- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

اطلاعیه مهم بهداشتی در خصوص آلودگی هوا در لرستان

your empty board

 

هم استانی های گرامی
نظر به اینکه بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان  ازروز چهارشنبه ۲ لغایت جمعه ۴  اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ هوای اغلب مناطق استان لرستان با بروز پدیده گرد و غبار دچار آلودگی شده و در شرایط ناسالم قرار میگیرد که این شرایط ، سلامت عمومی را با خطرات جدی مواجه می نماید ، لذا جهت  کاهش آثار زیانبار گرد و غبار وحفاظت از سلامت خود به توصیه های بهداشتی زیر توجه فرمائید.

 

۱-تارفع مشکل آلودگی هوا حتی الامکان از محیطهای سرپوشیده ( منزل و یا محل کار خود  ) خارج نشوید .

۲- در صورت اجبار به خروج از منزل و یا محل کار ، حتما” از ماسک های مناسب جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی ، استفاده نمائید . در صورت عدم دسترسی به ماسک های ویژه آلودگی هوا ، استفاده از پارچه های تمیز ریز بافت مرطوب می تواند تا حدود زیادی از ورود گرد و غبار به ریه جلو گیری نماید .

۳-   *از انجام فعالیت بدنی ( ورزش های سبک و سنگین و فعالیتهای فیزیکی سخت و دشوار ) جدا” پرهیز نمائید .

۴-     کلیه دربها وپنجره ها ی محل کار و منزل خود را بسته نگاه داشته و از باز و بسته کردن غیر ضروری آنها خودداری فرمائید .

 اگر الزاما” بایستی در هوای آزاد فعالیت کنید زمان و شدت فعالیت خود را به حد اقل ممکن کاهش دهید .

۶-    کودکان ، سالمندان ، مادران باردار و کلیه افرادی که دارای مشکلات قلبی ، عروقی و ریوی (نظیر آسم ،  آلرژی و . . . ) هستند ، تاکاهش آلودگی هوا و اعلام شرایط عادی از طریق دستگاههای ذیربط ،در منزل باقی بمانند . در صورت نیاز ضروری است که از ماسک مناسب (فیلتر دار ) و استاندارد استفاده نمایند .

*لازم است ماسک بطور کامل به صورت چسبیده و از نفوذ هوا از کنار آن به دهان و بینی جلو گیری شود .

۷-    حتی الامکان از وسائط نقلیه عمومی استفاده نموده و از تردد خودروهای شخصی در سطح شهر ها که منجر به افزایش غلظت آلاینده های هوا میشود ، جدا” پرهیز گردد .

۸-    مسئولین مدارس و مهدهای کودک در زنگهای تفریح و ورزش ، از حضور دانش آموزان درمحوطه مدارس و مهدها ممانعت نمایند .

۹-    از قرار دادن مواد غذایی بدون پوشش در معرض هوای آلوده به گرد و غبار خودداری نمائید.

۱۰-در صورت بروز علائمی نظیر تنگی نفس ، سرد درد ، سرفه ، تحریک گلو و . . . ، در اسرع وقت با اوژرانس ۱۱۵ تماس گرفته و یا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمائید . 

اگر مبتلا به آسم هستید و نشانه هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده نمودید     بر نامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشک خود مشورت کنید.

مشارکت عمومی در کاهش آلاینده های هوا و خودداری از هر گونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا میشود ، از جمله خودداری از تخریب ساختمانها ، آتش زدن زباله – خار وخاشاک و کاه وکلش مزارع کشاورزی و . . . .

۱۳-با توجه به کاهش دید افقی درزمان بروز پدیده گرد و غبارو به منظور کاهش حوادث احتمالی ، لازم است رانندگان وسایط نقلیه موتوری نسبت به رعایت ضوابط راهنمایی و رانندگی ، توجه و احتیاط ویژه مبذول فرمایند .

۱۴-اگر در حال سفر در جاده هستید و آلودگی هوا شدید میدان دید شما را محدود کرده ، خودرو خود را در نقطه مناسب و امنی پارک کرده و تا رفع مشکل و ایجاد امکان دید کافی از حرکت خودداری فرمائید . 

نیروهای راهور پلیس کارگران شهرداری و سایر افرادی که نیاز مبرم به ارائه خدمات آنان در هوای باز می باشد ، حتما” از وسایل حفاظت تنفسی و بخصوص ماسک های مناسب ویژه آلودگی هوا (نظیر؛ ماسکهایP1 ، P2 ، P3  و یا ۳M ) استفاده نمایند .

اخطاریه واعلامیه های مربوط به وضعیت هوا را از طریق وسایل ارتباط جمعی ( رادیو ، تلویزیون و . . .) بطور مداوم دنبال کنید .

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان – گروه مهندسی بهداشت محیط