- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

استاندار لرستان: کارآفرینی از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی است

Untitled-13

 

استاندار لرستان گفت: توجه به کارآفرینی از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی و عامل توسعه هر استان است.

به گزارش میرملاس به نقل از  ایرنا، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در همایش تجلیل از کارگران و واحدهای نمونه کارگری استان در خرم آباد با اشاره به برخی مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی افزود: کارآفرینی به ندرت با محوریت دولت انجام می شود و برای تحقق اقتصاد کارآفرین باید از همکاری گسترده بخش خصوصی استفاده کرد.

وی اظهار داشت: دولت باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد فراهم کند و در این راه مسوولان باید موانع نرم افزاری در مسیر این بخش را برطرف کنند.

وی با بیان این که بخش خصوصی نگران موانع سخت افزاری است، گفت: اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه ای بر ترمیم ساختارهای فرسوده دارد که متاسفانه لرستان به شدت دچار این ساختارهای ناکارآمد شده است.

استاندار لرستان فرصت سازی را از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: باید با برنامه ریزی، تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

بازوند ادامه داد: درون زا بودن به عنوان یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که با توجه به این اصل، با خودباوری می توان مشکلات را برطرف کرد و از طرفی با توجه به رویکرد برون گرا بودن باید توسعه صادرات غیر نفتی را در دستور کار قرار داد.

وی اظهار داشت: برای سال ۹۴ افزایش چهار برابری صادرات غیرنفتی استان هدف گذاری شده است که برای تحقق آن باید مدیریت عقلانی اعمال کرده و با پرهیز از آزمون خطا نسبت به رفع موانع قانونی اقدام کنیم.

وی تحقق رویکردهای اقتصاد مقاومتی استان را مستلزم آسیب شناسی کامل موانع موجود دانست و افزود: در این راستا سند چشم انداز ۱۴۰۴، سند آمایش و سند اشتغال استان تدوین شده است.

بازوند با تاکید بر فعال سازی زیرساخت های عمرانی در استان اضافه کرد: تلاش می شود طی دو سال آینده تمامی مسیرهای منتهی به مرکز استان چهار خطه شود.

استاندار لرستان ادامه داد: در این راستا طرح آزادراه خرم آباد – اراک با اعتبار ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است و طرح راه آهن خرم آباد – دورود نیز که اردیبهشت سال گذشته آغاز شده، پیشرفت مطلوبی دارد.

بازوند از بازسازی ۹۷ کیلومتر خطوط ریلی استان خبر داد و گفت: به طور متوسط برای انجام هر یک کیلومتر عملیات بازسازی ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با یادآوری رشد ۱۷ برابری اعتبارات این استان از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن افزود: باید همه دستگاه ها و بخش خصوصی برای رهایی از رتبه نخست بیکاری تلاش کنند.

استاندار لرستان گفت: ترویج فرهنگ کار و نهادینه کردن آن از دیگر نکاتی است که برای رونق اقتصادی و جذب بخش خصوصی ضروری است.