- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ثبت چشمه‎ «آب‌گرم دلفان» در فهرست آثار ملی

 

139312270914242744943834

 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: با نظر شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، چشمه‎ی آب گرم دلفان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 به گزارش میرملاس به نقل ایسنا ،«محمدرضا امانی» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارگیری چشمه‌ی آب گرم دلفان در نزدیکی برخی آثار طبیعی و تاریخی از جمله پل تاریخی «گرم آبه»، پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم‎انداز زیبا، این پدیده را از چند ویژگی طبیعی، فرهنگی و تاریخی برخوردار کرده است.

 وی ادامه داد: هم‌چنین با توجه به وجود باور و اعتقاد مردم محلی به درمان بخشی این اثر ملی، خاصیت گرمابخشی و مشخصات شیمیایی و فیزیکی چشمه باعث شده این پدیده را عضوی از ژئوسایت‎های گردشگری لرستان دانست.

 این مقام مسئول یادآور شد: آب گرم دلفان به لحاظ ترکیبات شیمیایی و دمای بالای ۴۴ درجه سانتی‌گراد، از نظر عامه مردم ساکن استان‎های لرستان و کرمانشاه دارای خاصیت درمان‎بخشی برای بیماری‎های پوستی، دردهای استخوانی و بسیاری از بیماری‎های مزمن دیگر است.

 وی تصریح کرد: این چشمه در بخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه‌ی رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با رودخانه «گیزه» رود قرار دارد.

 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: آزمایش شیمیایی آب چشمه به همت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و اداره‌کل محیط زیست لرستان انجام شده است.