تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
9

“افلاطون زرین‌قلم” استاد هنر و نقاشی و خوش‌نویسی لرستان درگذشت

  • کد خبر : 67511
  • 11 اردیبهشت 1394 - 21:00

     افلاطون زرین قلم هنرمندی پیشکسوت که در طول فعالیت استادی اش زحمات بسیاری را در راه اعتلای فرهنگ و هنر لرستان و شهرستان کوهدشت بالاخص در خوش‌نویسی، نقاشی و طراحی کشید. زنده یاد  زرین‌قلم معلم، هنرمند پیشکسوت لرستانی در سال ۱۳۳۴ در شهرستان کوهدشت متولد و در سال ۱۳۵۶ به عنوان سپاهی دانش و […]

 

 
 افلاطون زرین قلم هنرمندی پیشکسوت که در طول فعالیت استادی اش زحمات بسیاری را در راه اعتلای فرهنگ و هنر لرستان و شهرستان کوهدشت بالاخص در خوش‌نویسی، نقاشی و طراحی کشید.
زنده یاد  زرین‌قلم معلم، هنرمند پیشکسوت لرستانی در سال ۱۳۳۴ در شهرستان کوهدشت متولد و در سال ۱۳۵۶ به عنوان سپاهی دانش و در روستای “‌داود رشید” کوهدشت مشغول به کار شده و تا سال ۱۳۸۶ در آموزش و پرورش، به آموزش فرزندان این دیار پرداخت.
 خط و نقاشی در خانواده زنده یاد زرین قلم  ریشه کهنی دارد و نمونه‌ی خوشنویسی پدر بزرگ وی ” عبدال‌علی زرین‌قلم” در دوره قاجار (در فراخوان جنگ جهانی دوم)، در کتاب تاریخ غضنفری منتشر شده است،  خود وی نیز نزد اساتید بزرگی از جمله استاد میرخانی، احسائی، ترابی، اجلی، هادی آقاجانی و … آموزش نقاشی و خط را دیده بود .
زنده یاد افلاطون زرین قلم  در طول حیات تمام تلاشش را در راه تربیت فرزندان هنرمند کوهدشتی به کار گرفت و خوش‌نویسان جوانی چون زال‌پور، سلیمان میری، فرزادمرادی و بسیاری دیگر از جوانان مستعد کوهدشت را تربیت کرد.
وی از چندی پیش به علت بیماری سرطان، در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شده بود که نهم اردیبهشت ۹۴ در سن ۶۰ سالگی به دیار باقی شتافت.
 
هیئت تحریریه میرملاس این ضایعه را به جامعه هنری کوهدشت و خانواده های محترم زرین قلم ، ابراهیمی و غضنفری صمیمانه تسلیت عرض نموده و برای آنان صبر و اجر و برای آن عزیز سفرکرده علو درجات را طلب می‌کند.
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=67511

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 61در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶۱
  1. جناب اقای مهران غضنفری مصیبت دایی عزیزتان که الحق از مفاخر هنر لرستان به شمار میرفت تسلیت عرض میکنم از خداوند بزرگ برایتان صبر وشکیبایی وبرای ان عزیز سفر کرده علو درجات مسئلت دارم

  2. درگذشت استادعزیزم جناب آقای زرین قلم را به جامعه هنری و خانواده محترمش تسلیت عرض مینمایم روحش شاد ویادش گرامی باد

  3. فراق استاد عزیز و بزرگوارمان در خاطرمان نمی گنجد.روحش در قرین الهی آرام گیرد.

  4. سلام ، تسلیت عرض میکنم و برای بازماندگان اجر و صبر مسئلت میکنم، اصحاب فرهنگ وهنر به دلیل ماندگاری هنر ماندگارندمخصوصا خانواده زرین قلم خانواده ای شریف ، بزرگوار و مردمی بوده و هستند . روحش شاد و غریق رحمت الهی

  5. روحش شاد وبه خانواده محترمش تسلیت می گویم

  6. روانش شادودربهشت مینوی جاودان باد

  7. در آستانه ی روز معلم وزادروز امیر اندیشه وآگاهی علی (ع)هنرمند برجسته و اخلاق مداری در بهار ثمربخشی و شکفتن رخ در نقاب خاک کشید. وی کسی جز زنده یاد افلاطون زرین قلم نبود.انسانی وارسته وتلاشگر خستگی ناپذیری که هنر نیک زیستن وانسانی رفتار کردن را در دوران عمر با عزت خویش به فراگیران وهمراهانش ارزانی داشت .نمی دانم به بازماندگان تبریک یا تسلیت باید گفت زیرا او همه ی سرمایه ی معنوی وانسانی خود را بی هیچ چشم داشتی در راه آگاهی ودانایی سرزمین مادری اش فروتنانه وسخاوتمندانه در میان نهاد .از این روباید از سویدای وجود به بازماندگان تبریک گفت که به او وابسته وخویشاوندند اما به جامعه ی ما و به نوعی به بازماندگان ایشان بایستی تسلیت گفت زیرا وجود کارسازو نقش آفرین وی از میان ما رخت بربسته است و جامعه از آثار او محروم مانده است ازاین رو بایستی در این سوگ توان سوز به خدای حی باقی پناه برد .امید آنکه فرزندان برومند وخویشاوندان وی آثار هنری او را به نحوی شایسته جمع آوری و در دسترس خوانندگان وخواهندگان آثارش قرار دهند.استاد عزیز نامت سپیده دمی است که بر بلندای تاریخ اندیشه وآگاهی می درخشد.متبرک باد نام تو.از درگاه پروردگار هستی بخش علو مقام وآمرزش مستدام وبرای بازماندگان بویژه خانواده های محترم زرین قلم ،غضنفری و ابراهیمی صبرجمیل واجر شایسته درخواست می نماید .

  8. روحش شاد و یادش گرامی باد.

  9. فراق استاد عزیز و بزرگوارمان در خاطرمان نمی گنجد.روحش شاد یادش گرامی باذ

  10. روحش شاد یادش گرامی باد

  11. خداوند روحش را بااولیاءاله محشور کندبه خانواده محترمش تسلیت عرض می نماییم.

  12. و جدار دنده های نی به دیوار اطاقم دارد از خشکیش می ترکد
    چون دل یاران که در هجران یاران…
    درود خداوند بر روح پاک استاد زرین قلم که تمام زندگی خویش را صرف اعتلای هنر این مرز و بوم نمودند.

  13. خدا بیامرزدش چند سالی افتخار شاگردی ایشان را داشتم . به خانواده محترم و ادب پرور ایشان و جامعه فرهنگیان تسلیت عرض میکنم

  14. انالله و انا الیه راجعون رحلت جانگداز دوست وهمکار خوب متواضع و با شخصیتم هنرمند گرامی جناب زرین قلم را به فرهنگیان عزیز مردم شریف کوهدشت وخانواده محترم وسایر بازماندگان صمیمانه تسلبت می گویم برای آن عزیز رحیل علودرجات ورحمت واسعه ا ز ایزد غفار مسئلت دارم

  15. انالله وانا الیه راجعون
    ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده محترم
    واقعا از صمیم قلب برای آن مرد فهیم،با ادب،مهربان و سرشار ازعطوفت ، درخواست کمال مغفرت را از درگاه ایزد منان خواستارم.

  16. به قول استاد ایرج رحمانپور:

    بمیرم سیع دسع گرم ایسع سردت…

  17. روحش شاد یادش گرامی باد

  18. سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
    ای آفتاب به شب مبتلا خداحافظ…

  19. ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده محترم . استاد مرحوم افلا طون زرین قلم روحش شاد یادش گرامی

  20. با سلام. درگذشت استاد هنر و ادب مرحوم زرین قلم را خدمت همه همشهریان و جامعه هنر و بخصوص خانواده محترمشان و بستگان تسلیت عرض نموده و انشاءالله روحش با حضرت امیر محشور گردد.

  21. ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده محترم زرین قلم و سایر باز ماند گان . این حقیر هم بعنوان دانش اموز این عزیز سفر کرده وهم بعنوان همکار این مصیبت را از صمیم قلب تسلبت می گویم خداوند روح پاک این معلم علم و ادب را با صالحین صدر اسلام معروف و محشور بگرداند .

  22. روحش شاد

  23. خبر در گذشت افلاطون عزیز مرا بسیار متاثر کرد، برای باز ماندگان آرزوی صبر دارم، یادش گرامی‌!

  24. درگذشت استاد زرین قلم را به جامعه هنری کوهدشت تسلیت عرض می نمایم و از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم .

  25. باعرض سلام وتسلیت خدمت خانواده های محترم زرین قلم ،غضنفری وابراهیمی .بنده بعنوان یکی از هزاران هزار شاگرد زنده یاد زرین قلم باشنیدن خبر درگذشت این فرهنگی فرهیخته وروشنفکر همانند بسیاری از مردم شهرستان واستان بسیار متاثر وناراحت شدم .برای بازماندگان این عزیز سفر کرده آرزوی صبر وبردباری را از در گاه خداوند منان خواستارم .

  26. روحش شاد

  27. درگذشت استادافلاطون زرین قلم را به همه هنرمندان دیارم وخانواده این عزیزسفرکرده تسلیت میگویم /روحش شادویادش همواره گرامی باد.

  28. خبردرگذشت معلم فرهیخته ام استادا:فلاطون زرین قلم که عمرپربرکتش راجهت نشرآگاهی ودانایی درسنگرمدرسه ،سرلوحه فعالیت های خودقرارداده بود،به خانواده مکرم ایشان وجامعه فرهنگی کشور تسلیت عرض می کنم.خداوندقرین رحمتش فرماید

  29. ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده محترم روحش شاد یادش گرامی باد

  30. سلام انالله وانا الیه راجعون درگذشت استادفرهیخته معلم اخلاق وتواضع افلاطون زرین قلم رابه همه ی معلمین وهنرمندان عزیزشهرستان کوهدشت خصوصاخانواده محترمشان تسلیت میگویم روحش شاد

  31. خیلی متاثر شدم. برای استاد افلاطون عزیز آرزوی آمرزش الهی دارم و امیدوارم خداوند به خانواده محترمشون تحمل و شکیبائی عنایت فرمایند.

  32. روحش شادویادش گرامی باد

  33. انا لله و انا الیه راجعون
    غم از دست دادنش سنگین و یادش فراموش ناشدنی است. نه فقط من و هم دوره ای هایم و نسل های بعد معلم دلسوزی را از دست داده ایم که باید اقرار کرد : کوهدشت معلمش را از دست داده است .او براستی معلمی بود به تمام معنی و عاشقانه همه فراز فرود های زندگی را در کسوت معلمی پشت سر گذاشت .او تجسم عشق ومعلمی بود وحقیقت آنکه هرچه گویم عشق را شرح و بیان /چون به عشق آیم خجل باشم از آن.

  34. روحش شاد و یادش گرامی باد به خانواده های محترم ابراهیمی وغضنفری خصوصا مهندس مهرداد غضنفری ومهران تسلیت عرض میکنم

  35. روحش شاد و یادش گرامی

  36. این ضایعۀ دردناک را به خانواده محترم زرین قلم و دیگر وابستگان این خانواده اصیل و ریشه دار شهر کوهدشت تسلیت می گویم. استاد زرین قلم هم یک معلم خلاق و هنرمند بود و هم انسانی شریف و کم نظیر. در زمانه ای که هر دیپلمه ی زرنگی می توانست به قیمت ارزانی به ثروت و مقام برسد، فخر بزرگ کسانی چون او این بود که معلم باقی ماندند و سرنوشت هم نسلان خود را فدای چرب و شیرین دنیانکردند و در انزوایی خود خواسته انسان زیستند و در تراز یک انسان شریف و نمونه، زینت نسل خود باقی ماندند. روحش شاد و یادش گرامی باد

  37. افتخار شاگردی ایشان را دارم روحش شاد یادش برای همیشه ام گرامی

  38. بازی

  39. روانش شادباد.به یادسال های آغازمعلمیم که افتختارهمکاری باایشان راداشتم ومنتظرزنگ تفریح بودم تاجرعه نوش چندلحظه ازمعرفت وادب ودانش وهنرافلاطون شهرمان باشم.وسفروی به جهان مینوی این رباعی حکیم عمرخیام رابه یادم آورد.
    جامی است که عقل آفرین می زندش.صدبوسه زمهربرجبین می زندش
    این کوزه گردهرچنین جام لطیف.می سازدوبازبرزمین می زندش

  40. ضایعه در گذشت استاد فرهیخته ومعلم فداکار را جامعه فرهنگی کوهدشت وخانواده داغدارش تسلیت عرض مینمایم خصوصا خواده محترم ابراهیمی
    ارادتمند همه کوهدشتیها حا ج ها د ی

  41. معلمی بزرگ بود . همیشه اخلاق را با شاگردانش مشق میکرد. دربستر بیماری در بیمارستان مقاومت،صبر ، تواضع و خوشرویی را تدریس میکرد. روحش شاد و یادش گرامی باد

  42. روحش شاد

  43. من خاطرات خوبی از زنده یاد در دوران راهنمای داشتم .روحش شاد ویادش گرامی

  44. کل من علیها فان
    مرحوم زرین قلم انسانى وارسته،خاکى،بى ریا،دوست داشتنى ومتواضع بود .
    درگذشت بهترین معلمم رو خدمت خانواده محترم زرین قلم تسلیت عرض میکنم . روحش شادویادش گرامى باد

  45. روحت شاد استادگرانقدرم.

  46. از درگاه حق تعالی آرزومند شادی روح این بزرگوارم. خدا رحمتش کنه انشالا که دیگه خبر از دست دادن هنرمندان بزرگ رو در شهرمون ویا کشورمون نشنویم.

  47. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان محترم
    روحش شاد یادش گرامی باد

  48. خدابیامرزد

  49. روحش شاد ویادش گرامی باد.

  50. کل نفس ذائقه الموت
    درگذشت فرهنگی فرهیخته واستاد اخلاق وهنر زنده یاد افلاطون زرین قلم را به جامعه فرهنگی واصحاب فرهنگ وهنر بخصوص خانواده های معزز زرین قلم .غضنفری وابراهیمی تسلیت گفته از خداوند سبحان برای ان عزیز سفرکرده غفران الهی وبرای بازماندگان صبر جمیل آرزومندم .

  51. “درگذشت استاد بزرگ خط و نقاشی، هنرمند برجسته زاگرسی جناب افلاطون زرین قلم عزیز را به همگان تسلیت میگویم یادش و هنرش تا همیشه جاودانه خواهد بود”

  52. استاد عزیزم ، معلم دوست داشتنی ام روز معلم را بهت تبریک می گویم .تو برای من و همه دانش آموزانت که بی

    صبرانه زنگ هنر را انتظار می کشیدیم همیشه و همیشه زنده و جاویدی .

  53. نام نیک و نیکنامیت همیشه ماندگار است .در روز معلم عروجت را تبریک گفته و علو درجاتت را از خداوند متعال خواهانم

  54. “درگذشت استاد بزرگ هنرمند برجسته جناب افلاطون زرین قلم عزیز را به همگان تسلیت میگویم.

  55. استاد عزیزم روحت شاد . وقتی خبر مرگت را از طریق این سایت دیدم چشمانم پر از اشک شد تا جایی که نمی تونستم جلوی گریه ام را بگیرم و مجبور شدم کلاس درسم را با گریه و یاد تو و توصیف صفات حسنه شما برگزار کنم . استاد فرزانه و با وقار، یاد و خاطره شما تا زنده ام در نوشته هایم متجلی است زیرا شما بودی که زیبانوشتن و توجه به زیبایی های خلقت را به ما یاد دادی.

  56. جناب آقای ایوب ابراهیمی درگذشت دایی بزرگوارتان، استاد زرین قلم را تسلیت گفته و از خداوند متعال صبر و شکیبایی را برای بازماندگان خواستارم

  57. کل من علیها فان درگذشت همکارقدیمی استاد فرهیخته مرحوم افلاطون زرین قلم را به خانواده های معزی زرین قلم و ابراهیمی تسلیت عرض نموده علو درجات و غفران الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبائی برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال خواستاریم

  58. و ناگهان چه زود دیر میشود… خانواده های محترم زرین قلم و غضنفری ، با اهدا سلام و تسلیت ، من نیز در این صبوری پرمعرفت باشما همراهم و از خداوند سبحان برای آن مرحوم، علو درجات درجوار رحمت حق تعالی و برای شما و سایر عزیزان غمبار، شکیبایی و عزت مستدام مسئلت مینمایم.

  59. بازگشت همه به سوی اوست درگذشت همکار ارجمند استاد فرهیخته مرحوم افلاطون زرین قلم را به خانواده های محترم زرین قلم و ابراهیمی و سایر بستگان تسلیت عرض نموده جایگاه بلند در عرش و غفران الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبائی برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال خواستاریم.

  60. باسلام

    درگذشت استاد عزیز که یکی از زیباترین خاطره های کلاس درس هنر مان بود به تمام کوهدشتی ها و مخصوصا

    خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض میکنم .

    آقای زرین قلم نه تنها معلم هنر بلکه معلم اخلاق ودریای معرفت بود . خدایش بیامرزد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.