- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد / دولت با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است+اشکالات طرح

22819 

 

 

نمایندگان مجلس با ۱۴۹ رأی موافق کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کردند.

به گزارش میرملاس، نمایندگان مجلس ۱۴۹ رأی موافق کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن موافقت کردند.

وکلای ملت با ۱۴۹ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات طرح مذکور را مصوب کردند و سپس با پیشنهاد و نظر رئیس برای بررسی بیشتر مجدداً به کمیسیون امور شوراها ارجاع شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انصاری در صحن علنی مجلس اعلام کرد:

دولت با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است/ اشکالات طرح

معاون پارلمانی رئیس جمهور با برشمردن اشکالات طرح استانی شدن انتخابات مجلس اعلام کرد: به طور کلی دولت با این طرح مخالف است.

به گزارش میرملاس ؛  مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس جمهور که به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی امروز مجلس و در هنگام بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس حاضر شده بود، با بیان اینکه اهمیت این طرح از این جهت است که نظام انتخاباتی ۱۰۸ سال اخیر را تغییر می دهد اظهار داشت: در دولت درباره اصل موضوع استانی شدن انتخابات با توجه به اینکه فرصت کافی برای بررسی آن نبوده است، نظرات متفاوتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اما به طور کلی دولت با این طرح مخالفت کرده است؛ هرچند می توان در زمان کافی و با بحث دقیق آن را دنبال کرد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اشکالات طرح نمایندگان برای استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح، استانی محض نیست و تلفیقی از استانی و شهرستانی است؛ در نتیجه معایب شهرستانی بودن در آن حفظ شده و محاسن استانی بودن از بین رفته است.

انصاری ادامه داد: در این طرح مشخص نشده است که اگر در یک شهرستان صلاحیت کاندیدا رد شد و فرد دیگری نبود یا اینکه نماینده ای استعفا کرد و یا خدایی ناکرده فوت کرد آیا در مرحله بعد در محدوده همان شهرستان رای گیری می شود یا در سطح کل استان؟!

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: اگر در این فرض انتخابات استانی برگزار شود کار دشواری است و هزینه های زیادی خواهد داشت و اگر شهرستانی باشد، از فلسفه استانی بودن انتخابات خارج شده است.

وی همچنین به مسئله احزاب و ارتباط آن با شیوه استانی شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بنا به هر دلیلی احزاب قوی نداریم، با این شیوه کار برای نمایندگان مستقل با مشکل مواجه می شود؛ در این شیوه هم برای کاندیداها تبلیغات سخت می شود و هم رای دادن برای مردم دشوار می شود.

کولیوند: طرح نمایندگان، مدیران استانی را در مسیر خودشان قرار می دهد

پس از سخنان نماینده دولت در مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس، محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به نمایندگی از این کمیسیون صحبت کرد و در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: این گونه نیست که این طرح بار مالی داشته باشد چراکه عملا هر حوزه انتخابیه سر جای خود قرار دارد و هیات اجرایی استان پس از تجمیع آرا نتایج را اعلام می کند.

وی افزود: این طرح برخلاف طرح مجالس پنجم و ششم، مدل استانی و شهرستانی دارد و این گونه نیست که پل ارتباطی مردم و نمایندگان قطع شود. همچنین شائبه کاهش مشارکت عمومی نیز وجود ندارد، چراکه فرد باید کف رای استان را به دست آورد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی تصریح کرد: این طرح همه مدیران استانی را در مسیر خودشان قرار می دهد و نمایندگان استان در مجلس را نیز در مسیر وظایف خودشان می گذارد.

در نهایت کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس با ۱۴۹ رای موافق از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر تصویب شد تا جزئیات آن در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بررسی و به صحن علنی ارائه شود.