- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آیا غول کنکور بی شاخ ودم شده است؟

Untitled

 

عزت اله امیری ( امرایی ) / میرملاس نیوز  :

کنکور یا همان امتحان ورودی دانشگاه بیش از سه دهه می باشد که مهمان ناخوانده جوان های ایرانی بعد از اتمام تحصیلات دوره متوسطه می باشد.
اگر روز گاری دانش آموزان فقط در سال های اخر تحصیل در دوره متوسطه سخت مشغول مطالعه برای فبولی در رشته دلخواه خود می شدند امروز دامنه زمانی این مطالعه بسیار گسترده شده بطوری که بر خی خانواده ها حتی از دوره ابتدایی نیز با فرستادن فرزندان خود به کلاس های درس خصوصی و شرکت در ازمون های موسسات کنکوری به فکر آینده کنکور فرزندان خود می باشند.
بدون شک اکنون کنکور وموسساتی که در این زمینه کار می کنند توانسته اند خود را تا عمق دور افتاده ترین روستا هم ببرند واز این راه حتی از سبد مالی خانواده های قشر ضعبف جامعه هم در امدی داشته باشند.شاید برای شما هم عجیب باشد که در سال گذشته فقط یک عنوان کتاب از یکی از برند های معروف کشور توانسته بود ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد .اگر به این مبلغ مبالغ دیگر را اضافه کنیم که در آموزشگاه ها هزینه می شود و مبالغی را که برای بر گزاری ازمون ها هزینه می شود را حساب کنیم باید منتظر ارقام عجیب وغریب وباور نکردنی باشیم .
کسب در امد برای موسسات کنکوری به اندازه ای زیاد است که در برخی جاها باعث می شود که مثلا افرادی که دارای مشاغل مهمی همچون پزشکی می باشند سر از آموزشگاه های تدریس خصوصی در بیاورند .این در امدها انقدر کافی وزیاد می باشند که می بینیم موسسات کنکوری پس از تسخیر اینترنت و فضای مجازی توانستند رادیو تلویزیون را نیز به تسخیر خود در اورند.شاید اگر رقم های پرداختی موسساتی که هم اکنون در صدا وسیما بر نامه پخش می کنند و توانسته اند ساعات خوب صدا وسیما را برای پخش بر نامه خود انتخاب کنند به مبالغ قبلی اضافه کنیم انگاه می توان گفت که حقیقتا کنکور به یک غول بسیار بزرگ مالی در ایران تبدیل شده است . این که در آمد این موسسات چگونه می تواند هم جیب انها را پر کند وهم مدیران صدا وسیما را راضی کند که اگهی ها ی تبلیغاتی را ثانبه ای جساب می کنند وحتی بسیاری از کار خانه ها وشرکت ها نمی توانند محصولات خود را در صدا وسیما تبلیغ کنند نشان دهنده یک مبلغ نجومی در در امد این موسسات می باشد.
به نظر می رسد فاصبه بین مباحث کتاب درسی و سوالات کنکور باعث رشد موسسات کنکور ونیاز دانش اموزان به این موسسات شده است. هر سال جمله تکراری مسئولان سازمان سنجش را در صدا وسیما دیده اید که تمام سوالات کنکور از کتاب های درسی می ایند ودانش اموزان نیاز به کلاس های خصوصی و کتاب های اموزشی دیگر ندارند.جمله ای که با جرات می گویم حتی گوینده ان جمله خودش اگر فرزندی داشته باشد هر گز به ان توجه نمی کند. نگارنده که خود سال ها مشغول تدریس در آموزش وپرورش بوده این گفته را به شدت رد می نمایم که برای کنکور فقط کتاب های درسی کافی می باشد .شاهد این گفته استفاده تمام دانش اموزان موفق در کنکور از انواع واقسام کتاب های کمک آموزشی می باشد که اگر چنین نبود خود دانش اموزان سراغ این کتاب ها نمی رفتند.برای دبیران و دانش اموزان این سوال هنوز هم بی پاسخ مانده است چرا اگر قرار است سوالاتی در کنکور بیاید که در کتاب درسی نباشند کتاب های درسی را تغییر نمی دهند؟اگر سوالاتی در کنکور می اید که دانش اموز با کتاب درسی نمی تواند به انها پاسخ دهد و یا وقت در نظر گرفته شده در کلاس های درس برای معلم ودانش اموز برای اموزش انها کافی نیست چرا آموزش وپرورش تغییر در بر نامه های خود نمی دهد؟بدون شک امسال هم بعد از کنکور مسئولان مصاحبه می کنند که فقط کتاب درسی کتفی است اما کسی نیست از انها بپرسد اگر کتاب درسی کافی بود این همه موسسات کنکوری وکتاب های کمک اموزشی در جامعه وجود نداشت چرا که دانش اموزان خودشان می دانستند که برای پاسخ به سوالات کنکور نیازی به کتب غیر درسی ندارند؟
در حالی که باید آموزش وپرورش تعیین کنند ه راهبرد ها وبر نامه های دانش اموزان برای شرکت در کنکور باشد و موسسات آموزشی به بر نامه های آموزش وپرورش توجه نمایند که بر نامه های خود را با آموزش وپرورش وفق دهند اما متاسفانه در عمل این موسسات کنکور هستند که بر نامه وراهبرد های کنکور را برای جامعه تعیین می کنند ود ر عمل آموزش وپرورش دنباله رو این موسسات شده است اگر می گویید نه از دبیران که در کلاس ها مشغول تدریس هستند پرس جو نمایید که چگونه دانش اموزان معلمان را تحت قشار قرار می دهند که اقای معلم من این هفته ازمون ………دارم وباید تا صفحه ………….مطالعه کنم. پرسیدن سوالات این ازمون ها توسط دانش اموزان از دبیران نیز باعث شده است که در عمل دبیران نیز یک نگاه ویژه به سوالت وازمون های این موسسات داشته باشند هر چند خود دبیران هم می دانند که دانش اموزانی که در تابستان در رشته های دلخواه قبول می شوند همین دانش اموزان هستند پس باید به حرف انها توجه نمود!!!!!!!!!!!!!!!!!!
داستان حذف کنکور هم دست کمی از موضوع کافی بودن مدرسه .کتاب درسی برای کنکور ندارد. اصولا یکی از مواردی که می توان یک تصمیم کلان وسر نوشت ساز را در جامعه پیاده نمود بستر سازی فرهنگی برای این کار است .در حالی که گروهی ازمسئولان نظام در تلاش برای حذف کنکور مشغول تهیه بر نامه هستند گروهی دیگر از مسئولان نظام همچون صدا وسیما علنا با این کار مخالفت دارند .برای مردم جای سوال است اگر قرار است کنکور حذف شود پس چرا در صدا وسیما که یک نهاد دولتی می باشد این همه موسسه دارند برای کنکور تبلیغ می کنند؟ ایا این دو مقوله یعنی حذف کنکور و نبلیغ کنکور در صدا وسیما باهم تضاد ندارند؟ایا این نشان نمی دهد که در بین مسئولان نظام ایده و فکر هماهنگی برای حذف کنکور وجود ندارد؟
اصولا حذف کنکور علاوه بر مشکلات ساختاری غیر ممکن است .از نظر ساختاری زمانی کنکور حذف خواهد شد که از پایه دوم دبیرستان امتحانات به صورت هماهنگ کشوری بر گزار شود یعنی همانند سال سوم متوسطه دوم امتحانات هماهنگ بر گزار گردیده واوراق امتحانی تویط سازو کار های خاص خود تصحیح گردد که کاری بسیار سنگین وطاقت فرسا برای اموزش پرورش می باشد .ضمن این که برای وزارت خانه ای که دائما ودر تمام دولت ها با کمبود بودجه مواجه بوده تحمیل چنین هزینه ای وزارت خانه را دچار چالش جدی کسری بودجه خواهد کرد باید به اسیب هایی که ممکن است در این زمینه در عمل اتفاق بیفتد نیز توجه نمود .مثلا فرض کنیم هر چند بسیار بعید است اما عده ای بتوانند در نمرات دانش اموزان دخل وتصرف نمایند که انگاه سر نوشت بر خی از دانش اموزان عوض خواهد شد.
نکته اخر این که فرض کنیم اموزش و پرورش بتواند از نظر بودجه و سایر شرایط امتحانات هماهنگ بر گزار نماید ونمرات را تحویل ساز مان سنجش نماید اگر مثلا در رشته علوم تجربی ۲۰۰۰ نفر نمره معدل همه انها ۲۰بود وهمگی فصد ورود به رشته پزشکی دانشگاه تهران را داشتند چه باید کرد؟ان وقت دوباره مجبوریم بین انها ازمونی بر گزار نماییم واین دوباره یعنی همان کنکور پس به نظر می رسد کنکور حذف شدنی نیست وحداقل برای رشته های پر طرفدار کنکور همچنان خواهد ماند حتی اگر به شکلی دیگر بر گزار شود.
اما این سوالات همچنان پابر جاست که ایا باز هم می گوییم کنکور حذف خواهد شد؟ایا باز هم می گوییم کتاب درسی برای کنکور کافی است ؟ به نظر می رسد پاسخ هر دوسوال منفی است و کنکور همچنان به صورت غول خواهد ماند.