- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

روایتی از عملیات «حاج عمران» و ۳۰۰ شهید لرستانی که مانع از تصرف پیرانشهر شدند

139402290910448575328003

 

 زمانی مسافر قدم در حریم حق می‌گذارد و خود را در وادی معبود می‌بیند، دیگر مسافر نیست بلکه مهمان ویژه‌ای است که میزبانش حرم حق است.

در طول هشت سال دفاع مقدس، ایران اسلامی شهدای زیادی را نثار انقلاب کرد و غیورمردان لرستان نیز تا آخرین قطره خون پای حق و دفاع از میهن خویش ایستادند.

آری؛ لرستان مهد غیور مردانی است که لبیک‌گویان قلمرو نفس خویش را فتح کردند و از قید شیطان درون رهایی یافتند، عاشقانی که مردانه ایستادند و رفتند تا بمانند و ثبت تاریخ شوند.

یکی از عملیات غرورآفرین رزمندگان دلاور در طول هشت سال دفاع مقدس عملیات «حاج عمران» بود که از عملیات پیچیده دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود؛ رزمندگان غیور لرستان در این عملیات نقش بی‌بدیلی داشتند و با حضوری قدرتمند در این عملیات نقشه دشمن را با شکست مواجه کردند.

رژیم بعث عراق در یک دفاع متحرک با ۷ تیپ و ۱۲ گردان کماندویی به هدف بازپس‌گیری پادگان حاج عمران، تصرف شهر پیرانشهر و مناطقی از خاک ایران اسلامی به منطقه «حاج عمران» حمله کرد.

 

نیروهای عراقی در عملیات «حاج عمران» بنا داشتند شهر پیرانشهر را تصرف و یک جبهه جدید در منطقه کردستان ایجاد کنند که با دلاوری‌های رزمندگان در این عملیات، عراق سه هزار کشته و ۲۰۰ نفر اسیر داد.

در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۶۵ دشمن با به‌کارگیری تیپ و لشگرهای متعدد و حجم آتش سنگین توپخانه و پشتیبانی نیروهای هوایی توانست در همان ابتدای عملیات ارتفاعات ۲۵۱۹ را به تصرف خود درآورد.

فراخوانی یگان ۵۷ به منطقه «حاج عمران»

در آن زمان پایداری و رشادت‌های نیروها مؤثر نیفتاد و دشمن با توان زیاد به پیشروی خود ادامه داد، یگان ۵۷ لرستان که در حال تدارک برای انجام عملیات در شاخ شمیران بود، جهت سد پیشروی‌های خطرناک دشمن به منطقه حاج عمران فراخوانی شد.

نیروهای اطلاعاتی، گردان‌های پشتیبانی رزم و ۷ گردان از لشگر ۵۷ که متشکل از گردان انبیاء، محرم، شهدا، ثارالله، محبین، ابوذر، مالک اشتر بودند توانستند در کمترین زمان ممکن منطقه را شناسایی و با انجام تک شبانه از حرکت دشمن بعثی جلوگیری کنند.

 

با توجه به حجم کم منطقه و آتش پشتیبانی بسیار شدید دشمن و ازخودگذشتگی و رزم بی‌امان خود و تقدیم شهدای والامقامی همچون شهید سید مصطفی میر شاکی، شهید درویش علی شکارچی، شهید علی راست پیر حیاتی، شهید روح ا.. سپهوند و دیگر شهدای لرستان، برگ زرین دیگری را در تاریخ دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند که سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نبرد مردان لرستان بیش ازآنچه شنیدنی باشد دیدنی است گویای این امر است.

در عملیات حاج عمران شهرستان بروجرد ۸۸ شهید، خرم‌آباد ۶۳، الیگودرز ۶۳، ازنا ۳۰، کوهدشت ۱۸، دورود ۱۲، الشتر ۱۱، پلدختر ۷ و نورآباد دو شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

غلام‌رضا دریکوند، رزمنده دوران دفاع مقدس که در عملیات حاج عمران حضور داشت در رابطه با طرح این عملیات از سوی دشمن، اظهار داشت: دشمن در تاریخ سه خرداد ۶۵ برای بازپس‌گیری پادگان حاج عمران، تپه شهدا و تپه دوقلو شروع به پاتک کرد که مردان غیور و قدرتمند ایران به‌منظور جلوگیری از پیش روی دشمن وارد عمل شدند.

 

 

ممانعت رزمندگان لرستان از پیشروی دشمن بعثی

وی افزود: عملیات «حاج عمران» برای نیروهای ایرانی طراحی‌شده نبود، در واقع جواب تک زدن دشمن بود که در این راستا نیروهای دلاور لشکر ۵۷ لرستان به‌خوبی توانستند جلوی پیشروی دشمن را بگیرند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: قبل از استقرار لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع)، ارتش لشکر ویژه شهدا به فرماندهی شهید کاوه جلوی پیشروی دشمن را گرفته بود.

دریکوند تصریح کرد: منطقه حاج عمران خیلی کوچک و بسته بود، آتش پرحجم دشمن به‌گونه‌ای بود که پرنده هم نمی‌توانست پر بزند اما نیروهای دلاور لرستان توانستند سد راه دشمن و پیروز میدان شوند.

رشادت رزمندگان لرستان در عملیات حاج‌ عمران نه‌تنها سبب شکست ارتش عراق و بازماندن این ارتش از تصرف پیرانشهر و ارتفاعات مشرف بر آن شد بلکه عملیات متحرک عراق را نیز با شکست مواجه ساخت.

 

 

اهمیت واقعه حاج عمران در دوم خرداد سال ۶۵ به‌گونه‌ای است که باملاحظه متن مقام معظم رهبری می‌توان به اهمیت واقعه حاج عمران و حساس بودن شهادت‌های دلاوران یگان ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در این عملیات پی ‌برد.

متن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت شهدای حاج عمران

“سلام مرا به مردم شهیدپرور لرستان و شهر خرم‌آباد و علمای محترم ابلاغ کنید، من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم، لیکن در سال ۵۹ شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری‌های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارز آنان را شناخته‌ام، نبرد آنان بیش از آنچه شنیدنی باشد، دیدنی است.

تأسف عمیق و تبریک و تسلیت مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه آن عزیزان، به‌خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید. امیدوارم با شهد پیروزی در آینده‌ای نه‌چندان دور کام این امت بزرگ شیرین شود.”

 

 

سرهنگ ماشاالله بازگیر، فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد و از رزمندگان عملیات حاج عمران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره نقش‌آفرینی رزمندگان لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در عملیات حاج عمران، اظهار داشت: بهترین نیروهای لرستان برای باز پس گرفتن ارتفاعات و شاخ‌های شمیران در قالب هفت گردان پیاده و پنج گردان تخصصی برای شروع عملیات ۲۶ اردیبهشت در منطقه دربندی خان جمع شده بودند.

تصرف پیرانشهر، منطقه آزادی برای منافقین

وی افزود: طی نامه‌ای از لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) خواسته شد که از دربندی خان با تمام قوا سریعاً به سمت منطقه عمومی حاج عمران حرکت کند و جلوی عملیات دشمن در این منطقه را بگیرد.

فرمانده سپاه خرم‌آباد عنوان کرد: بعد از استقرار نیروها در حاج عمران مهمات را نزدیک به کمین دشمن ریختیم و از لجمن به بعد آتش‌بار را مستقر کردیم، دشمن با دو تیپ وارد عمل شد و نیروهای ما در ۷۰۰ متری ارتفاعات مستقر بودند.

وی با اشاره به موقعیت مهم شهر پیرانشهر که دشمن عزمش را برای تصرف این منطقه جزم کرده بود، گفت: دشمن در ۱۲ کیلومتری پیرانشهر مستقر بود و اگر شهر پیرانشهر را تصرف می‌کرد یک منطقه آزاد برای دموکرات و کومله می‌شد.

۲۸ اردیبهشت؛ استقرار رزمندگان لرستان در منطقه سه‌راهی مرگ

بازگیر در رابطه با مأموریت رزمندگان لرستان در عملیات حاج عمران، تصریح کرد: مأموریت لشگر ۵۷ لرستان در این عملیات سدکردن دشمن بود، دشمن با پیشروی که داشت، می‌خواست روی خط مرزی ارتفاعات تمرچین مشرف بر شهر چومان مصطفی در عراق بیاید.

وی با اشاره به توان نظامی دشمن در سه‌راهی مرگ، خاطرنشان کرد: رزمندگان لرستان ۲۸ اردیبهشت در سه‌راهی مرگ منطقه حاج عمران مستقر و آماده عملیات شدند.

 

 

فرمانده سپاه خرم‌آباد از حضور گردان‌های مالک اشتر ازنا، ثارالله بروجرد، محبین کوهدشت، انبیاء خرم‌آباد، محرم دورود، ابوذر الیگودرز در این عملیات یاد کرد و گفت: در شب ۲۹ اردیبهشت گردان مالک اشتر ازنا شبانه به سمت ارتفاعات ۲۵۱۹ حرکت کرد، شب ۳۱ گردان ثارالله از سمت راست، گردان ابوذر از سمت چپ و گردان محبین روی ارتفاعات ۲۵۱۹ حرکت کردند.

وی اظهار داشت: شب بعد قرار شد گردان انبیاء به‌عنوان خط‌شکن در جناح چپ، گردان شهدا به فرماندهی شهید میر شاکی در سمت راست و گردان محرم در مواضع پدافندی قبل از تپه شهدا مستقر شوند.

بازگیر افزود: گردان ذوالفقار در شب سوم خرداد از سه‌راهی مرگ عبور کرد و قرار شد گردان انبیاء و شهدا ارتفاعات را تصرف کنند و ما جلوی پاتک‌های دشمن را بگیریم، ساعت ۱:۳۰ دقیقه شب بود که خبردار شدیم گردان‌ها در حال موفقیت هستند بنابراین به سمت تپه شهدا رفتیم، نیروها تقسیم شدند و توانستیم دوقبضه را بالا ببریم.

۳۰۰ شهید لرستان در عملیات حاج عمران

رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: ما با ۱۴ اتوبوس به عملیات حاج عمران رفته‌ بودیم و در برگشت تنها ۱۰ اتوبوس از رزمندگان ما برگشتند و ۳۰۰ تن از بچه‌ها شهید شده بودند.

 

 

وی بابیان اینکه در سال‌های ۶۵ و اواخر ۶۶ در منطقه حاج عمران سه بار عملیات شده است، عنوان کرد: در این سال‌ها جمهوری اسلامی یک بارهم اجازه نداد دشمن از ارتفاعات ۲۵۱۹ پایین بیاید و آنچه سبب پیروزی رزمندگان ما شد، معنویت به همراه اخلاص آن‌ها بود.

بازگیر تصریح کرد: در عملیات حاج عمران رشادت و شهامت لرستان برجهانیان ثابت شد لشکر ۵۷ معادلات دشمن را به‌هم‌ریخته بود، دشمن با هشت لشکر آمده بود درحالی‌که ما یک لشکر بودیم، دشمن شبی یک تیپ وارد عمل می‌کرد درحالی‌که ما شبی یک یا دو گردان وارد عمل می‌کردیم و در آخر دشمن کم آورد.

گزارش از فاطمه بیرانوند