تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

نقش نظارتی مجمع و پارادیم پاسخگویی

  • کد خبر : 66572
  • 23 فروردین 1394 - 16:45

  دکتر کرمرضا پیریایی/ تابناک :  در سال گذشته نظارت به طرح ها و لوایح و مقررات مصوب برای تطبیق با سیا ست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد. نظارت بر حسن اجرای سیاست ها در سه قوه از شئون رهبری است و تفویض این وظیفه […]

غغغ

 

دکتر کرمرضا پیریایی/ تابناک : 

در سال گذشته نظارت به طرح ها و لوایح و مقررات مصوب برای تطبیق با سیا ست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد.

نظارت بر حسن اجرای سیاست ها در سه قوه از شئون رهبری است و تفویض این وظیفه مهم به مجمع حائز اهمیت ویژه است. اصل ۱۱۰ قانون اساسی تعیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آنها را از وظایف رهبری برشمرده است. وظیفه نخست در سالیان گذشته به اعتبار جایگاه مستشاری مجمع انجام گرفته است تا آنجا که تاکنون بالغ بر ۳۴ مورد سیاست های کلی تدوین و پس از تایید ، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. اما نظارت بر اجرا ماموریت جدیدی است که مجمع و به ویژه دبیرخانه مهم آن را وارد دور تازه ای از فعالیت خواهد کرد.

برای اجرای این ماموریت و تسریع در روند نظارت، ضروری می نماید نمایندگان حقوقی و کارشناسان مجمع در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند تا طرح ها و لوایح را قبل از طرح در صحن بررسی نمایند. از دیگر سو مقررات و مصوبات دولت و مجلس نیز از همین منظر و از باب بررسی انحراف و یا انطباق با سیاست های کلی نظام بررسی و مهر تایید خواهند گرفت.

پر معلوم است این بررسی و نظارت تزاحمی برای نظام قانون گذاری کشور نیست بلکه اولاً هزینه تصمیمات نادرست که با سیاست های نظام تطبیق نداشته باشد را با ورود به هنگام منتفی کرده و از طرفی نقش نظارتی رهبر معظم انقلاب در چهارچوبی مدون اجرایی می شود ، چرا که مشروعیت نظام اسلامی در گرو تحقق خواسته های رهبری است.

یکی دیگر از مزیت های اجرای نقش نظارتی مجمع که عملاً از سال ۹۴ اجرایی و تقویت خواهد شد. کاهش انحراف از معیار و افزایش راندمان برنامه های کلان، از جمله برنامه ششم توسعه و برنامه سند چشم انداز خواهد بود. همچنین از قبل چنین نظارتی فرآیند پاسخ گویی مسئولین شکل خواهد گرفت. دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح پارادایم پاسخ گویی – که در راستای اجرای سیاست نظارتی مجمع شکل خواهد گرفت – آن را حلقه مفقوده ای برای نظام ارزیابی عملکرد می دانند تا بی آنکه محاکات و محاکماتی شکل بگیرد در پروسه ارزیابی ملی هم عملکرد ها دیده شود و هم مسیر توسعه در تطبیق با سیاست های کلان و سند چشم انداز ریل گذاری شود.

به نظر می رسد تقویت چنین گفتمانی از سوی دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام افق تازه ای را برای نظام پاسخ گویی و اقناع افکار عمومی به ویژه در حوزه های اقتصادی ایجاد خواهد کرد و هزینه آزمون و خطا های مکرر دولت های مختلف را کاهش خواهد داد.

* دبیر شورای عالی اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

منبع : تابناک 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=66572

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. جناب آقای پیریایی عزیز
    با سلام وعرض ادب
    ضمن عرض تبریک در باب مسئولیت جدید، به نظر میرسد مجمع فوق الذکر قبلا این وظیفه را به صورت تلویحی داشت. حال که به عنوان تکلیف معین شده، امید است نقش نظارتی مجمع که به نظر حقیر کمتر از نقش مستشاری نیست، با درایت حضرتعالی و سایر بزرگواران همکارتان تقویت یابد.
    توفیق روزافزون را برایتان خواهانم.
    گراوندپور

  2. اون خودش سیاستمدار کار کشته ایست با این نوشتارها بزودی دوست نمیشود ؟

  3. جناب اقای منتقد .با شما هم دوست نمی شود…شیرین…

  4. اولا به صلاح نیست هنوز تعبیر دکتر بکار رود چون ایشان هنوز از دکترای خود دفاع نکرده است. ثانیا ایشان با هیچ کوهدشتی جز با لحاظ مصالح سیاسی دوست نمیشوند.

  5. آفای پیریایی در دوره استانداریش در قم جلسات متعدد با روحانیون طلاب کوهدشت داشت و خدمات خوبی هم به ما داشت خواستم با این یادآوری ادای تکلیف
    کنم حالا این دوستی که باسم طلبه قمی مطلبی نوشته کیست؟ نمی دانم!

  6. جناب اقای منتقدو جناب اقای طلبه قمی چه خوبه که به دیگران خورده نگیریم وصحبت سازنده بزنیم.

  7. نظارت کلان نیاز جدی کشور ه اگرچه با نوشتن حل نمیشه اما همین نوشتن هم زمینه فرهنگسازیه

  8. به اعتقاد بنده اگر قرار است که از هر مسئولی توضیحاتی نوشته شود باید بگویم که مسئولین کوهدشتی کثیری در سمت های مختلف اجرایی و حقوقی قضایی و … در حال فعالیت اند که حرف هایی هم در حوزه های خود برای گفتن ونوشتن دارند
    در کل عرض میکنم که این نوعی تبلیغ و جانب داری سایت میرملاس محسوب میشود که البته مردم کوهدشت کیض اند واصلح را خواهند شناخت

  9. با سلام مجدد
    دوستان منتقد را به این تارنما ارجاع میدهم.
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D9%86%D8%AE%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%A9%D8%B4%DB%8C

  10. آقای گرواند نخبه کیست و نخبه کش کیست که شما همگان را به سایت فوق ارجاع میدهید؟ آیا کسی که زمانی پست و مقامی داشته است نخبه است؟ متأسفم برای اینکه هنوز فرق نخبه و مقام را نمیدانیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.