تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

آبشار نوژیان لرستان، نوازشگر روح و جسم مسافران و گردشگران ایران زمین

  • کد خبر : 68149
  • 22 اردیبهشت 1394 - 15:05

  هوشنگ بهرهی / میرملاس :   آبشار نوژیان لرستان با ارتفاع ۹۵متر، در قلب جنگلهای های بلوط با صدای دلنشینش، نوازشگر روح و جسم مسافران و گردشگرانی است که همه ساله از نقاط مختلف داخل و خارج کشور به این مکان فرح بخش و چشم نواز سفر می کنند.   برای رسیدن به آبشار […]

آبشار-نوژیان-1

 

هوشنگ بهرهی / میرملاس :  

آبشار نوژیان لرستان با ارتفاع ۹۵متر، در قلب جنگلهای های بلوط با صدای دلنشینش، نوازشگر روح و جسم مسافران و گردشگرانی است که همه ساله از نقاط مختلف داخل و خارج کشور به این مکان فرح بخش و چشم نواز سفر می کنند.

 

برای رسیدن به آبشار خروشان نوژیان، باید مسیری در حدود ۵۱ کیلومتررا از جنوب خرم آباد به سمت ارتفاعات و جنگلهای بلوط کوه هشتاد پهلو طی کرد.

مسیر پر پیچ و خم این جاده دو طرفه این مکان تفریحی از وسط جنگل انبوه می گذرد و به رغم کوهستانی بودن این مسیر، عبور از آن خستگی ندارد چرا که در اطراف و حاشیه این جاده پوشیده از گلهای وحشی رنگارنگ ، درختان بلوط ، گلابی وحشی ، زالزالک و انجیراست که با در آویختن بوی خوش وعطرآگین آن سفر خاطره انگیزی را در اذهان زنده می کند.

علاوه بر این در کنار این جاده رویایی ، تعدادی رود خانه فصلی و جویبارهای سرد و زلال در جریان است که از ارتفاعات و حوزه های آبریز به پایین دره ها سرا زیرشده اند.

پستی و بلندی های کوهسار این منطقه بگونه ای است که تنها جاده دسترسی به آبشار نوژیان همانند جاده های شمال کشور پر پیج و خم ساخته شده است. 

 

339985_316

 

در فا صله های کوتاه بین ۵۰۰تا ۱۰۰۰متراین مسیر چشمه های خروشانی از دل زمین می جوشد و آبی سرد و گوارا را به مسافران ارزانی می دارند. جود این چشمه های دلفریب که در کنار آنها گیاهان الوان و بوته های سرسبز رویده شده مسافران و گردشگران را وادار می کند که چند ساعتی را تا رسیدن به مقصد در کنار جاده بساطی پهن کنند و از آب چشمه و برافروختن آتش با هیزم های خشک چای را مهیا و دم کرده و نوش جان نمایند. 

برگ های سبز درختان کهنسال بلوط و نسیمی خنک که از لابه لای شاخساران می وزد ،سایه سارانی را برای هر مسافر فراهم کرده است که آرامش و خاطری خوشی را در اذهان خانواده ها بر جای می گذراند.

 

339998_378

 

مسا فران و گردشگران پس از طی این مسیر با دیدن فضای پیرامون و محوطه دلفریب آبشار نوژیان از صدای خروشان آبشار که خرامان از روی صخره های بلند به زیر فرو می ریزد به هیجان می آیند.

سالیانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن آبشار نوژیان به این مکان سفرمی کنند و یک روز کامل را در این مکان تفریحی زیبا سپری کرده و از طبیعت بکر آن استفاده می کنند. 

به رغم این همه زیبایی های خداد دادی برخی کمبودها و مشکلات در این مسیر وجود دارد که جا دارد مسوولان دستگاههای اجرایی نسبت رفع آنان اقدام نمایند تا گردشگران با خاطری آسوده به این مکان سفر نمایند.

کم عرض بودن جاده دسترسی همواره باعث دلهره رانندگان و در برخی موارد تصادف وسایط نقلیه می شود.

علاوه بر این در محوطه آبشار نوژیان نیز مسوولان ذی ربط با استفاده از سنگ و سیمان اقدام به جایگاههای برای استراحت مسافران فراهم کرده اند اما این اماکن در روزهای آفتابی بخصوص در فصل تابستان به علت نداشتن سایه بان قابل استفاده نیست .

انباشت و نبود مکانی برای دفن زباله نیز چهره این مکان را نازیبا کرده است که جا دارد مسوولان امر نیز در امر سرویس های بهداشتی و بهداشت محیط این مکان تفریحی دقت بیشتر داشته باشند. 

 

گزارش از : هوشنگ بهرهی / میرملاس 

 

 38256020974820940682
 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. واقعا زیباست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.