- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پدران آسمانی / سعید بالنگ

سعید بالنگ

 

سعید بالنگ / میرملاس نیوز :

 

در روز پدر خیلی ها خوشحال هستند و برای پدرانشان هدیه میگیرند. و خیلی های دیگر با بردن گل بر سر مزارشان یاد و خاطره شان را زنده نگه می دارند. در این میان هستند فرزندانی که نه میتوانند هدیه بگیرند و نه گل. چون نه پدری هست و نه مزاری که پذیرای لبخندهای لاغر و دلهای محزون اما بزرگشان باشد؛ و کم نیستند فرزندانی که هرگز دست نوازش پدر را لمس نکردند و حسرت این حق طبیعی را سالهاست به دوش کشیده و می کشند.

داغ پدر سخت است اما سخت تر این است که نه پدرت را ببینی و نه خبری از او بشنوی که دلت را آرام کند. وقتی همه ی فکر و ذکرت پدر باشد حتی لبخندهایت هم تصنعی می شوند و دیدن دستان کودکی در دست پدرش تو را تا ناکجا آبادها می کشاند؛ آنجا که ممکن است پلاکی، پیرهنی و یا استخوانی، نشانی از گمشده ات داشته باشد. اما حرف امروز من این نیست، در این یادداشت قصد دارم چند نکته را یادآور شوم، که آن را در دو بخش خلاصه می کنم.

بخش اول:

روز پدر خوب است اما ای کاش روز پدر که می شود یادی کنیم از فداکارترین پدرانی که دیگر در بین ما نیستند، پدرانی که برای دفاع از خاک و ناموس این سرزمین گلوله خوردند و رنج ها کشیدند . و چه خوب می شد اگر این روزها بیشتر یاد کنیم از پدرانی که هنوز با آثار و جراحات روزهای حماسه و ایثار و یاد همرزمان شهیدشان روزگار می گذرانند. و چه خوب تر بود اگر روز پدر که می شود به دیدار پدرانی برویم که فرزندانشان را فدای آسایش و آرامش این مرز و بوم کردند و البته امروز نیز همانند دیروزها بی توقع اند و سرافراز .

بخش دوم :

امروز دوست دارم یاد کنیم از پدرانی که آرامش و مهربانی را در جبهه ها و خاکریزها همچون سنگری مستحکم جا گذاشتند تا آرامش و رفاه را برای مردمشان به ارمغان بیاورند و خود در بازگشت، کوله باری از اضطراب و صداهای گنگ و مبهم و فریادها را حک شده بر روح و روانشان ، به همراه آوردند . که ماحصل آن نا آرامی ها ، رنج بی درمان پدر، رنجی که سوغات هشت سال دفاع جانانه از ناموس وطن است ، بود. جالب اینجاست که این افراد با وجود همه مشکلات ، دیگران را آزرده خاطر نمی کنند اما خودشان و فرزندانشان بارها این جملات را شنیده و می شنوند : « تو با این پدر جانبازت حق من را خورده ای» ، « همه چیز برای شماست » و بسیاری جملات دیگر که مجال گفتن از آنها نیست .

حسرت نداشتن پدر را خیلی ها شاید درک کنند ، چه آنها که فرزند شهید هستند و چه آنها که پدرشان به مرگ طبیعی دار فانی را وداع گفته اند. اما هیچ کس حال و روز خانواده و پدری با دردها و موج های خروشان عصبی را درک نخواهد کرد مگر افرادی از همین قشر.

روز پدر مبارک باد بر پدران غیور و فداکار وطنم و خانواده هایی ک خود پدرِ  پدرانشان بوده و هستند.