تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

پاسخی به نظرسنجی شبکه عربی الجزیره در زمینه تشکیل ارتش نظامی_عربی در مقابل ایران

  • کد خبر : 68203
  • 23 اردیبهشت 1394 - 23:49

  سعید جمشیدی / میرملاس :  در عالم علوم ارتباطات مفهوم جنگ روانی واژه ای آشناست که موارد استفاده متعددی دارد. مفهومی که در بر دارنده نوعی منازعه است  که برای پیشبرد آن از ابزار تئوری به عنوان کارآمد ترین ابزار استفاده می شود. نگاه علمی به این موضوع و ایجاد اندیشکده های متعدد،نشان از […]

ww

 

سعید جمشیدی / میرملاس : 

در عالم علوم ارتباطات مفهوم جنگ روانی واژه ای آشناست که موارد استفاده متعددی دارد. مفهومی که در بر دارنده نوعی منازعه است  که برای پیشبرد آن از ابزار تئوری به عنوان کارآمد ترین ابزار استفاده می شود. نگاه علمی به این موضوع و ایجاد اندیشکده های متعدد،نشان از اهمیت این حوزه در جهت تئوریزه کردن سیاست کشورها با استفاده از شبکه های خبری و در پشت صحنه تئوریسین ها دارد.

در بحث مربوط به اقدام شبکه الجزیره نیز رگه هایی آشکار از این نوع قابل مشاهده است، که ما به ذکر دو نمونه از آن به صورت اختصار اکتفا می کنیم.

رسانه ها معمولا در چارچوب جنگ روانی از دو تئوری کاشت و برجسته سازی بیشترین استفاده را می برند. کانون های خبر رسانی تلاش دارند با ایجاد افکار مورد نظرشان در ذهن مخاطب(تئوری کاشت)  و پرو بال دادن و بزرگ نمایی آن موضوع(تئوری برجسته سازی) در راستای اهداف خود،مخاطبی را که منفعل فرض کرده اند به سمت و سویی که تمایل دارند بکشانند.

نظر سنجی افکار عمومی به سبب مقبولیتی که در محافل علمی دارد ابزاریست که با طرح سولاتی جهت دار می تواند مورد استفاده کانونهای خبری قرار گیرد. چرا که مستند شدن موضوع به درصد بالایی از تایید مخاطبان به مسئله مورد نظر می تواند به اهداف سیاسی پشت پرده وجهه علمی نیز بدهد.

فارغ از اینکه نتیجه نظرسنجی شبکه الجزیره(۸۴%موافق تشکیل این ارتش) خود محل تردید است! به فرض پذیرش چنین آماری پاسخ این گستاخی شبکه الجزیره را در راستای تنویر افکار عمومی و در هماهنگی با فضای مجازی به مخاطبان عزیز می سپاریم.

بنده به عنوان یادآوری فقط به تشکیل ائتلافی از ۳۶ کشور در جنگ تحمیلی در مقابل کشورمان و نتیجه آن و نیز جنگ های ۶ روزه اعراب علیه رژیم اشغالگر قدس در آن زمان با جمعیتی کمتر از ۱/۵ میلیون نفر و باز نتیجه آن در سالیانی نه چندان دور اشاره میکنم. موضوعی که به گواهی بزرگترین استراتژیست های جهان تغییر روند آن تنها با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد، و اگر نبود رشادتهای فرزندان این مرز و بوم شاید پایتخت های آنها اکنون نامی عبری داشتند و آرزوی نهفته در طرح از نیل تا فرات اکنون جنبه عینی به خود گرفته بود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68203

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 18در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۸
  1. کشورهای عربی اون زمانی که ما بعد از انقلاب نه ارتشی داشتیم و نه نیروهای مردمی و سپاه هم سازماندهی نشده بودن با تمام توانشان به ما حمله کردن و هیچ دستاوردی نداشتن حالا چطور به خودشون اجازه میدن که همچین فکرهایی رو در سر بپرورانند اونا خیال کردن که آمریکا تا آخر بهشون کمک میکنه اما به نظرم آمریکا هم دیگه از دست اینا خسته شده. کاش رهبرمان اجازه میداد تا یک بار برای همیشه از شر این منافقان از خدا بی خبر راحت میشویم.

  2. درود بر استا جمشیدی دوست عزیزم

  3. به قول بزرگی (زشیر شتر خوردن و گوشت سوسمار// عرب را رسیده است جای کار//که تخت کیانی کند آرزو//تف برتو ای چرخ گردون، تف…… دوستان اهل مطالعه و رسانه با واژه پروپا گاندا(تبلیغات هدف دار) آشنا هستند و به خوبی آگاهند که پروژه ایران هراسی در منطقه با دلارکارتل های نفتی کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس، مدتهاست که ادامه دارد و خودشان بهتراز هر کسی دیگر در این کره خاکی واقفند که آب در هاون کوبیدن است. ما مردمی با تمدن چندین هزار ساله ایم که هیچگاه زیر بار زور نرفته و خود تاریخ ساز بوده و خواهیم بود. ما ایرانی بوده و از نسل کوروش و داریوش هستیم و به شغال هرگز باج نمیدهیم..

  4. درود برشما جناب آقای جمشیدی
    از اطلاعاتتون استفاده نمودیم.

    پیروز وسربلند باشید.

  5. کل اعراب در برابر اسرائیل ۶ روزه شکست خوردند یقینا در برابر ایران سرافرازی که سالهاست برنامه هسته ای اش نظرجامعه بزرگ جهانی را به خود معطوف داشته کمتر از ۶ روز دوام میاورند

  6. خوش بود گر محک تجربه آید به میان
    تاسیه روی شود هرکه در او غش باشد…

  7. همه اعراب در جنگ تحمیلی دیدند که با ایرانیان نمی توان از موضع زور و قدرت حرف زد. اقای رحمانپور به زیبایی اشاره کرده است.

  8. درود جناب جمشیدی استفاده کردیم

  9. استاد عزیز بازهم استفاده کردیم . مرحبا

    باز هم منتظردرخشیدنتان هستیم

    پیروز باشید

  10. در عالم عدم علوم ارتباطات هم باید از زاویه ای دیگر هم به این نظرسنجی ها نگریست
    که کجا ها برویم
    کجا ها هزینه کنیم
    و متوجه باشیم که روی عربها به هیچ طریقی نمیتوان حساب کرد…

  11. جالب بود دوست عزیز

  12. مرسی واقعا استفاده کردم

  13. سلام
    درود بر شما استاد گرامی

  14. عربها باید یاد بگیرند که آزموده را آزمودن خطاست.در این سرزمین هنوز هم شیر مردانی هستند که با تمام وجود از خاک و ناموس مملکتشان دفاع میکنند و اجازه نفس کشیدن به هر کس که به خواهد به این مرزوبوم تعرض کند را نخواهند داد،چه برسد به عربهای بی اصل و بی تمدن

  15. اعراب وهابی رو نه قابل اعتماد و نه دوست میدونم. کاش بتونم شرایطی رو برا فاصله گرفتن هرچه بیشتر از این از خدا بیخبرها فراهم کنیم. خدا نسلشان ورداره از رو زمین. به قول امام راحل ما اگر از صدام بگذریم از آل سعود نگیریم. ..

  16. عالی
    موفق باشید استاد گرامی

  17. درود جناب جمشیدی عزیز

  18. شاید آمار۸۴درصدی واقعیت نداشته باشد،اما این واقعیت وجود دارد که در کشورهای عرب با اکثریت جمعیت سنی مذهب وخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس تفکری وهابی وضد ایرانی نهادینه شده و شبکه الجزیره هم برآیندی از همین طرز تفکر است.خصوصا وقتی اندیشه وهابیت در این کشورها در حال گسترش می باشد.بنابراین باید علاوه بر پشت پرده سیاسی این نظر سنجی از یک سری واقعیت های تلخ منطقه غافل نبود.مسلم آنست که واقعیت های اطراف کشور به درستی رصد شود ودرباره مقابله با آن به درستی وبرطبق واقعیات چاره جویی کرد.به هر حال جنگ نرم یکی از واقعیات امروز دنیاست وشیوه های متفاوت خود را برای تأثیرگذاری دارد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.