- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

همکاری یونسکو در ۱۴ معصوم خرم‌آباد یک دروغ بزرگ است / ازکسی ایده نگرفته ایم

 

[1]

گزارش: محمود کوماس جودکی

 

استاندار لرستان : همکاری یونسکو در مجموعه ۱۴ معصوم خرم‌آباد یک دروغ بزرگ است ؛ از کسی ایده نگرفته‌ام، تجربه از قبل داشتم.

 به گزارش میرملاس نیوز؛ مجموعه علمی، تفریحی، تحقیقاتی چهارده معصوم(ع) در شرق خرم‌آباد واقع شده است.

 این مجموعه که بین ۵۰۰ متر تا ۵۵۰ متر بالاتر از سطح شهر خرم‌آباد قرار دارد، در اواسط مردادماه ۱۳۸۹ با ایده و تجربه‌ حبیب‌الله دهمرده استاندار تازه‌کار لرستان شروع به کار کرد.

 این مجموعه فعلاً نزدیک به ۸۰۰ هکتار مساحت دارد، اما مطمئناً دهمرده مدام به فکر افزایش‌ آن هست.

 سختی‌هایش به پایان رسیده، ۵۵ کیلومتر راه‌سازی و راه‌شکافی آن انجام شده‌ و حدود ۳۵ کیلومتر آن هم تا به حال آسفالت شده است.

 دو حلقه چاه آهکی متصل به سفره‌های آب زیرزمینی با دبی ۶۰ لیتر در ثانیه یک منبع هزار متر مکعبی بتنی در قسمت پائین و دو منبع ۵۰۰متر مکعبی در قسمت بالای این مجتمع، برای آب‌رسانی به تمام مجموعه را تغذیه می‌کند.

البته دو ایستگاه پمپاژ آب در بالا و پایین مجموعه، آب را به ۳۰ منبع ۲۰ هزار لیتری فلزی نصب شده در گوشه‌های مختلف مجموعه پمپاژ می‌کند تا آبیاری بیش از ۲۷۰ هزار نهال کاشته شده در این منطقه به ساده‌ترین روش انجام بپذیرد یعنی ۵۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای با همین روش انجام می‌شود.

نهالستان بزرگ منطقه‌ غرب کشور قرار است در دل همین مجموعه سر برآورد و سالیانه پنج میلیون نهال در آن به سراسر کشور صادر شود و در کنار آن درختان سوزنی برگ همچون کاج‌های تهران و سیاه، سرو نقره‌ای، خمره‌ای، ناز و شیراز در کنار درختان بومی پهن برگ همچون بنه، بلوط، ارغوان چنار، بید، افرا، زبان گنجشک و غیره قرار است، سرسبزی و زیبایی را برای شاهکار دهمرده و همکارانش به ارمغان بیاورد.

۳۰۰ سکوی پیک نیکی در دل این مجموعه نیز احداث شده تا دل‌دادگان به کوی علی‌آباد و مدبه کوه را کمی آرامش و آسایش ببخشد.

 راه‌اندازی ایستگاه فراوری کود حیوانی در انتهای این مجموعه، احداث بزرگ‌ترین هتل لرستان، فعال کردن باغ وحش با چندین گونه حیوان و پرنده، احداث رصدخانه بزرگ کشور با مساحت سه هزار متر مربع، راه‌اندازی  ایستگاه ورزش هوایی پاراگلایدر، احداث مرکز تحقیقات محیط زیست و حیات وحش، احداث مرکز تحقیقات منابع طبیعی به ویژه برای نگهداری گونه‌های گیاهی کمیاب منطقه، احیاء گونه‌های گیاهان دارویی، احیاء گونه‌های جنگلی و مرتعی، احداث آکواریوم گیاهی و بانک ژن و … از جمله قسمت‌های در حال ساخت این مجموعه می‌باشد که تا به حال به ایجاد۲۰۰شغل پایدار منجر شده است.

 این مجتمع و حواشی آن بهانه گفت‌گو با استاندار لرستان شد. دهمرده با اعتقادات خاص خودش شروع به کار کرده و با همین محوریت دارد به پیش می‌رود، دو سالی می‌شود که مرد تجربه‌های ماندگار کرمان و سیستان مهمان درد و رنج‌های توسعه‌نیافتگی لرستان است.

 فرصت بیخ‌گوش‌مان خوابیده بود و از آن بی‌خبر بودیم، خبر نداشتیم که بام خرم‌آباد در دل خود چه گنج عظیمی را به خواب برده است و تلاش استاندار همه را خبردار کرد. وقتی ماشین‌های راه‌سازی در ابتدای راه دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی خرم‌آباد شروع به تعریض این راه کردند، کسی به فکرش نمی‌رسید تا کجا به پیش خواهند رفت و در مدتی کوتاه از چه شاهکاری رونمایی‌ می‌کنند.

در آغاز کار شایعه‌ها و شائبه‌های فراوانی به وجود آمد و هر کس در آن شب تاریک قسمتی از جثه‌ فیل بزرگ را به تعبیر خودش به تعریف نشست، یکی می‌گفت کار، کار یونسکو و نهادهای بین‌المللی است، دیگری می‌گفت می‌خواهند باقی مانده‌های شهر شاپور خواست را از دل خاک بیرون بیاورند و یکی هم مطمئن بود می‌خواهند به چاه نفت برسند.

 برای اینکه واقعیت این مجتمع نیز حکایت همان فیل و تعبیرها نشود با خالق این مجتمع گفت‌وگویی کرده‌ایم.

 مجتمع ۱۴ معصوم امسال در ردیف بودجه‌ ملی قرار گرفته است یا نه؟ آیا بودجه‌ تعریف شده‌ و مشخصی برای آن در نظر گرفته‌اند؟

 کار این مجتمع در سفر سوم دولت آغاز شده است. برای این مجتمع دو مصوبه‌ داریم که یکی به وزارت کشور مربوط می‌شود و یکی هم به وزارت جهاد کشاورزی که هر دو‌ این‌ها مکلف هستند، کمک کنند.

از طرف دیگر این مجتمع متعلق به فرد یا نهاد خاصی نیست، اما مسئول اصلی آن منابع طبیعی است ولی دستگاه‌های مختلفی مثل آب، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو و همه‌ دستگاه‌ها در آن دخالت دارند به طوری که بسیج تمام ادارات و دستگاه‌ها را می‌توانیم در اینجا ببینیم.

 آقای استاندار تا به حال مشخص شده که چقدر هزینه کرده‌اید؟

عدد و رقمی که بخواهیم به صورت دقیق مشخص کنیم که چقدر خرج آن کرده‌ایم، نه؛ فقط تنها عددی که من می‌توانم بگویم که به صورت مشخص و معین به این امر اختصاص داده شده است دو میلیارد تومان است که وزیر کشور موظف شده به این مجموعه تزریق کند.

 هنوز وصول نشده؟

 چرا اتفاقاً قبل از موعد و قبل از همه وصول شد که باید از وی تشکر کنیم، اما قسمت‌های دیگر به صورت کلی کمک می‌کنند. مثلاً فرض کنید که وزارت راه پول نمی‌دهد و از امکانات و ظرفیت‌ خالی‌اش استفاده می‌کنیم، ما در این دستگاه از ظرفیت خوابی (بی‌استفاده‌ای) که برای موارد غیرمترقبه وجود دارد، استفاده کرده‌ایم، لودر، بولدوزر و دیگر ماشین‌آلاتی که برای اتفاقاتی نظیر راه‌بندان، سیل و غیره دارد به خوبی کار کشیده‌ایم.

 حرف و حدیثی پیش آمده که یونسکو در این طرح شریک است و مقداری از اعتبارش را تأمین کرده، در این مورد بیشتر توضیح بدهید؟

 ضرب‌المثل قشنگ فارسی است که می‌گوید دروازه‌های شهر را می‌توانید ببندید ولی دَمِ خلق را نمی‌توانید ببندید. این یک دروغ‌ بزرگ است. همه‌ دنیا می‌دانند یونسکو و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به شدت با ایران درگیر هستند، این  اعداد و ارقام از سر دلسوزی را چگونه می‌توانند به لرستان بدهند، این‌ها چوب لای چرخ جمهوری اسلامی نگذارند، این‌ها گرفتاری برای ایران درست نکنند، کمک‌ها مال خودشان؛ کذب محض است مثل بقیه‌‌ صحبت‌های از این دست و به شدت تکذیب می‌کنم.

 شکل‌گیری و کار این پروژه به قول خود شما یک الگوی موفق از همدلی و تعامل  بین نهادها و دستگاه‌های مختلف است، آیا می‌توانیم منتظر باشیم که در دیگر جاها هم از این روش الگوبرداری خواهید کرد؟

 همه‌ شماها می‌دانید آب این مجتمع را چه کسی تأمین می‌کند، برق‌اش را کی آورده، جاده‌اش از کجا و چگونه تأمین اعتبار شده است، مرکز تحقیقات را چه کسی دایر کرده است، رصدخانه، هتل، نهالستان و همه‌ این‌ها را چه کسانی پیگیری کرده‌اند، همه با هم برادروارانه دخالت دارند، شرکت کرده‌اند و از آنجا که کارشان برای خدا بوده مسلم است که خروجی کار هم این می‌شود.

 این مجموعه را می‌خواهیم به عنوان یک الگو مطرح کنیم که غیر ممکنی وجود ندارد. این کوه‌هایی که در طول تاریخ کسی به آن راه نداشته و گنجشکی هم به آنها راه نداشته است، الان فتح شده است و ماشین در همه‌ جای آن تردد می‌کند.

 برنامه‌ای برای گسترش آن دارید؟ ویژگی‌های منحصر به فرد این مجتمع چیست؟

 همین الگو را می‌خواهیم در جاهای مختلف و به شکل‌های دیگری توسعه بدهیم، مثلاً وقتی در بحث گردشگری (آبشارهای بیشه و نوژیان یا امام‌زاده حسن) ورود پیدا می‌کنیم، همه‌ دستگاه‌ها نیز در کنار ما وارد کار می‌شوند، منابع طبیعی درخت‌اش را می‌کارد، جاده‌اش را کسی دیگر، برق‌اش را اداره برق و آب‌ را آب روستایی زحمت می‌کشد و همه با هم کمک می‌کنند، این روش در استان باب شده است.

منتها تراز مجتمع‌ ۱۴ معصوم به چند دلیل قابل دفاع است، یک در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده است و در دور دست نیست که کسی آن‌را نبیند. از نظر زمین، جنس و جغرافیایی که قرار دارد محاصره شده است. بعد هم همه‌ مردم ایران و جهان و استان لرستان به دلیل پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری موجود در آن، جاده‌ سلامت مطمئناً آن‌ را خواهند پسندید و لمس می‌کنند.

ممکن است فلان نقطه‌ای که در دور دست باشد تعداد کمی و گروه خاصی آن را ببینند و از آن استفاده کنند، اما این مجتمع را همه‌ مردم می‌بینند، در هر سن و سال، در هر قد و قواره‌ای می‌بینند و بعد متوجه می‌شوند که حقیقتاً اگر اراده‌ای باشد، کار برای رضای خدا بوده باشد، تعاملی باشد، استفاده‌ به موقع و مناسب از ظرفیت‌ها باشد مطمئناً آن وقت غیر ممکن وجود ندارد حتی کوه‌های زاگرس هم در مقابل اراده‌ی مردم خاضع می‌شوند.

شما در بدو ورود به لرستان، تقریباً همان هفته‌ اولی که استانداری لرستان را تحویل گرفتید این کار را شروع کردید، ایده‌ این کار چگونه شکل گرفت؟

من از این جنس کارها را در زمان دانشجویی‌ام تا به امروز فراوان داشته‌ام. بعد که مسئول دانشگاه شدم در سال ۷۰ در قد و قواره‌ی شش هزار هکتار یک مجموعه‌ای در لب مرز افغانستان انجام دادم که مورد تحسین همه‌ عناصر داخلی و خارجی از جمله رؤسای جمهوری قرار گرفته است و فراتر از همه مقام عظمای ولایت که شخصاً آنجا را دو بار در حدود پنج – شش ساعت بازدید داشتند.

در کرمان شبیه همین و در جاهای دیگر هم انجام داده‌ام، بنابراین من از کسی ایده نگرفته‌ام، تجربه از قبل داشتم، این‌جا هم یک لطف و مرحمت پروردگار بود، یعنی همه‌اش این نبود که بگویم من از قبل ایده‌ای داشته‌ام، تجربه‌ای داشتم ولی به صورت تصادفی آمدیم که این قسمت علی‌آباد را ساماندهی کنیم، مثل گل سفید و جاهای دیگر یک دفعه به این گنج عظیم رسیدیم.

گنج؟به چه معنی؟

بنابر صحبت‌های نماینده‌ ولی‌فقیه در استان لرستان که در همان روز‌های اول در تلویزیون پخش شد که این مجموعه یک گنج است و بعد هم وزیر کشور و دیگر وزرا در سفر دور سوم دولت از مجتمع بازدید داشتند در جلسه دولت از این مجموعه به عنوان یک گنج یاد کردند.

همه‌ اعضای دولت سخاوتمندانه ورود پیدا کردند تا که این گنج نهفته‌ خدایی که این‌جا افتاده بود را به دامان مردم بازگردانیم، این واقعاً حق مردم لرستان و مردم خرم‌آباد بود.

این همان صفا و باطن پاک و نجیب این مردم بود که این گنج نهفته را زنده کنیم، این مکان را کسی ندیده بود، درست است که داخل خرم‌آباد قرار دارد، ولی کسی متوجه‌اش نشده بود.

یک ظرفیت و استعداد کشف نشده‌ای بود که لطف و مرحمتی شامل حال شد و به ما توفیق داد، به من و همکارانم که نام ما هم در توسعه و رشد لرستان ثبت و ضبط شود.