تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

اسب بالدار اوج می گیرد/ سهمی به اندازه یک تندیس از اثری در «لوور»

  • کد خبر : 68774
  • 07 خرداد 1394 - 9:59

   باغ مفرغ لرستان در حالی هر روز بالنده تر و پررونق تر می شود که به گفته استاد محمد حسین آزادبخت به زودی اسب بالدار در این باغ به پرواز در می آید تا سهم استان از این اثر ارزشمند یک تندیس باشد. به گزارش خبرنگار مهر، پیش ازاین خبرساخت چهارتندیس مفرغی و نصب […]

1721027

 

 باغ مفرغ لرستان در حالی هر روز بالنده تر و پررونق تر می شود که به گفته استاد محمد حسین آزادبخت به زودی اسب بالدار در این باغ به پرواز در می آید تا سهم استان از این اثر ارزشمند یک تندیس باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش ازاین خبرساخت چهارتندیس مفرغی و نصب آنها در باغ مفرغ لرستان در خبرگزاری مهر منتشرشد و حالا ساخت پنجمین تندیس مفرغی لرستان که برگرفته از یک اثر مکشوفه در لرستان است، به پایان رسیده تا به جمع چهارتندیس نصب شده در باغ مفرغ لرستان اضافه شود.

این تندیس تصویریک اسب بال دار است که هم اکنون اصل آن در موزه لوور پاریس قراردارد.

باغ مفرغ لرستان فضایی است در خرم آباد که قرار است محل نصب مجموع تندیس های مفرغی شاخص لرستان باشد تا درمعرض دید گردشگران و علاقمندان قرار گیرد.

 

باغ مفرغ

 

استادمحمدحسین آزادبخت دراین رابطه درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که اندازه تندیس اسب بالدار ساخته شده ۱۸۵ سانتی متراست، می گوید: برای ساخت تندیس این اسب بالار ترکیبی از آهن و نوع خاصی از بتن به کاررفته وبه اندازه ۱۰ برابرتندیس مفرغی مکشوفه بزرگ نمایی شده است.

سازنده تندیس های مفرغی لرستان ادامه می دهد: ساختن تندیس اسب بالدار از آن جهت دارای اهمیت است که لرستان جایگاه پرورش اسب بوده؛ چرا این اقلیم زیستگاه مناسبی برای پرورش اسب بوده و هست و اخیرا درمسیر ساخت یک جاده درنزدیکی الشتر به فسیلی برخورده اند که مربوط به یک اسب در شش میلیون سال پیش است که همین نشان دهنده اهمیت و قدمت پرورش آن دراین استان است.

آزادبخت با اشاره به وجود افسانه هایی پیرامون اسب در حوزه جغرافیایی لرستان، اظهار می دارد: اهالی لرستان به وجود اسب های آبی دراین سرزمین اعتقاد داشتند و درافسانه های ما سخن از اسب هایی نامرئی است که درجریان رودخانه سیمره حضور دارند و هروقت این رودخانه شیهه می کشد حتما قراراست یک قربانی درخود غرق کند.

 

باغ مفرغ

 

وی می گوید: داشتن اسب تندرو درذهن سوارکاران تاریخ ما همیشه وجود داشته و سازنده اولیه اسب بالدار مفرغی که به عنوان دهنه از آن استفاده کرده در ذهن خود شاخصه های بسیاری برای ساخته مفرغی خود درنظرگرفته است.

استاد محمدحسین آزادبخت ادامه می دهد: اودرساخت اسب مفرغی خود با ترسیم چشم هایی بسیار درشت و گردنی برافراشته وپرغرور و دمی بلند به شیوه ای اغراق آمیز عمل کرده است تا عناصری باشند برای زیبانشان دادن این اسب.

سازنده تندیس های مفرغی لرستان معتقداست پاهای اسب مفرغی مکشوفه با نمد تزئین شده و زیر پایش رشته کوهی ترسیم شده است که می تواند همان نقوشی باشد که در گلیم های دست سازاین منطقه به کار برده می شود.

آزادبخت می گوید: متاسفانه کشف این اثر مفرغی به صورت علمی و کاوشگرانه صورت نگرفته تا امروز درموزه های ملی کشورباشد و درحال حاضردرموزه لوور پاریس قرار دارد و من تنها عکسی از آن دراختیار داشتم تا از روی آن تندیسش را بسازم.

 

باغ مفرغ

 

سازنده تندیس های مفرغی لرستان با بیان این که خرم آباد جلوه های دیدنی زیبایی دارد، می گوید: باغ مفرغ لرستان درکنار دیگر آثار تاریخی و اماکن دیدنی خرم اباد می تواند جلوه گاهی دیدنی دیگری برای این شهرستان باشد.

وی تصریح کرد: شهردارخرم آباد نگاه ویژه ای به باغ مفرغ لرستان دارد و درملاقات های حضوری از ساخت این باغ قدردانی کرده و این باعث خوشحالی است که مفرغ های لرستان که درواقع برند لرستان درجهان هستند مورد نگاه ویژه مسئولان قرار گیرد چرا که دنیا درعرصه فرهنگ و هنر لرستان را با مفرغ ها و سنگ نگاره هایش می شناسد و نمی توان به راحتی از کنار این داشته های عظیم فرهنگی گذشت.

استاد آزادبخت می افزاید: درجهان هیچ کتابی در حوزه هنریافت نمی شود که درآغازین ترین صفحاتش به مفرغ ها و سنگ نگاره های لرستان اشاره نشده باشد.

بنابر این گزارش مفرغ لرستان، محصول هنرمندی قومی هنرمند و هنرآفرین است که آثاری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند؛ مکتب فلزکاری که ضرورت معرفی آن بیش از پیش احساس می‌شود.

 

باغ مفرغ

 

بشر در هزاره پنجم ق. م توانست به تکنیک ذوب سنگ مس دست یابد و انقلابی در صنعت فلزکاری ایجاد کند که نتیجه منطقی این تحول، تنوع زیاد اشیاء فلزی بود. این تکنیک جدید نتایج مثبت دیگری را هم در فرهنگ و تمدن بشری به بار آورده بود، انسان هزاره سوم ق. م. توانست با آمیختن مس و فلزات دیگری همچون قلع، آلیاژی به نام مفرغ به وجود آورد.

به کارگیری این آلیاژ در صنعت فلزکاری که همزمان با تحولات دیگری نظیر پیدایش خط، پیدایش سیستم تجارت و شهرنشینی بوده، عصر مفرغ را نزد باستان شناسان از اهمیت خاصی برخوردار کرده است.

عصر مفرغ، یکی از شاخص ترین دوران های فرهنگ بشری به شمار می‌رود و شاهد زیباترین و عجیب ترین آثار در این دوره زمانی چند هزار ساله در میان ملل مختلف هستیم.

ابزار و سلاح‌های مفرغی از هزاره سوم ق. م. به بعد در درون گورهای سنگی دفن شده اند، لیکن پرکاربردترین مفرغ هایی که منحصر به فرد است از غرب ایران و در خطه لرستان پیدا شده و در حقیقت زیباترین مکتب فلزکاری را می توان در لرستان مشاهده کرد. مفرغ های لرستان در دوره زمانی از حدود ۲۶۰۰ تا ۷۰۰ ق. م. ساخته شده‌اند.

 

حسین آزاد بخت - مفرغ

 

مفرغ لرستان، محصول هنر قومی کوهستانی است که هنری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند. نیروی تخیل این هنرمندان باستانی در روش کارشان اعجاب انگیز بوده که در انعکاس آن بر روی آثار مفرغی به وضوح نمایان است.

در راستای معرفی زیبایی های این هنر – صنعت به همت شهرداری خرم آباد باغ مفرغ در خرم آباد با دو تندیس افتتاح شد تا در انتظار دیگر تندیس ها باقی بماند، تندیس هایی که استاد محمد حسین آزادبخت سازنده آنها از مراحل پایانی ساخت برخی از آنها برای نصب در این باغ خبر داد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=68774

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. واااای چ اسبای زیبایی.درووووودبراستادمحمدحسین آزادبخت.بسسسسسیارکاراتون زیباست…

  2. عمو محمد حسین سلام و ادب دارم خدمت شما و خانواده محترمتان. من هرگاه اسم شما رو جایی میبینم باخودآگاه به یاد اون نقاشی که شما به پدر و مادرم برای مراسم ازدواجشان ، هدیه داده بودید می افتم این حس نوستالژی زیبا رو مدیون کارهای هنری ارزشمند شما میدانم و بهترینها را برایت آرزو میکنم عمو مه سین عزیز قربون سبیلات که ثابت کردی غم نان بر هنر شما اثری ندارد.

  3. درود بر شما استاد گرانقدر واقعا زیباست

  4. سلام بر جناب آزادبخت هنرمند بزرگ لرستانی
    بزرگ مردا ن غم نان ونام ندارند ٰحنجره های رحمانی ٰدستان آزادمنش و…..

  5. آفرین به هنر و هنرمندبزرگ لرستانی…دست مریزاد…

  6. آقا دست مریزاد هنرت عشق علاقت پوینده پایدار باد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.