- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دیده شدن به قیمت ازدست رفتن جان

 

9da5ba405e428d33ec6f21eff5dda49d_XL-217x300

 

الهام بابایی / میرملاس : 

استفاده از مواد نیروزا توسط ورزشکاران طی سالهای گذشته به امری عادی تبدیل شده به نحوی که بسیاری از ورزشکاران به ویژه افراد فعال در رشته بدنسازی، این مواد را بدون هرگونه ترس و واهمه ای مصرف می کنند.

 

عوارض و خطرات ناشی از این مواد همچنان برای مصرف کنندگان ناشناخته مانده و این امر موجب شده به قول رایج جامعه، مواد نیروزا همانند نقل و نبات در میان ورزشکاران دست به دست شود. 

در این میان ضعف آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان کاملا مشهود است چرا که به رغم خطرات ناشی از استفاده مواد نیروزا، ورزشکاران این مواد را به صورت آزادانه و کاملا در دسترس خریداری و به امید رویای قهرمانی نوش جان می کنند. 

علاوه بر آگاهی ندادن به جوانان، نبود نظارت بر عملکرد باشگاه های ورزشی موجب شده صاحبان باشگاه ها، بدون توجه به عواقب و اثرات سوء مواد نیروزا، این کالاها را برای نوجوانان مشتاق تجویز کنند. 

در برخی باشگاه ها، این مواد با پیشنهاد مربی توسط جوانان ورزشکارخریداری و با نظارت مدیر و یا مربی باشگاه و با دوزهای معین، میان ورزشکاران تقسیم می شود. 

طی یک دهه اخیر، تب وتاب جوانان در گرایش به رشته ورزشی پرورش اندام به وضوح دیده می شود و نمونه آن خیل جوانانی هستند که برای عرض اندام و با پوشیدن لباس های بدن نما در محافل عمومی ظاهر می شوند. 

نمونه بارز آن ورود رونی کلمن معروف به ایران و پرداخت هزینه های چند میلیونی جوانان ایرانی برای حضور در کلاس های این بدنساز آمریکایی است. 

گرایش به استفاده از مواد نیروزا غیرمجاز و حتی مواد نیروزا بدون مشورت پزشک متخصص عوارض بسیاری از جمله افسردگی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی، سکته، بیماری های کلیوی، خونریزی داخلی، تشنج، پوکی استخوان، کوتاهی قد، ریزش مو، سرطان پروستات، لرزش دست و پا، کابوس، خودکشی و قتل در پی دارد. 

نمونه این امر جوان ۱۸ ساله خرم آبادی است که برای درمان مشکلات شدید ریوی و تنفسی به پزشک متخصص مراجعه کرده بود، جوانی که از بدو ورود به مطب پزشک با توجه به وضعیت جسمانی بسیار نامناسب، توجه همه را جلب کرد . 

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، انگشت دو دست این جوان فلج شده و به سختی قابل حرکت بود، تکیدگی چهره و تعریق بیش از حد نشان از ضعف عمومی شدید داشت، به سختی گام بر می داشت و برای هر قدم مجبور بود پای خود را به زمین بکشد و برای اینکه بتواند راه برود پدر و مادر در دوطرف، تکیه گاهش شده بودند. 

مادرش می گفت مسوول باشگاه چند قرص و یک نوع پودر نیروزا را به وی معرفی کرده که پس از استفاده از آنها به شدت دچار تشنج شده که به سرعت وی را به مرکز درمانی انتقال دادیم و بنا بر اظهار پزشکان درصورت تاخیر اندک در انتقال ، دچار ایست قلبی و مرگ می شد. 

ظاهرا باشگاهی که این جوان از آن مواد نیروزا دریافت کرده فاقد مجوز فعالیت بوده و تعداد این باشگاه ها در لرستان کم هم نیست. 

در بند ۳ ماده ۵۹ قانون مجازات تصویب نامه هیات وزیران در سال ۷۰ در زمینه مصرف مواد نیروزا قید شده است که فدراسیون پزشکی ورزشی و اداره تربیت بدنی در زمان ارائه مجوز به باشگاه ها به جد به باشگاه داران توصیه می کند که بر تعهد خود برای استخدام و بکارگیری پزشکان و مشاوران ورزشی همت کنند و از فروش مواد نیروزا به طور جد خودداری کنند که با توجه به ظواهر امر و وضعیت کنونی، به نظر می رسد این مهم به ورای اذهان عمومی و مسوولان سپرده شده است. 

امروز باشگاه های ورزشی غیرمجاز و حتی مجاز، کسب مدال و جلب توجه دیگران را به رویای شیرین ورزشکاران جوان و نوجوان تبدیل کرده اند غافل از اینکه در بسیاری موارد این رویا به کابوس تبدیل شده و در سراسر زندگی همراه ورزشکاران می شود. 

لرستان نیز با توجه به بیکاری و روی آوردن بسیاری از جوانان به ورزش و باشگاه های ورزش از این امر مستثنی نیست و این روزها باشگاه های غیرمجاز ورزشی رشد قارچ گونه خود را ادامه می دهند. 

اداره اماکن طبق قانون موظف به پلمب واحدهای غیرمجاز است ولی ظاهرا فروشندگان مواد نیروزا در سطح شهر به صورت علنی و در قالب مغازه های معتبر در مراکز اصلی نسبت به فروش این مواد اقدام می کنند.