تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

رودخانه خرم آباد فرصتی که هدر می رود

  • کد خبر : 68230
  • 24 اردیبهشت 1394 - 0:35

  صفدر علیدوستی / میرملاس :  در حالی که عبور رودخانه در داخل شهرها منشا پاکی و طراوت و زیبایی و مکانی برای جذب گردشگران محسوب می شود اما این توانمندی در خرم آباد مرکز استان لرستان نادیده گرفته شده است. رودخانه خرم آباد یکی از این فرصت های بی نظیر و پتانسیل های مثبت […]

81597641-6433967

 

صفدر علیدوستی / میرملاس : 

در حالی که عبور رودخانه در داخل شهرها منشا پاکی و طراوت و زیبایی و مکانی برای جذب گردشگران محسوب می شود اما این توانمندی در خرم آباد مرکز استان لرستان نادیده گرفته شده است.

رودخانه خرم آباد یکی از این فرصت های بی نظیر و پتانسیل های مثبت شهر خرم آباد است که می تواند سبب نشاط بخشی به مردم این شهر شود.

بی توجهی به این رودخانه و استفاده از آن برای رفع معضلات شهر موجب شده تا شهر و مردم آن بجای آنکه با رودخانه زندگی کنند از آن قهر کنند.

گرچه در سال های اخیر اقداماتی زیادی برای زیباسازی شهر خرم آباد صورت گرفته ولی بی توجهی به مشکلی که ناشی از عبور رودخانه از این شهر بوجود آمده به نظر می رسد همگام با توسعه شهر نبوده و نشان می دهد که انجام برخی طرح ها هماهنگی و پیوند منطقی با طرح جامع توسعه و عمران شهری و زیباسازی شهر نداشته است.

خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان از جمله شهرهای تاریخی و زیبای کشور است که در دره ای باصفا و بر ساحل رودخانه ای قرار گرفته که این رودخانه همنشین مردم با صفا و خونگرم این دیار شده است. 

رودخانه ای که روزگاری موجب شکل گیری شهری در میان دره ای شد امروز مورد بی مهری قرار گرفته تا جایی که بخشی از این رودخانه به پارکینگ و بخشی نیز با ساخت زیرگذرهای کارشناسی نشده که امکان عبور حتی اتوبوس شهری نیز از این زیرگذرها امکان پذیر نیست کارکردهای خود را از دست داده است. 

اگر از بالا به مسیر رودخانه خرم آباد نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که از رودخانه چهره ای مزاحم برای شهر ساخته اند، احداث دو زیرگذر در حریم رودخانه موجب کم شدن عرض رودخانه شده است. 

ساخت پل های لوله ای دهه ۶۰ بر روی این رودخانه از دیگر جلوه های نازیبای این رودخانه هر بیننده ای را به فکر می اندازد که دیگر دوران ساخت پل های لوله ای به سر آمده و این پل ها مدتهاست که جای خود را به پل های فلزی و بتنی داده اند ولی چرا در مرکز یک استان هنوز از این نوع پلها در وسط شهر دیده می شود؟

گرچه ساخت این نوع پل ها گره کوچکی از ترافیک شهر را باز کرده ولی نازیبا بودن آنها و بی خیالی مسوولان در جمع آوری و ساخت پل استاندارد بجای آن نشان از عدم توسعه یک شهر محسوب می شود.

این در حالی است که دبی سیلابی رودخانه خرم آباد سابقه ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه را نیز دارد و با توجه به احداث برخی پل های موقت بر روی این رودخانه، احتمال پخش سیلاب درون شهر دور از انتظار نخواهد بود.

تجربه نشان داده در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک، وقوع سیل دور از انتظار نبوده همانند سیلاب قم که در یک بستر خشک رودخانه ای و در مدت زمان ۱۵ دقیقه به وقوع پیوست.

البته در سال های گذشته طرحی با عنوان ساماندهی رودخانه شهر خرم آباد اجرا شده که بخشی از کف رودخانه با بتن ریزی به یک آبراه تبدیل شده و برای اجرای آن نیز میلیاردها تومان هزینه شده است.

طرحی که حاشیه این آبراه را به محل انباشت زباله و نخاله ساختمانی کرده و موجب رشد علف های هرز در بستر رودخانه شده است. 

اما آنگونه که استاندار لرستان هم گفته است در جریان سفر هیات دولت به لرستان در خردادماه سال ۹۳ قرار براین شده است تا ۱۰کیلومتر از این رودخانه در داخل شهر را وزارت راه و شهرسازی به عنوان ظرفیتی منحصر به فرد برای توسعه گردشگری این شهر ساماندهی کند که ظاهرا کارهای اولیه آن انجام شده است. 

طرحی که موجب توقف طرح قبلی شده و قرار است در آینده به صورت اصولی در این شهر انجام شود. 

در هرحال وجود این رودخانه بجای اینکه فرصتی برای توسعه شهر باشد اکنون محلی برای توجیه کوتاهی برخی مسوولان شهر و جبران برخی کاستی های شهری شده و نشان می دهد که برنامه ریزی و کارکارشناسی برای بازسازی و ساماندهی این رودخانه نیاز است. 

*رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی( IRNA ) دراستان لرستان

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68230

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.