- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

برطبق آزمایشی در دانشگاه کمبریج اعلام شد: قدمت محوطه هومیان به ۱۴۸هزار سال پیش برمی گردد

IMG_tt1109 [1]

 

یک باستان‎شناس گفت: قدیمی‎ترین تاریخگذاری مطلق مربوط به پناهگاه هومیان است.

 عطا حسن‎پور اظهار کرد: طبق آزمایشات توریوم/اورانیوم بر روی یک قطعه استخوان به دست آمده از پناهگاه صخرهای هومیان ۲a، قدمت این محوطه به ۱۴۸ هزار سال برمیگردد. این آزمایش بوسیله دکتر بولی از دانشجویان پرفسور مک بورنی از دانشگاه کمبریج انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: اما این تاریخگذاری با نقاشیها ارتباطی ندارد چون نقش سوارکار به این تاریخ باز نمیگردد و میتوانیم بگوییم که نقوش سوارکار در هومیان میتواند در زمره قدیمی‎ترین نقاشیهایی با این مضمون قرار گیرد.

حسن‎پور ادامه داد: در بین باستان شناسان محوطه هومیان به جهت اینکه مرتفعترین محوطه پیش از تاریخی ایران محسوب میشود و همچنین قدیمی‎ترین تاریخگذاری مطلق را دارد همیشه مورد توجه بوده و هست.

این کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: در مورد ترکیب این نقوش باید گفت؛ با توجه به آزمایشات متعددی که بر روی این نقوش انجام گرفته میتوان به دو رنگ اصلی سیاه و قرمز اشاره کرد. ترکیب نقوش سیاه احتمالاً دوده به همراه چربی حیوانات یا (جَفت بلوط)همان غشای سیاه رنگ و تلخ مزهای که بر روی مغز بلوط وجود دارد، هست که در اثر ترکیب این رنگدانهها با هم و ترسیم روی صخرههای آهکی بر ماندگاری آنها افزوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اصلیترین ماده رنگ قرمز هم که در نقوش قرمزرنگ آن به چشم می‎خورد، لعابی است از به هم زدن خاک منطقه به دست میآید.

حسن‎پور یادآور شد: میدانید که این غار در کوه سرسرخن قرار دارد و خاک آن به طور کامل قرمزرنگ است. حال ترکیب این خاک با رنگدانههای طبیعی و گیاهی و مخلوط آن با چربی حیوانات و سایر عناصر مرتبط میتواند رنگ قرمز را تولید کند. البته در این خصوص آزمایشات و مطالعات گسترده ای توسط دانشجویان و اساتید رشتههای مرمت، نقاشی، شیمی، باستان شناسی و… انجام گرفته که میتواند در اختیار علاقه‎مندان قرار گیرد. / ایسنا