تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

۳۴۵هکتار از جنگلهای قلب زاگرس دود شد/بام طبیعت ایران بالگرد ندارد

  • کد خبر : 67688
  • 15 اردیبهشت 1394 - 14:53

  مدیرکل محیط زیست استان لرستان گفت: در سال گذشته ۳۴۵ هکتار از جنگل های استان دچار حریق شدند. به گزارش میرملاس به نقل از مهر مهرداد فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه توپوگرافی استان لرستان نسبت به سایر استان ها خیلی پیچیده تر است، افزود: این در حالیست که استانی مثل کرمانشاه بالگرد داشته […]

image_13930526590401

 

مدیرکل محیط زیست استان لرستان گفت: در سال گذشته ۳۴۵ هکتار از جنگل های استان دچار حریق شدند.

به گزارش میرملاس به نقل از مهر مهرداد فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه توپوگرافی استان لرستان نسبت به سایر استان ها خیلی پیچیده تر است، افزود: این در حالیست که استانی مثل کرمانشاه بالگرد داشته و لرستان که جنگل های آن در دل کوه های خشن نهفته است هنوز از وجود بالگرد محروم است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه منطقه غرب کشور یک ایستگاه متمرکز اطفاء حریق ندارد و وجود این ایستگاه در کنترل بهتر حریق ها ضروری است، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که ایستگاه اطفاء حریق غرب کشور در لرستان را ایجاد کنیم.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه اقداماتی در این رابطه نیز انجام داده و قول های اولیه را نیز گرفته ایم، تصریح کرد: اگر این ایستگاه در لرستان ایجاد شود اعتبارات و تجهیزات خوب از جمله بالگرد نیز به استان اختصاص داده می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه جنگل های زاگرس از اکوسیستم های اصلی کشور هستند و بروز خطر در آنها به معنای ایجاد یک چالش بزرگ بوده که سلامت همه را به خطر می اندازد، افزود: از جمله مسائلی که جنگل های زاگرس را تهدید جدی می کند چرای بی رویه دام ها، زوال بلوط ها، قطع درختان، تغییر کاربری اراضی و حریق جنگل ها است.

شروع فصل آتش سوزی جنگل های زاگرس

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه سالانه صدها هکتار از جنگل های زاگرس به دلیل آتش سوزی ها از بین می رود، اظهار داشت: این آتش سوزی ها علاوه بر از بین بردن جنگل ها، اورگانیسم خاک را نیز به حالت غیرطبیعی برده و این امر سال ها طول می کشد تا جبران شود.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر در فصلی قرار داریم که در جنوب لرستان علوفه ها همه خشک شده اند، تصریح کرد: یک آتش سوزی عمدی یا غیرعمدی در این شرایط که علوفه ها خشک هستند می تواند مثل بنزین همه جا فرا گرفته و جنگل ها را نابود کند.

وی با تاکید بر اینکه آتش سوزی های فصل گرما از همین فصل شروع شده و تا اولین بارندگی فصل پاییز یعنی تا مهر و آبان ماه ادامه دارد، افزود: در این شرایط هماهنگی ویزه دستگاه ها ضروری است تا خسارت ها به حداقل ممکن برسد.

۳۴۵ هکتار از جنگل های لرستان در سال گذشته دچار حریق شدند

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۴۵ هکتار از جنگل های استان دچار حریق شدند، گفت: علاوه بر حریق جنگل های، ذغال گیری جنگل های بلوط امروز به یکی از اصلی ترین عوامل تخریب جنگل ها تبدیل شده که جلوگیری از آن هماهنگی دستگاه ها و فرهنگ سازی هرچه بیشتر در میان مردم را می طلبد.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه امروز مسئله جنگل های زاگرس تبدیل به یک موضوع حیاتی شده است، تصریح کرد: همچنین سند مقابله با ریزگردها در استان تهیه شده و به دلیل آن که تا کنون بهترین سند تهیه شده در این رابطه متعلق به لرستان بوده تصمیم بر این گرفته شده است که اعتبارت این حوزه فعلا به لرستان اختصاص داده شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=67688

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. قدر آن شیشه بدانید که هست /نه آن زمان که افتاد و بشکست . همه ما باید قدر این نعمتهای الهی را بدانیم و از آنها حفاظت و حراست نماییم و ارگانهای مرتبط و به خصوص صدا و سیما و دیگر رسانه ها بیشتر به این مقوله بپردازند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.