تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
12

در علل توسعه نیافتگی لرستان بدنبال مقصر یا مقصران اصلی نگردید چون همه به نوعی مقصریم

  • کد خبر : 690
  • 16 بهمن 1390 - 22:09

احیاء امرایی: در علل توسعه نیافتگی لرستان بدنبال مقصر یا مقصران اصلی نگردید چون همه به نوعی مقصریم برای ورود به بحث علل توسعه نیافتگی استان ابتدا لازم است مفهوم توسعه بیان شود. مفهوم توسعه از جمله مفاهیمی است که پس از جنگ جهانی دوم به صورتی فراگیر مطرح شده و در کشورهای مختلف جهان […]

احیاء امرایی:

در علل توسعه نیافتگی لرستان بدنبال مقصر یا مقصران اصلی نگردید چون همه به نوعی مقصریم


برای ورود به بحث علل توسعه نیافتگی استان ابتدا لازم است مفهوم توسعه بیان شود. مفهوم توسعه از جمله مفاهیمی است که پس از جنگ جهانی دوم به صورتی فراگیر مطرح شده و در کشورهای مختلف جهان و در حوزه های گوناگون بسیار مورد توجه سیاستمداران و اندیشمندان علم اقتصاد قرار گرفته است. از نظر مفهومی، توسعه را مقوله ای ارزشی، پیچیده و چند بعدی می دانند که ارتباط نزدیکی با مفهوم بهبود ورفاه دارد. در برخی از تعاریف توسعه دستیابی به اهدافی از قبیل کاهش فقر، بیکاری و نابرابری تاکید شده و چنین بیان شده است که توسعه در معنای جامع آن مشتمل بر فرآیند پیچیده ای است که رشد کمی و کیفی تولیدات و خدمات و تحول کیفیت زندگی و بافت اجتماعی جامعه و تعدیل درآمد، زدودن فقر و محرومیت و بیکاری، تامین رفاه همگانی، رشد علمی و تکنولوژی درون زا در یک جامعه را در بر میگیرد.

 توسعه خصوصاٌ نوع اقتصادی آن در استان لرستان که حداقل در دو دهه بعد ازانقلاب که از تلاش های توسعه برنامه ریزی شده کشور میگذرد ، باتاخیری زیاد وحتی زیان باری روبه رو بوده است . می توان گفت که طی این دوران طولانی از تدبیر دولت های گذشته و کار بازار و بخش خصوصی چیززیادی عاید فرایند توسعه استان و یا کاهش چشمگیر توسعه نیافتگی و عقب ماندگی های آن نشده است . از این رو به هر دلیل که بخواهیم این واقعیت را تحلیل و یا توجیه کنیم ، از نظام برنامه ریزی و تدبیر دولتی در این مناطق ، حاصلی تعیین کننده و دگرگون ساز به بار نیآمده است و از نظام بازار و تدبیر خصوصی هم به دلیل عدم استقبال سرمایه گذاران بومی بخش خصوصی که آنهم یا از ناتوانی مالی ویا ازعدم فرهنگ سازی درست در این حوزه ناشی می شود حرکت عمده ای رخ نداده است وعدم معرفی پتانسیل های استان توسط مسئولین به سرمایه گذاران ایرانی وخارجی هم باعث گردیده کمتر افرادی از این طیف برای سرمایه گذاری به استان لرستان مراجعه نمایند این در حالی است که استان لرستان همه پتانسیل های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را درخود دارد ازجمله درحوزه های آب ،خاک، کشاورزی، صنعت ومعادن ، نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده ، نزدیکی به بازارفروش کشورهای عربی  واز همه مهمتر امنیت وسلامتی کار حاکم براستان که بر اساس معیارها وشاخص های شناخته شده امنیت، استان لرستان یکی از امن ترین استانهای ایران برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است .

البته این به آن معنا نیست که ما دستاورد های بدست آمده که مدیون دولت های مختلف بعداز انقلاب بوده  نادیده بگیریم چون کارهایی که درحوزه های مختلف اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی و زیربنایی در این استان صورت گرفته اصلاً قابل قیاس با تمامی طول دوران طاغوت نیست که از جمله درحوزه هایی مانند : راه ، دانشگاه ، بیمارستان ، بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش ، برق رسانی ، آب رسانی ، ارتباطات و مخابرات ، گازرسانی در( شهرها وروستاهای )استان و…. تلاش های گسترده ای صورت گرفته که این باعث دلگرمی مردم خصوصاً دوستداران انقلاب شده  .

با این وجود آنچه که نگران کننده است ، ادامه فاصله و استمرار خلائی است که همچنان بین شاخص های توسعه استان لرستان با شاخص های توسعه مناطق و استان های دیگر  مشهود و موجود است و این درحالی است که منابع قابل توجهی به ویژه در دو دهه اخیر از محل اعتبارات جاری وعمرانی دولت به این مناطق اختصاص داده شده است . ادامه این فاصله و عقب ماندگی ها موجب شده است تا خواسته های حداقلی مشروع و قانونی مردم لرستان در دستیابی به فضایی مناسب برای بهره برداری از منابع و امکانات مادی و انسانی به منظور ارتقاء سطح رفاه ، امنیت انسانی ، سرمایه اجتماعی و ایجاد چشم اندازی روشن وامید بخش از آینده ، برآورده نشود .

 دولتمردان باید این  نکته مهم رابدانند با توجه به مطالبی که عنوان شدو شرایط سخت زندگی و سطح درآمد پایین مردم استان لرستان مردم نمی توانند در طرحهای کلی و سرمایه گذاریهای کلان و نیمه کلان استان سهمی داشته و یا خودشان کارخانه یا تولیدی یا هر مرکز صنعتی تولیدکننده دیگری را تاسیس ودایر  نمایند ودر اینجا نیاز به همت والای دولتمردان هست که خود برای توسعه همه جانبه لرستان وارد عمل شوند وبه ایجادویا بازسازی ونو سازی  زیرساخت های این استان بپردازند.

و اما از نمایندگان منتخب آینده  ومدیران استان انتظار می رودبا کاهش تنش های گروهی  و حزبی و استفاده از همه تمامی ظرفیت مادی وانسانی استان وکمک در بکارگیری نیروهای شایسته و توانمند ومتخصص بدون توجه به پایگاه گروهی آنان وفقط براساس تخصص وتعهد آنها نسبت به نظام،رهبری ومردم در راستای توسعه و تعیین نقاط مهم و استراتژیک جهت رسیدن به این مهم  حرکت وتلاش نموده و باتکیه برخردجمعی و جلوگیری از انحراف در مسیر و برنامه های مانیفست توسعه استان را طراحی نمایند . حال که استانداری فهیم  ، تحصیلکرده وحسابگر در راس مدیریت استان بعنوان نماینده عالی دولت قرار گرفته جای خوشحالی وامیدواری دارد که روند توسعه اگر چه دیرهنگام شروع شده ولی با اقتدار وجدیت و با اخذ تامین اعتبارات لازم ازسفر سوم ریاست محترم جمهور واستفاده بهینه ازاین سفرقطار توسعه وپیشرفت استان به سرعت ودقت در مسیر درست  خود حرکت نماید .

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. آقای امرایی
    توسعه جز با داشتن نمایندگانی قوی که برای احقاق حقوق مردم در مجلس تلاش می کنند میسر نمی شود آیا کسانی که دارای سوابق چند دوره نمایندگی در مجلس را دارند ولی دراین دوران کار عمرانی خاص یا بنگاه های اشتغال زایی مانند کارخانه ها یا شهرک های صنعتی را نتوانستند در شهرستان ایجاد کنند می توانند پرچمدار حرکت در مسیر توسعه باشند؟
    کسانی که با سیاست های حذفی خود مدیران رده بالای شهرستان تا سرایداران و مستخدمین مخالف را یک شبه تغییر می دادن و برای نیل به اهداف خود انواع تهمت ها و بهتان ها را به مخالفین خود روا می داشتند چطور ؟

  2. اتفاقا آقای امرایی نیرویی قوی بود

    • آقای امرایی کدام کارعمرانی برای رومشگان انجام دادکه می گید ایشام مدیری قوی بود .ایشان توانایی اداره ۲۰نانوایی رانداشت .حالا ایشان مدیری لایق است ؟

  3. برنامه های مانیفست توسعه ؟! و …
    در انتخاب کلمات بیشتر دقت کنید…

  4. مقاله جالبی بود دست شما درد نکند استفاده کردیم کاش از مقصران اصلی با جسارت نام می بردید؟

  5. خیلی زشته من بیست دقیقه احیا خان را و نوشته اش را نقد کردم .ولی نظرم ثبت نکردید

  6. ببخشید ایشان سرشار از نبوغ و استعداد و …. بودند حیف می کنی تیکه بهش میندازی

    • من با این آقا ارتباط چندانی ندارم ولی خدایی نظرات شما از روی حسادت است شما هم اگه می توانید مقاله ارائه دهید یا نقد کنید

  7. شما رابه خدا کمتر از انتخابات کوهدشت بنویسید دیگه انتخابات زده شدیم مقالات علمی وتخصصی را بیشتر کنید از امرایی بخاطر مقاله خوبش تشکر میکنم

  8. آقای ارایی واقعا دستتان در دنکند شما با پیداست دلتان به حال مردم می سوزد.کمک کن منطقه ات متحول شود به واسطه پیروزی ملکشاهی

  9. کوهدشت جز مناطق توسعه نیافته است امیدوارم آقای ملکشاهی پاسخگوی نیازهای مردم شهرمان باشندو ما در دانشگاه حرفی برای گفتن داشته باشیم .انشا…

  10. باسلام مامردم شهرستان کوهدشت همه درگفتار وسخنوری ونگاشتن مطالب توانایی های خوبی داریم ولی پای عمل در میاد همه شانه خالی میکنیم وهرکدام به فکر مشکلات خودمان هستیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.