تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

معاون استاندار لرستان : میان نسل جوان و مفاهیم ادبیات کهن فاصله است

  • کد خبر : 68473
  • 27 اردیبهشت 1394 - 13:59

  معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری لرستان گفت: میراث معنوی و ادبیات کهن لرستان به نسل جوان معرفی شود چراکه بین نسل جوان، مفاهیم و ادبیات کهن فاصله افتاده است. به گزارش میرملاس به نقل ایرنا، علی کورانی فر در نخستین همایش ملی بررسی ادبیات بومی ایران زمین افزود: لرستان دارای ظرفیت های […]

IMG10394153

 

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری لرستان گفت: میراث معنوی و ادبیات کهن لرستان به نسل جوان معرفی شود چراکه بین نسل جوان، مفاهیم و ادبیات کهن فاصله افتاده است.

به گزارش میرملاس به نقل ایرنا، علی کورانی فر در نخستین همایش ملی بررسی ادبیات بومی ایران زمین افزود: لرستان دارای ظرفیت های بسیار غنی در زمینه های مادی و معنوی است.

وی اظهار داشت: ادبیات کهن لرستان چه مکتوب و چه شفاهی سرشار از مفاهیم و مضامین متعالی است و حول محور مفاهیمی چون انصاف، عدالت، مهربانی، پاکی، صداقت، ایثار و همدلی است.

وی با اشاره به اینکه این ادبیات برگرفته از آیات قرآن، احادیث ائمه معصومین و پیامبر گرامی اسلام است، گفت: این مفاهیم که برگرفته از آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین (ع) است به تعبیری راه و رسم و مهارت های زندگی را در درون خود نهفته دارد و از اقلیمی به اقلیم دیگر متفاوت است.

وی با تاکید بر استفاده درست از گویش ها و ادبیات مختص اقلیمهای خاص افزود: ادبیات کهن باید توسط دانشگاهیان و نهادهای فرهنگی بازنویسی شود و به سمتی حرکت کرد که رشته های دانشگاهی در این زمینه ایجاد و پایان نامه ها به این سمت هدایت شوند.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت انسانی استانداری لرستان گفت: ادبیات کهن مکتوب و شفاهی ایران سرشار از مضامین و مفاهیم عالی و متعالی بوده و نکات بدآموز در این نوع ادبیات دیده نمی شود.

نخستین همایش سیر تحول ادبیات بومی ایران زمین ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت در لرستان در لرستان برگزار می شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68473

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. بایستی حداقل درسی بنام ادبیات بومی طی دوره مختلف ابتدایی راهنمایی و دبیرستان به بچه های هر منطقه ارائه شود .در لرستان که ادبیات خاص خود را دارد شعرای زیادی هم داشته میشود داشته های ادبی و فرهنگی خودمان را به نسل آینده آموزش دهیم .

  2. من هم با نظر غلی موافق هستم باید در دروس تحصیلی ادبیات متوسطه اول ودوم مشاهیر لرستان معرفی شوند وشعرای پر آوازه و موسیقدانان بنام به نسل جوان شناخته شوند کاری که برادران کرد زبان دنبال می کنند ما هم باید دنبال کنیم مخصوصا بحث واژه شناسی بومی ،که متاسفانه بر اثر عدم کاربرد یا فراموش شده اند ویا در حال فراموش شدن است . کاش فرهنگ شناخت واژگان لکی به صورت جامع پیگیری می شد تاجای خالی آن شدیدا احساس نشود امیدوارم برادر کورانی فر با توجه به جایگاهی که دارند این مهم را در دستور کار خود قرار دهند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.