- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بزرگداشت روز جهانی تئاتر؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان: تئاتر و هنر نمایش یک دانشگاه است

حجت الاسلام حنان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان [1]

حجت الاسلام حنان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان معتقد است که اهمیت هنر تئاتر و نمایش مثل دانشگاه است.

حجت‎الاسلام حمیدرضا حنان در مراسم بزرگداشت روز جهانی تئاتر که در تالار شهید آوینی خرم‎آباد برگزار شد، ضمن قرائت پیام جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: امروزه نقش هنر و به‎ویژه نقش تئاتر و هنر نمایش را در تحولات زندگی بشر نمی‎توان نادیده گرفت، نقش هنر در سیاست، اقتصاد، علم، دین و همه مسایل اجتماعی آشکار است.

وی ادامه داد: همه بخش‎های هنر امروزه می‎تواند نقش مثبتی در تحولات داشته باشد. در طول تاریخ، فلاسفه شرق و غرب در آثار خود یک باب با عنوان فلسفه هنر باز کرده و هر کدام آثاری در این زمینه با دیدگاه‎های مختلف به جای گذاشته‎اند و این موضوع نشان می‎دهد که فلسفه هنر چقدر تأثیرگذار است.

حنان با اشاره به اینکه چند وقت پیش در آثار افلاطون و ارسطو آثاری خواندم که در رابطه با فلسفه هنر غوغا کرده‎اند، تصریح کرد: ارسطو هنر را ذاتی می‎داند و نه اکتسابی که آنجا فرق هنرمند و غیرهنرمند مشخص می‎شود. افلاطون می‎گوید هنر چیزی است که اخلاق را در جامعه گسترش دهد اما ارسطو معتقد است که علاوه بر دیدگاه افلاطون، هنر باید تفنن و سرگرمی نیز باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان یادآور شد: دیدگاهی که ارسطو دارد و سایر فلاسفه ندارند این است که وی می‎گوید تأثیر هنر نمایش بر احساسات مخاطبان موجب تزکیه و پالایش هیجانات و همچنین باعث کسب معرفت می‎شود.

وی تأکید کرد: نتیجه می‎گیریم که هنر تئاتر و نمایش یک دانشگاه است یعنی اهمیتی که برای دانشگاه و مراکز علمی قائل هستیم باید همان اهمیت را هم به این هنر با توجه به افزایش معرفت، داشته باشیم. نمایشی که باعث افزایش معرفت و شناخت نباشد براساس دیدگاه این بزرگان، هنر نمایش نیست.

دکتر حنان در ادامه صحبت‎هایش گفت: امروزه یک جریان طالبانیزم در بعضی کشورها می‎بینیم که دست به تخریب آثار هنری می‎زنند و اینها با تجدد مخالف هستند و هیچ ربطی به دیدگاه اسلام ندارد، چون اسلام فلسفه هنر را قبول دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به وجود دو دیدگاه درباره تئاتر بیان کرد: یک دیدگاه هنر تئاتر را سرگرمی و تفریح می‎داند و اگر این‎گونه باشیم خیانت کرده‎ایم، دیدگاه دیگر می‎گوید تئاتر باید هدفمند باشد و اینجاست که می‎توانیم برای پیشرفت این هنر برنامه‎ریزی کنیم و قدم برداریم. اگر هدف ما هدفمند کردن هنر نمایش باشد باید کاری کنیم که پاسخگو به نیاز زمان باشد.

وی ادامه داد: کسانی که در این عرصه درخشیده‎اند؛ اطلاعات و شناخت خوبی داشته و پاسخ‎گوی نیاز زمان بوده‎اند. از آقای امانی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تقاضا دارم که با برگزاری کارگاه‎های مختلف در همه بخش‎ها سبب افزایش اطلاعات زحمت‎کشان این عرصه شود.

حنان در پایان گفت: هنرمندان لرستانی در هنر نمایش و تئاتر در سطح بسیار خوبی قرار دارند با این حال نیاز به تقویت دارد و باید هدفمند باشد. اگر می‎خواهیم موفق‎تر باشیم نیاز به اتاق فکر داریم و درصددیم که برای ارتقا و هدفمند کردن هنر تئاتر و نمایش، اتاق فکری با حضور زحمت‎کشان این عرصه تشکیل دهیم./ایسنا