- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کیوسک‌های مطبوعاتی در کش و قوس تصمیمات مدیریت چند گانه/ وضعیت توزیع نشریات مناسب نیست

 خبرگزاری فارس: کیوسک‌های مطبوعاتی خرم‌آباد سر درگم تصمیم متولیان هستند
 
[1]
 
فیروز اسماعیلی نژاد :
 
 با وجود اینکه فعالیت متصدیان کیوسک‌های مطبوعاتی در ردیف فعالیت های فرهنگی قرار گرفته است،متصدیان این کیوسکها در خرم‌آباد  سر درگم مانده اند و همجنان در کش و قوس تصمیم‌گیری مدیریت شهری، اصناف بازرگانی و اداره فرهنگ و ارشاد هستند.
 
به گزارش میرملاس نیوز؛کیوسک‌های مطبوعاتی به هر دلیل، حس مسئولیت، علاقه و یا مسائل اقتصادی بی‌وقفه در عرضه نشریات به مردم مشغول فعالیت مستمر هستند.

از آنجا که مسئولان از متولیان مطبوعات انتظار انعکاس اطلاع‌رسانی شفاف را دارند، اهالی رسانه و خانواده مطبوعات نیز انتظار حمایت آنها در جهت توزیع و عرضه نسخ نشریات را دارند، اما به رغم تلاش و پی‌گیری‌های انجام شده توسط برخی از متصدیان کیوسک‌های مطبوعاتی این دکه‌ها تا حد تعطیلی رفته و یا به دلایلی شاهد کاهش تعداد آنها بوده‌ایم.

در حال حاضر وضعیت عرضه و توزیع مطبوعات مناسب نیست، گرانی کاغذ روزنامه و هم‌چنین ضعف در فرهنگ روزنامه‌خوانی لرستان به کمک این عرضه نامناسب آمده تا این موضوع را دوچندان کند.

اگر حمایت و پشتیبانی اداره ارشاد و مدیریت شهری از فعالان عرصه مطبوعات نباشد متولیان رسانه‌های مکتوب دچار مشکلات جدی بیشتری خواهند شد.

اقدام امور صنفی نسبت به پلمپ کیوسک‌های مطبوعاتی سطح شهر خرم‌آباد بهانه‌ای بود که با چند تن از متصدیان کیوسک‌های مطبوعات سطح شهر هم‌صحبت شویم.

یکی از متصدیان کیوسک‌های پلمپ شده با تایید پلمپ دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر خرم‌آباد در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر دکه‌های مطبوعاتی در بلاتکلیفی به سر می‌برند و بین اینکه کدام یک از ارگان‌های فرهنگ و ارشاد، شهرداری و یا امور صنفی متولی امر حمایت، نظارت و یا اخذ مجوز و عوارض باشند، سر درگم هستند.

احمد مدهنی در ادامه با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌آباد که هیچ گونه خدمات و یا امر حمایتی و تعاملی با دکه‌های مطبوعاتی را ندارد، افزود: با وجود اینکه سال‌هاست زیر نظر شهرداری خرم‌آباد فعالیت می‌کنیم، امور صنفی این شهر نیز به تازگی با پلمپ این دکه‌ها اقدام به ایجاد مشکل اساسی برای دکه‌داران کرده است.

وی با اشاره به پی‌گیری‌های انجام شده در جهت باز کردن پلمپ‌ها گفت: با حضور در یکی از نشریات و رایزنی آنها با امور صنفی به صورت تلفنی موافقت باز کردن پلمپ کیوسک‌ها را بلامانع اعلام کردند، در حالی که پس از چند روز این عمل را غیر قانونی دانسته و پرونده اقدام غیر قانونی ما را به دادگاه ارجاع دادند.

مدهنی در ادامه گفت: شهرداری نیز با وجود اینکه سال‌هاست ملک دکه‌های مطبوعات را به متصدیان امر به صورت فروش قطعی واگذار کرده و سالیانه عوارض این دکه‌ها را اخذ می‌کرده است، هم‌زمان با اقدام امور صنفی با ادعای اجاره‌بهای ماهیانه از کیوسک‌های مطبوعاتی دغدغه این صنف را دوچندان کرده است.

وی گفت: شهرداری خرم‌آباد حدود ۱۰ سال پیش با مبلغ ۷ میلیون تومان از طریق مجوز ایثارگری این کیوسک را به ما واگذار کرده است و طی این سال‌ها عوارض مربوط به شهرداری پرداخت شده، به طوری که سال گذشته ۳۶۰ هزار تومان در ازای عوارض به شهرداری پرداخت شده است.

توقف فروش نشریات به خوانندگان و یا تعلل کیوسک‌های مطبوعاتی در عرضه نشریات یعنی کاهش فروش نشریات و ضرر مالی که آنها را در مضیقه قرار می‌دهد، علی‌رغم اینکه دکه‌های فروش مطبوعات در این شهر کم هستند، اما همین تعداد با مشکلاتی رو به رو هستند، از همین‌رو بلاتکلیفی کیوسک‌های مطبوعاتی خرم‌آباد به چالشی جدی برای اهالی مطبوعات استان لرستان تبدیل شده است.   

یکی دیگر از متصدیان دکه مطبوعاتی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: چندین سال است که در این حرفه در ورودی دانشگاه لرستان و مجاور قلعه تاریخی فلک‌الافلاک مشغول هستم، متأسفانه علی‌رغم اینکه امنیت شغلی ندارم، متولیان فرهنگی نیز نه تنها هیچ گونه حمایتی از ما ندارند، حتی تلاشی برای تعیین تکلیف وضعیت کنونی ما به کار نمی‌گیرند.

محمد گودرزی با اشاره به اینکه طبق مصوبه وزارت ارشاد اسلامی فعالان عرصه مطبوعاتی معاف از مالیات هستند، گفت: سال‌های گذشته عوارض شهرداری را پرداخت کرده‌ایم و زیر نظر سازمان مربوطه شهرداری خرم‌آباد فعالیت داشتیم، در حالی که ظرف یک ماه گذشته امور صنفی شهرستان خرم‌آباد اقداماتی به دور از شأن فعالان این عرصه انجام دادند.

وی اظهار داشت: امور صنفی بدون هیچ گونه هماهنگی قبلی، نامه‌نگاری و اخطار با یک وضعیت نامناسب اقدام به پلمپ دکه‌های مطبوعاتی کرده است.

گودرزی در ادامه با اشاره به درآمد پایین برخی از دکه‌های مطبوعاتی که صرفاً کار فرهنگی انجام می‌دهند و در کنار این فعالیت برخی از نوشت‌افزار و خشکبار را عرضه می‌کنند، افزود: همکاران ما توان پرداخت هزینه‌های اخذ جواز کسب را ندارند.

این فعال مطبوعاتی در خصوص نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این اداره نقش مدیریتی و نظارتی برعهده دارد، اما متأسفانه به جز ارسال دعوت‌نامه حضور در جشنواره مطبوعات دو سال گذشته کوچک‌ترین تعامل و ارتباطی با دکه‌های مطبوعاتی شهرستان خرم‌آباد نداشته است.

رئیس سازمان میادین و تره‌بار شهرداری خرم‌آباد از دید مثبت شهرداری نسبت به دست‌اندرکاران مطبوعات و رسانه‌ها سخن گفت و افزود: این سازمان به عنوان متولی اصلی کار ساماندهی و نظارت بر کار اجرایی کیوسک‌های سطح شهر را برعهده دارد.

یحیی عیدی با اشاره به کار فرهنگی کیوسک‌های مطبوعاتی افزود: نگاه ما به صنف مطبوعات یک نگاه ویژه است، به طوری که بین آنها با سایر دکه‌ها که فعالیت تجاری دارند، تفاوت بسیاری قائل هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های مجموعه شهرداری در ساماندهی و واگذاری دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر گفت: در سال‌های گذشته با متولیان کیوسک‌های مطبوعاتی و اداره فرهنگ و ارشاد همکاری خوبی داشته‌ایم.

رئیس سازمان میادین و تره‌بار شهرداری خرم‌آباد در خصوص ادعای اخذ اجاره‌بها توسط شهرداری از کیوسک‌ها گفت: پرداخت عوارض ماهیانه به منزله اجاره‌بهای کیوسک‌ها نیست.

عیدی افزود: در حال حاضر میزان عوارض کیوسک‌های مطبوعاتی نسبت به سنوات گذشته کم‌تر شده است و این به معنای حمایت بیشتر از این قشر فعال فرهنگی است.

وی با اشاره به بحث ورود مجمع امور صنفی به مسئله کیوسک‌های مطبوعاتی گفت: در جلساتی که با این مجمع داشته‌ایم به نظر می‌رسد قصد دارند، کار ساماندهی این کیوسک‌ها را به شکل صنف پی‌گیری کنند.

عیدی با انتقاد از برخی از کیوسک‌های مطبوعاتی که به بهانه مطبوعاتی بودن اقدام به فروش تنقلات و خشکبار می‌کنند، گفت: ما مخالف فروش اقلام خوراکی در این کیوسک‌ها نیستیم اما می‌بایست عمده فعالیت آنها فرهنگی و مطبوعاتی باشد.

وی اظهار داشت: برای پی‌گیری این موضوع از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال رایزنی هستیم.

مسئول امور مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه دکه‌های مطبوعاتی به عنوان خانواده مطبوعات قلمداد می‌شوند، گفت: متأسفانه این قشر زحمت‌کش مورد حمایت هیچ ارگانی قرار نگرفته‌اند.

خانجان کرمی با اشاره به قانون صدور مجوز مربوط به دکه‌های مطبوعات توسط وزارت ارشاد که در سال ۵۸ تدوین شده است، افزود: این قانون نیازمند تجدید نظر است.

وی اظهار داشت: صرف داشتن دکه مطبوعاتی صرفه اقتصادی ندارد و نیاز است که در کنار بسته‌های فرهنگی و مطبوعاتی اقلام خوراکی متناسب با شأن متصدیان به همراه نوشت‌افزار عرضه شود.

وی تصریح کرد: از ۷۰ دکه موجود در سطح شهر خرم‌آباد تعداد ۲۰ دکه مربوط به فعالان مطبوعاتی است که برخی از آنها مجوز اداره فرهنگ و ارشاد را دریافت کرده‌اند.

امید می‌رود ادارات مسئول از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت شهری و مجامع امور صنفی با تشکیل جلسه در راستای اتخاذ تصمیمات ساماندهی با جنبه‌های حمایتی متصدیان کیوسک‌های مطبوعاتی توجه ویژه‌ای به حل دغدغه آنها داشته باشند.