوشته ای خلاف خواست یا به نوعی به ضرر فرد یا ارگانی باشد، لزوماً سیلی به حساب نمی آید. نوشته “کدام اداره منابع طبیعی؟!” برگرفته از واقعیتی است که با سندیت روز نهم دی ماه۹۳ و به شهادت چندین نفر اتفاق افتاد. ای کاش شما از فرصتی که این نقد به ظاهر ” سیلی” در اختیارتان گذاشته است مدبرانه تر استفاده می کردید.

۲- این که فرموده اید موضوع مربوط به ۳ ، ۴ ماه قبل است و انتشار آن معلوم نیست با چه هدف و انگیزه ای بوده؛ باید عرض کنم: اولاًدرست است که انتشار این واقعه چند ماه بعد از اتفاق بوده، اما اعتراض به سوختن، همان لحظه و پیگیری از اداره متولی، ده دقیقه بعد از آتش سوزی بود. ثانیاً انگیزه نویسنده هرچه باشد بی توجهی شما را به تذکر شهروند مسئول توجیه نمی کند. با این توضیح باید بگویم بنده در ابتدا، پیگری خود و خانواده ام را در حد همان دوندگی روز اول، کافی می دانستم ( و طبق اقرار شما در جوابیه، گویا همان اعتراض ما منجر به خاموشی آتش و نسوختن کامل درخت شده است) تا اینکه تاکید اخیر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم حراست از  محیط زیست سرمشقی شد که به اهمیت موضوع – نه از دید خودم که بسیار درباره اش حساسیت دارم که، از دید مقام اول کشور– پی ببرم. بنابراین طبق وظیفه انسانی و اسلامی، خود را ملزم به نگارش مطلبی درباره آن اتفاق تلخ نمودم. ضمن اینکه به نظر نمی آید مرور زمان از اهمیت نشر مقاله درباره محیط زیست بکاهد.

۳- ناراحتی و نگرانی اصلی بنده و دیگر دوستداران طبیعت، علاوه بر نابود شدن جنگل ها، برخی سهل انگاری های متولیان است که حساسیت و پیگیری های مصرانه مردم و رسانه ها  درمورد پاسخ گویی و عمل گرایی آنان در حیطه کاری شان، نه تنها تشویق نمی شود که در مواردی با زیر سئوال بردن نیت آنها سرکوب هم می شود واین خود یک اهمال کاری بزرگ است که نهال فرهنگ همیاری مردمی را هنوز جوانه نزده، بسوزانیم! حتی با جملات ضد ونقیض، مثلاً در جوابیه شما ادعا شده است که زمینمورد نظر ، مالک آن، فاصله اش تا مرکز شهرستان و تعداد درخت های بلوط آن شناسایی شد ه و خوشبختانه درختی سوخته نشده است!!! اما بلافاصله در پاراگراف بعدی گفته اید:” خوشبختانه بررسی ها نشانگر آن است که درخت، آسیب جدی ندیده است”!!!  آیا این اعتراف خودتان به صحت موضوع، نیت ما را تطهیر نمی کند؟

۴- تئوری متولیان امر در کوهدشت مبنی بر سرزنش بنده و همراهانم به خاطر عدم برخورد عملی با فرد آتش زن،  بسیار جالب است. آیا اگر در جریان ورود بدون اجازه ما به ملک غیر برای خاموش کردن آتشی که آتش زن،  فاتحانه آتش برافروخته اش را نگهبانی می داد، با توجه به نزدیکی روستای محل سکونت وی؛ درگیری و نزاعی احتمالی پیش می آمد خود همین آقایان نمی فرمودند:” مگر این امور متولی رسمی و قانونی ندارد؟ شما به چه اجازه ای وارد حیطه کاری اداره ما شده اید و اعمال قانون نموده اید ؟” بدیهی است طبق قانون، تمام مسئولیت کیفری و حقوقی اعمال خودسرانه قانون بر عهده گروه ما بود نه اداره مربوطه.

۵- بهتر بود اگر امروز به جای پرتاب نیزه ی مسئولیت به زمین شهروندان – که منکر مسئولیتشان در حد قانون نیستم- صادقانه به اتفاقِ افتاده اذعان می کردید و اهمال آن روزتان را فقط با همان تعابیر کمبود نیرو و امکانات تشریح می کردید نه تحقیق و تفحص در اینکه تذکردهنده کیست و گزارشگر کجاست و نیتشان چه بوده و نقشه ی بعدیشان چیست؟! چه بسا یک عذرخواهی صادقانه آب رفته از ارزش کاری شما و دیگر زحماتتان را به جوی بازگرداند.

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم                       جامه ی کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم…

آرزومند بختیاری شما: الهام خوشناموند  

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=66446

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 17در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱۶
  1. مرحبا خواهر گرامی…

  2. خانم خوشناموند ، بنظر می رسد این جوابیه و کلا نوشته ی قبلی شما یک جورایی عامدانه و از سر بغض و کینه می باشد چون در حرف های شما هم کلی عبارات ضد و نقیض بود که صد البته قصد فرافکنی داشته اید. ای کاش در نوشتن ها کمی جانب انصاف را رعایت کنید و مطمئن باشید با این طور نوشتن ها مشکلی از اداره منابع طبیعی شهرستان حل نخواهد شد. من از دوستان دلسوز و فرهیخته ام درباره مدیر منابع طبیعی کوهدشت سوال پرسیدم همه به اتفاق از تقوا، تواضع، ادب، دلسوزی ، تجربه و جدیت ایشان در انجام امورات به نیکی یاد کردند. پس لطفا بجای تخریب همدیگر و از بین بردن انگیزه های خدمت در آن شهرستان با همدلی و همزبانی، مسوولان امر را یاری فرمایید. ارادتمند و کوچک همه مردم خونگرم و بافرهنگ کوهدشت «سروش». یاعلی

  3. خانم خوشناموند ، دنبال کردن موضوع به اینصورت و رد و بدل جوابیه صورت خوشی ندارد و اگر شما دلسوز منابع طبیعی هستید که در همان گزارش اولیه رسالت خود را انجام دادید . ولی اگر هدف متولیان است که جای بحث دارد .

  4. با عرض سلام به همه مردم بزرگوار و پیگیر مشکلات وآرزوی توفیق برای مسئولان دلسوز دوست دارم یک نکته را عرض کنم و آنهم اینکه واقعا همیشه واقع بینانه به مسایل نگاه کنیم و اگر از جانب فردی مورد انتقاد قرار گرفتیم سعی در رفع ایراد خود نماییم واز منتقد نیز تشکر وقدر دانی نماییم و سعی در توجیه اشتباه خود نکنیم ومنتقد را با انگیزه منفی ومخرب قلمداد ننماییم چونکه انگیزه فرد هر چه باشد به ما کمک میکند که ضعف خودرا بفهمیم ودر چهت رفع آن اقدام کنیم .

  5. یاد وخاطره مرحوم مهندس اکبر طولابی از کارشناسان فقید منابع طبیعی کوهدشت گرامی باد لطفا برای شادی روح او صلوات بفرستید

  6. خانم محترم ،انچه از جملات و نوشته شما بر می اید شما خواسته معذرت خواهی دارید.راستی می دانید طبیعت و محیط زیست یک سرمایه مشترک و متعلق به همه است قرار نیست پای هر درختی یک نفر محافظ گذاشته بشه.ما در بحث جنگل و حفظ آن نیازمند امر به معروف و نهی از منکر هستیم……..

  7. خانم خوشناموند کاش جوابیه ای صادر نمی نمودین.
    در اینکه شهرستان کوهدشت از نظر نیرو و امکانات در وضعیت قرمز به سر می برد هیچ شکی نیست و مطمئن باشید از دست شخص مدیر این اداره در شهرستان هیچ کاری جز حرص خوردن بر نمی آید. متاسفانه مدیریت استان و مقامات ارشد شهرستان در این زمینه بیشتر مقصر و باید جوابگوی وجدان خود و آیندگان باشند.

  8. خداوکیلی چرا اینقدر بی انصافید
    این خانم محترم تمام تلاش خودشو کرد تا افرادی مثل شما در اینده بتونه از طبیعت استفاده کنه اون وقت شما اونو با قلم های خشک و خشن خود به بند کنایه و دو کردن از اصل قضیه کوتاهی سازمان مربوطه پرداختید این حرکات فقط یه چیزو ثابت میکنه طرف داری از ریئس اداره بخاطر هم باندی سیاسی یا نسبت فامیلی
    ای کاش افرادی دلسوز مثل این خانم محترم بر مسند این صندلی های مسولیت نشسته بودند تا شاید وضع شهر ما از این حالت بهت زده و عقب مانده بهتر بود.

  9. همیشه در شهرستان ما طوری بوده که یک نفر مسئول با تقوا و با تجربه و زحمت کش مورد انتقاد قرار گرفته و سعی در تخریب او داشته اند . واقعا خانم خوشناموند به نظر بنده خیلی بی انصافید . و از زحمات مدیر محترم منابع طبیعی برای حفظ منابع طبیعی شهرمان تلاش میکنند کمال تشکر را دارم

  10. قوه قهریه در این خصوص کارساز نیست خواهر محترمه و صد البته تا زمان فرهنگ سازی درست که بسیار با آن فاصله داریم باید منابع طبیعی کار خود را با جدیت ادامه دهد

  11. حالاکه کارکنان منابع طبیعی ازحرف های خواهرخوشناموند ناراحت هستند بگن درطول ۳۷سال ازعمربابرکت انقلاب گذشته باچه کسی ازخاطیان به منابع طبیعی برخوردکرده اند .آیا نمیبینیدبرسرجنگلها منطقه اولادقبادوخلیفه سرسرخن وهومیان حتی مله سیه چی آمده لطفا توضیح دهید

  12. مذاق نه مزاق خانم گراوند… صرفا جهت اطلاع!!!

  13. فرهنگ سازی..؟…روزی تهران بامردی میانسال جلونانوایی بحثی پیش آمدپرسید اهل کجایی گفتم لرستان آهی کشیدوگفت حیف طبیعت لرستان که……گفتم شمااهل کجایی گفت شمال چطومگه آهی کشیدم وگفتم صدافسوس برای طبیعت شمال که……آهمان ازنهادبرآمدودرگیرچون دودهیزمهای بلوط شمال ولرستان به هوارفت …..هردوشرمنده ….

  14. باسلام دوستان وعزیزان هم ولاتی
    اگر برای تنها یک شاخه خرد یاسوخته شده عزاداری کنیم وجامه سیاه بپشوییم بجاست
    جرا از این خانم محترم قدردانی نشود که بیخیال از کنار سوختن قلب زمین نگدشت .برعکس خیلی ازایشان انتقاد کردند .مانمیگوییم مدیر را به خاطر سوختن یک درخت برکنار کنید اما تدکر داده شود تامن بعد تکرار شود

  15. سلام. همه مدیون هستیم .

  16. با سلام
    در دو مرقومه خانم خوشناموند بحثی از تقوا و دیانت کسی مطرح نشده و ایشان از حق شهروندی خود دفاع کرده اند و عامدانه بودن به قصد تخریب را متوجه نشدم و اگر ایشان در این موضوع از منابع طیعی انتقاد نکند از کی باید انتقاد کند؟ در زمینه منابع طبیعی هم نباید فراموش کرد که نقش فرهنگ عمومی در حفظ و حراست آن بسا بیشتر از اداره محترم منابع طبیعی است لطفا همدیگر را متهم نکنیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.