- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

طلای سیاه «کشکان» را از عیار انداخت/ چشم به راه ابتکارِ «ابتکار»

756502

 

ورود ۱۵ هزار لیتر نفت سیاه به رودخانه کشکان حادثه دیگری بود که روز گذشته محیط زیست منطقه را درگیر کرد تا با پیگیری دستگاههای مختلف در لرستان از تسری آلودگی به سیمره و کرخه جلوگیری شود.

به گزارش میرملاس به نقل مهر، واژگونی نفتکش حامل محموله نفت سیاه طی روز گذشته در محور ترانزیتی جنوب و در حاشیه رودخانه کشکان موجب ورود هزاران لیتر نفت سیاه به رودخانه شد تا از سوی محیط زیست لرستان آماده باش به دستگاههای مختلف مرتبط اعلام شود.

واژگونی این نفتکش ها در حالیست که هنوز متولی مشخصی برای این تانکرهای عبوری از محورهای لرستان وجود ندارد تا همواره دست متولیان برای پیگیری موضوع و برخورد با متخلفان خالی باشد.

جمع آوری نفت از کشکان

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در رابطه با حادثه روز گذشته به مهر می گوید: به محض وقوع حادثه و آلودگی رودخانه کشکان در محل حادثه حضور پیدا کرده و تلاش کردیم که نسبت به مدیریت روند پاکسازی رودخانه اقدام کنیم.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه داد: در این راستا با همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان و استفاده از پَدهای جاذب مواد نفتی آلودگی موجود در رودخانه کشکان تا حدودی جمع شد.

 

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

 

وی همچنین از اعزام ماشین آلات راهسازی برای زدن ترانشه در محل آلودگی خبر داد و افزود: در این راستا ترانشه ای به منظور جلوگیری از ورود مابقی نفت سیاه ریخته شده در حاشیه رودخانه به کشکان ایجاد شد.

فتحی بیرانوند با اشاره به ورود شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی برای جمع آوری نفت سیاه ریخته شده در حاشیه رودخانه و جاده یادآور شد: با همکاری دستگاهها تلاش شد که مواد نفتی وارد رودخانه سیمره نشود.

اطلاع رسانی به محیط زیست خوزستان

وی احتمال ورود نفت سیاه به سیمره را ضعیف دانست و ادامه داد: با این حال به محیط زیست استان خوزستان در پایین دست اطلاع داده شده که آماده باشند تا در صورت وجود لکه های نفتی نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه اقدام کنند.

فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه در حال حاضر آلودگی رودخانه کشکان در کنترل قرار دارد یادآور شد: با توجه به اینکه نفتکش واژگون شده حامل ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه بوده است مطابق برآورد اولیه بیش از ۱۵ هزار لیتر نفت سیاه وارد رودخانه کشکان شده است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان همچنین از اعزام کارشناسان این اداره کل برای برآورد و ارزیابی خسارات وارد شده به رودخانه کشکان به دنبال ورود نفت سیاه به این رودخانه خبر داد.

جلسه اضطراری تشکیل می شود

وی با انتقاد از روند تکرار حوادث برای نفتکش های ایرانی و عراقی عبوری از محورهای لرستان گفت: روزانه صدها تانکر از مرز و داخل کشور در این مسیر تردد می کند که استمرار حوادث برای این نفتکش ها منجر به آلودگی های جدی زیست محیطی در منطقه شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان افزود: با توجه به وضعیت موجود طی این هفته جلسه ای اضطراری با حضور دستگاههای متولی امر با محوریت استانداری لرستان تشکیل خواهیم داد تا وظایف دستگاهها در زمان وقوع این گونه حوادث مشخص شود.

فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه برنامه ها و وظایف هر دستگاهی در این زمینه تعریف شده است عنوان کرد: همچنین باید امکانات اولیه پاکسازی مواد نفتی در حاشیه رودخانه کشکان مستقر شود تا در زمان وقوع حوادث بتوان با سرعت عمل بیشتری اقدام کند.

 

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

 

وی همچنین از پیگیری این موضوع از طریق سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل جلساتی در این زمینه ضمن مشخص شدن وظایف دستگاهها مصوبات جلسه اطلاع رسانی شود.

چالش نفتکشهای صادراتی

بنابراین گزارش یک دستگاه تریلر نفت کش تریلر روز گذشته در محل حوالی روستای زورانتل شهرستان پلدختر واژگون و منجر به آلودگی رودخانه کشکان شد. این تانکر حامل ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه بوده است.

با توجه به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال – جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی با ورود از مرز پرویزخان به کشور و عبور از استانهای غربی از جمله کرمانشاه و لرستان راهی بندر امام می شوند، این تانکرها به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده پلدختر دچار واژگونی شده و خسارات جدی به محیط زیست وارد می کنند.

عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت آلودگی آب و خاک منطقه می شود.

این روند به گونه ای است که طی هر ماه محورهای جنوبی لرستان اعم از پلدختر و کوهدشت شاهد تکرار حوادث برای تانکرهای حامل سوخت است که بخش عمده ای از آنها عراقی بوده و درصدی نیز مربوط به تانکرهای ایرانی عبوری از این محور است.

کشکان شریان حیاتی جنوب لرستان

طی سالجاری واژگونی تانکرهای حامل مازوت، گازوئیل و اسید سولفوریک حوادثی بوده است که هر کدام آلودگی خاک و البته آب را به همراه داشته اند، موضوعی که در صورت عدم توجه می تواند خسارتهای جدی تری را به دنبال داشته باشد.

 

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

 

این در حالیست که رودخانه کشکان به عنوان شریان حیاتی جنوب لرستان که آب کشاورزی بخش عمده ای از لرستان را تامین می کند و از سرشاخه های مهم کرخه محسوب می شود، رودخانه ای که طی سالهای گذشته با مشکلات زیست محیطی متعددی مواجه بوده است.

اگر از کنار آلودگی مراکز استخراج و خطوط انتقال نفت طی سالهای گذشته در رودخانه کشکان بگذریم به کابوس سالهای اخیر این رودخانه یعنی واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی و شیمیایی می رسیم.

این در حالیست که آلودگی کشکان رودخانه های سیمره و کرخه و به دنبال آن سدهای پایین دست را به مخاطره می اندازد.

پای نفتکش به وزارت خارجه رسید

با این تفاسیر پیگیری معضل واژگونی تانکرهای نفتکش تا سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه نیز رفته است تا مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان [1]لرستان بگوید: با توجه به تکرار حوادث برای تانکرهای حامل مواد سوختی و شیمیایی در محورهای جنوبی لرستان مکاتباتی با دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور صورت گرفته است.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه می دهد: دکتر ابتکار نیز موضوع را به وزارت امور خارجه و همچنین وزارت راه و شهرسازی منتقل کرده اند تا مطابق مفاد کنوانسیون بین المللی “بازل” استانداردهای حمل و نقل مواد سوختی و شیمیایی از سوی این تانکرها رعایت شود.

همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست  [2]در دیدار با استاندار لرستان در خصوص آلودگی های ناشی از واژگونی خودروهای حامل سوخت در استان لرستان، گفته بود: این موضوع در ابعاد داخلی از طریق هماهنگی با وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی و در بعد خارجی از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع شدن است و اقدامات خوبی نیز در این زمینه آغاز شده است.

 

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

 

طبق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متاسفانه به اعداد قابل تاملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساختهای منطقه است.

باید دید که آیا پیگیری مسئولان امر در سازمان محیط زیست و رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی نتیجه ای برای محیط زیست شکننده لرستان خواهد داشت و یا باید همچنان شاهد عمیق شدن خسارات آلودگی نفتی در این استان باشیم.