تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

ثبت چشمه‎ «آب‌گرم دلفان» در فهرست آثار ملی

  • کد خبر : 68175
  • 22 اردیبهشت 1394 - 21:38

    سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: با نظر شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، چشمه‎ی آب گرم دلفان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.  به گزارش میرملاس به نقل ایسنا ،«محمدرضا امانی» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارگیری چشمه‌ی آب گرم دلفان در نزدیکی برخی آثار طبیعی و […]

 

139312270914242744943834

 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: با نظر شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، چشمه‎ی آب گرم دلفان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 به گزارش میرملاس به نقل ایسنا ،«محمدرضا امانی» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارگیری چشمه‌ی آب گرم دلفان در نزدیکی برخی آثار طبیعی و تاریخی از جمله پل تاریخی «گرم آبه»، پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم‎انداز زیبا، این پدیده را از چند ویژگی طبیعی، فرهنگی و تاریخی برخوردار کرده است.

 وی ادامه داد: هم‌چنین با توجه به وجود باور و اعتقاد مردم محلی به درمان بخشی این اثر ملی، خاصیت گرمابخشی و مشخصات شیمیایی و فیزیکی چشمه باعث شده این پدیده را عضوی از ژئوسایت‎های گردشگری لرستان دانست.

 این مقام مسئول یادآور شد: آب گرم دلفان به لحاظ ترکیبات شیمیایی و دمای بالای ۴۴ درجه سانتی‌گراد، از نظر عامه مردم ساکن استان‎های لرستان و کرمانشاه دارای خاصیت درمان‎بخشی برای بیماری‎های پوستی، دردهای استخوانی و بسیاری از بیماری‎های مزمن دیگر است.

 وی تصریح کرد: این چشمه در بخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه‌ی رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با رودخانه «گیزه» رود قرار دارد.

 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: آزمایش شیمیایی آب چشمه به همت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و اداره‌کل محیط زیست لرستان انجام شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68175

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. باسلام
    چشمه آب گرم دلفان در نقطه ای قرارگرفته است که محل تلاقی سه رودخانه دائمی یعنی بادآور نوراباد- گیزه رود نوراباد و رودخانه قره سو کرمانشاه میباشد . منطقه جالب توجهی است که از چهارطرف بوسیله کوههای سربه فلک کشیده احاطه شده است. از تلاقی سه رودخانه فوق الذکر رودخانه بزرگ و پر راز و رمز سیمره بوجود میاید . یعنی این نقطه ، نقطه شروع سیمره میباشد که چشم اندازهای زیبا و طبیعت بکری داردکه هر بیننده و گردشگری حیران و بهت زده میشود و جلوه ای از عجائب خلقت به نمایش گذاشته شده است . توصیه میشود دوستانی که تاکنون از این منطقه دیدن نکرده اند حتما سفری ترتیب دهند و تا هوا خنک است از گرمابه دلفان بازدید بعمل آورند.

  2. میراث فرهنگی وگردشگری کرمانشاه قصد داشت این منطقه را به قطب توریستی غرب کشور تبدیل کند وحتا بودجه آن را نیز تصویب وبه پیمانکار واگذار شد که با اعتراض لرستان منتفی شد .حالا اگه مسئولین استان هرچه سریعتر نسبت به احداث جاده دسترسی اقدام نمایندجای تشکر دارد وگرنه کاش به همان کرمانشاه واگذار گردد تا لااقل از طریق کرمانشاه به این نعمت دسترسی داشته باشیم.حالا سال آینده ببینید چه اقدامی در طول یک سال برای این منطقه انجام می گیرید.بدبین نیستیم بد قولی زیاد دیدیم نمونه اش معشوره جعلی

  3. این چشمه در مرز شهرستان هرسن استان کرمانشاه قراردارد و ادعای مالکیت لرستان براین محدوده پشتوانه قانونی ندارد. حتی مسیر دسترسی دلفان به این چشمه از داخل شهرستان هرسین انجام می شود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.