- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فرماندار کوهدشت : وضعیت بی آبی کوهدشت فراترازبحران است/شهرستانی با ۳۲هزار جویای کار

IMG_3602

 

فرماندار کوهدشت وضعیت موجود در زمینه کمبود آب در کوهدشت و پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی این شهرستان را فراتر از بحران عنوان کرد.

به گزارش میرملاس به نقل از مهر، کرم محمدی ظهر دوشنبه در جمع اصحاب رسانه کوهدشت با بیان این که روز به روز افت آب در سفره های زیرزمینی کوهدشت شدیدترمی شود، گفت: از سال ۸۰تا ۹۰ افت آب در کوهدشت ۱.۲ دهم متر بوده است اما در حال حاضر با افت ۲۲متری آب در چاه ها مواجه هستیم و این وضعیت باعث شده که کوهدشت با بحران کمبود آب آشامیدنی هم روبه رو شود.

فرماندار کوهدشت ادامه داد: نیازآبی مردم کوهدشت ۳۵۰ تا ۴۱۰ لیتر در ثانیه است اما در حال حاضر از این مقدار تنها چیزی در حدود ۲۳۰ لیتر تامین می شود.

محمدی با بیان اینکه برای جلوگیری از روند بحران آب در کوهدشت نیازمند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت هستیم، اظهارداشت: یکی از راه های حفاظت از منابع آب کوهدشت، استفاده از کشت های جایگزین است که می تواند جای کشت محصولات آب دوست را بگیرد.

وی بیان داشت: این بحث مطرح شد که به جای کشت های بهاری از کشت های پاییزه استفاده شود و یکی از کشت های پاییزه پیشنهادی کلزا بود و پیش بینی شد ۷۵۰ هکتار کلزا در کوهدشت کشت شود اما به علت عدم همخوانی نوع بذر انتخابی بخش اعظم این کشت از بین رفت.

فرماندار کوهدشت گفت: در نشست های صورت گرفته قرار شد سطح زیرکشت محصولات آبدوست در کوهدشت کاهش یابد اما ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان در یک مصاحبه به الزامی نبودن این کار اشاره کرد.

محمدی افزود: با این وجود امسال حدود ۵۰ درصد کاهش سطح زیرکشت محصولات آبدوست را شاهد هستیم اما به هرحال باید به فکر جایگزین کردن کشت های پاییزه بود و کشاورزان را با اهمیت این موضوع آشنا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کوهدشت دومین شهرستان جوان کشور است، گفت: ۹۶ درصد جمعیت کوهدشت را سن بدو تولد تا ۴۹ سال تشکیل می دهد و تنها چهار درصد از جمعیت این شهرستان پیر هستند.

فرماندار کوهدشت ادامه داد: باید گفت در کوهدشت ۳۲ هزار نفر جمعیت فعال جویای کار وجود دارد که نیازمند شغل هستند و اگر بارندگی و حاصلخیزی زمین های کشاورزی در این دشت وجود نداشته باشد با بیکاری و عدم درآمد این جمعیت مواجه هستیم و این درحالی است که یکی از ظرفیت هایی که می تواند در این شهرستان ایجاد شغل کند همین زیربخش های کشاورزی است.