تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان:کِشت کلزا، جایگزین ذرت، برنج و لوبیا در لرستان شود

  • کد خبر : 68317
  • 25 اردیبهشت 1394 - 12:54

  مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به بحث کم‌آبی در استان لرستان به کشاورزان توصیه می‌شود کشت کلزا را جایگزین کشت ذرت، برنج و لوبیا کنند. کیانوش حمیدیان اظهار داشت: در سال زراعی جاری سرمازدگی به ۲۸ هزار و ۸۶۲ هتکار از مزارع آبی از ۱۵‌ تا ۲۰‌ درصد و ۱۰‌ هزار […]

139302081224583802625483

 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به بحث کم‌آبی در استان لرستان به کشاورزان توصیه می‌شود کشت کلزا را جایگزین کشت ذرت، برنج و لوبیا کنند.

کیانوش حمیدیان اظهار داشت: در سال زراعی جاری سرمازدگی به ۲۸ هزار و ۸۶۲ هتکار از مزارع آبی از ۱۵‌ تا ۲۰‌ درصد و ۱۰‌ هزار و ۶۲ هکتار از اراضی دیم لرستان از ۲۰ تا ۲۵ درصد خسارت وارد کرد.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۴۶ هزار و ۲۱۸ هکتار از اراضی دیم استان از ۶۵ تا ۹۰ درصد با تنش خشکی مواجه شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: تمام گیاهان برای رشد نیاز به آب‌دارند ولی با مدیریت زراعی و رعایت توصیه‌های فنی می‌توان گیاهانی با نیاز کم‌آبیاری و یا با تغییر فصل کشت جایگزین کرد.

وی بیان کرد: اجرای طرح استمرار سیب‌زمینی در مناطق گرم و نیمه‌گرم برای کاهش سطح ذرت در مناطقی از استان که مشکل آب‌دارند جایگزین شود.

حمیدیان تصریح کرد: با توجه به بحث کم‌آبی در استان به کشاورزان توصیه می‌شود کشت کلزا را به‌جای کشت ذرت، برنج و لوبیا و در مناطق ذرت کاری لوبیا کاری جایگزین کنند.

وی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود گسترش کشت پاییزه باقلا در مناطق لوبیا کاری و کشت سور جوم را به‌جای ذرت علوفه‌ای را انجام دهند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای محصولات خیار گوجه در مناطق سرد استان که این محصولات را در تابستان کشت می‌کنند از دیگر توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان به کشاورزان است.

وی اظهار داشت: باتوجه به خشکسالی بهتر است کشاورزان از گندم و جو آبی که تعداد کم‌آبیاری نیاز دارند به‌جای ارقامی که به تعداد زیاد آبیاری نیاز دارند در کشت خود استفاده کنند.

حمیدیان افزود: با توجه به خشکسالی استان توصیه می‌شود تغییر سیستم کشت حبوبات دیم بهاره به پاییزه برای استفاده از بارش‌های زمستانه و بهاره، استفاده از ارقام زودرس مقاوم به خشکی در محصولات زراعی اجرای طرح پاییزه چغندرقند به‌جای کشت بهاره انجام شود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68317

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.